حرکت مجموعه مدیریت شهری قم به سمت انسان‌محوری در طراحی‌ها و اجرای پروژه‌های شهری
حرکت مجموعه مدیریت شهری قم به سمت انسان‌محوری در طراحی‌ها و اجرای پروژه‌های شهری
سکان نیوز؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: در آیین‌نامه جدید طراحی معابر شهری، رویکرد انسان‌محوری تقویت‌شده و در قالب آن شهرداری قم باید به سمت آرام‌سازی ترافیک، افزایش پیاده راه‌ها، استفاده از دوچرخه و استفاده از ناوگان عمومی با اختصاص فضاهای موردنیاز حرکت کند.

به گزارش سکان، سیدمحمدحسین دهناد با اشاره به برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای توجه ویژه به انسان‌محوری در طرح‌ها و پروژه‌ها اظهار داشت: در طراحی معابر و دسترسی‌های شهری دو رویکرد انسان‌محوری و خودروی محوری وجود دارد که تاکنون در کشور ما رویکرد خودرومحوری غلبه داشته است.

وی با بیان اینکه در رویکرد خودرو محوری، خودروها حجم بیشتری از فضا را اشغال می‌کند اضافه کرد: این در حالی بوده که این حجم وسیع اشغال‌شده می‌تواند با چند ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز انجام بگیرد و سهم خودروها از تردد و مسافرت‌های شهری کاهش یابد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: در رویکرد انسان‌محوری برخلاف خودرومحوری، تردد عابر پیاده در اولویت اول قرار دارد و بعدازآن اولویت با کسی است که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کند و دوچرخه‌سواران در اولویت سوم و خودروهای شخصی در اولویت آخر قرار دارند.

وی مهم‌ترین نتیجه رویکرد انسان‌محوری در مدیریت شهری را جلوگیری از آلودگی هوا در کنار افزایش سلامتی و نشاط شهری دانست و افزود: در بیشتر شهرهای پیشرفته دنیا ۵۰ درصد از مسافرت‌های شهری از طریق ناوگان عمومی انجام می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه جدید طراحی معابر شهری، رویکرد انسان‌محوری تقویت‌شده و در قالب آن شهرداری قم باید به سمت آرام‌سازی ترافیک، افزایش پیاده راه‌ها، استفاده از دوچرخه و استفاده از ناوگان عمومی با اختصاص فضاهای موردنیاز حرکت کند.

وی یادآور شد: مفهوم خیابان کامل که امروز در سطح جهان مطرح بوده ناظر بر این است که حمل‌ونقل عمومی سهم خود را از خیابان به‌صورت کامل در اختیار داشته باشد و در کنار وسایل شخصی تردد نکند، مسیر پیاده راه و دوچرخه نیز کاملاً ایمن باشد و تردد خودروهای شخصی نیز با ملاحظات آرام‌سازی انجام بگیرد.

دهناد تصریح کرد: اولویت و رویکرد شهرداری قم در طراحی‌های جدید معابر، توجه بر کاربری خیابان‌های کامل با اولویت قرار دادن ناوگان حمل‌ونقل عمومی، پیاده راه و مسیر ایمن دوچرخه‌سواری است