جشنواره دانش آموزی با هدف فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست راه اندازی شد
جشنواره دانش آموزی با هدف فرهنگ سازی در زمینه حفظ محیط زیست راه اندازی شد
سکان نیوز/مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه تا امروز بیش از ۲ هزار اثر فاخر از دانش‌آموزان سراسر استان به جشنواره «زمین خانه من» ارسال شد، گفت: این جشنواره دانش‌آموزی با هدف فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط زیست و بازیافت و تفکیک زباله از مبدأ راه‌اندازی شده و تا پایان تابستان سال جاری ادامه خواهد داشت.

سکان نیو/به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «علیرضا سعدی پور» با اعلام این خبر افزود: اصلی‌ترین هدف این جشنواره دیده‌بان بودن دانش‌آموزان مازندرانی در حفظ و مراقبت از محیط زیست است که با مشارکت فعالانه آنان در بخش‌های مختلفی همچون دل‌نوشته، عکس، نقاشی، فیلم، کلیپ، انیمیشن، پوستر، مقاله و … از ۱۶ خرداد سال جاری آغاز شده و در حال انجام است.
وی شعار جشنواره را «من یک همیار محیط زیست هستم» عنوان کرده و ادامه داد: بحث‌هایی همچون بازیافت، تفکیک زباله در خانه، مدرسه و ..؛ زباله‌های رها شده در طبیعت، آلودگی خاک، آب، هوا و …؛ راهکارهای مقابله با آلودگی؛ ریزش پساب‌های صنعتی و خانگی در طبیعت؛ مبارزه با پلاستیک و فرآورده‌های آن؛ جایگزین‌های کیسه پلاستیکی، ظرف پلاستیکی، آب معدنی و … از محورهای اصلی شرکت در جشنواره محسوب می‌شود.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در حال آماده‌سازی تفاهم‌نامه با اداره‌کل محیط زیست و سازمان پسماند شهرداری ساری هستیم، تصریح کرد: بحث بازیافت در زمینه آماده‌سازی مواد برای استفاده مجدد زباله است که از هدر رفتن منابع سودمند و سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌کند. برای آسان‌تر کردن امر بازیافت معمولا دو نوع بازیافت مواد یعنی تفکیک درمبداء و تفکیک در مقصد صورت می‌گیرد.
سعدی پور با اشاره به اهمیت بازیافت کاغذهای استفاده شده در مدارس، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده که دریک سال تحصیلی سرانه تولید کاغذ باطله هر دانش‌آموز فقط در محیط مدرسه یک کیلوگرم است که با توجه به تعداد دانش‌آموزان رقم قابل ملاحظه محسوب می‌شود. پس رعایت و نگهداری از محیط زیست در دوران تحصیل در تمامی مقاطع مهم و ضروری است.
وی دوران مدرسه را بهترین دوران برای ایجاد رفتارهای درست در افراد دانسته و ابراز کرد: بهترین روش نهادینه کردن عادت‌های مثبت در افراد، آموزش است؛ به ویژه شروع این نوع آموزش از دوران تحصیلی ابتدایی آغاز می‌شود تا به یک باور تبدیل شود. این باور کودک را موظف می‌کند تا از یگانه زیستگاهی که در آن زندگی می‌کند به بهترین وجه ممکن پاسداری کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه مدرسه و آموزگاران با آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم و همراه کردن کودکان برای مسئولیت‌های زندگی تأثیر بسزایی در رشد این فرهنگ دارند، تشریح کرد: می‌توان با اتخاذ تدابیر لازم علاوه برکاهش زباله، درآمدی پایدار به وجود آورد. در این صورت با رفع آلودگی‌های زیست محیطی شهری، حقوق شهروندی نیز رعایت شده و یکی از نیازهای شهروندان که محیط زیست سالم‌تر است محقق می‌شود.
شایان ذکر است شهرهایی که بیشترین مشارکت را در این جشنواره داشته اند شامل ساری، قائمشهر و میاندورود است که بیشترین آثار نیز در زمینه نقاشی و کلیپ ارسال شد.