حسن پور دبیر اجرایی کنوانسیون بین المللی رامسر شد
حسن پور دبیر اجرایی کنوانسیون بین المللی رامسر شد
سکان نیوز؛ محمدرضاحسن پور دبیر اجرایی پنجاهمین سالگرد کنوانسیون بین المللی رامسر شد.

محمدرضا حسن پور در گفت و گویی اظهار داشت؛ کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است که در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید. 

وی افزود؛ در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید. در حال حاضر این پیمان ۲۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴هزار هکتار در ۱۷۱ کشور را پوشش می‌دهد.

حسن پور بیان داشت؛ کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبهٔ قانونی یافت. این معاهده کشورهای عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آن‌ها می‌نماید. بیش از ۱۷۰۰ سایت با مساحت کل حدود ۱۵۰ میلیون هکتار در حال حاضر در این کنوانسیون به ثبت رسیده‌اند 
نام بلند و صحیح این کنوانسیون
پیمان شناخت اهمیت جهانی تالاب‌ها، به ویژه به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی می باشد
.
دبیر اجرایی کنوانسیون بین المللی رامسر گفت؛ تعریف تالاب در این کنوانسیون بسیار موسع است و شامل «مردابها و باتلاقها و لجن‌زارها یا آبهای طبیعی یا مصنوعی اعم از دایمی یا موقت است که آبهای شیرین -تلخ یا شور در آن به صورت راکد یا جاری یافت شود- از آن جمله است آبهای دریا که عمق آن‌ها در پایینترین نقطه جزر از شش متر تجاوز ننماید.» 

وی گفت؛ امسال با توجه به پنجاهمین سالگرد این توافقنامه بین المللی دبیرخانه با همکاری سازمان یونسکو قصد دارد برنامه های مختلفی در روز سه شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۹ در محل هتل قدیمی رامسر برگزار نماید که مهمترین آن رونمایی از تمبر پنجاهمین سالگرد این کنوانسیون می باشد لذا از همه ی دوستداران محیط زیست و تشکلهای مردم نهاد دعوت بعمل می آید تا در هرچه بهتر برگزار شدن این برنامه ما را یاری نمایند