ثبت ۱۰۵میلی متر بارش و طغیان هفت رودخانه در مازندران
ثبت ۱۰۵میلی متر بارش و طغیان هفت رودخانه در مازندران
ساری- سکان نیوز/طبق گزارش شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیشترین بارش‌های نقطه‌ای روز چهارشنبه مربوط به گلوگاه با ۱۰۵ میلی‌متر، شیرگاه با ۷۶.۵میلی‌متر و بابلرود در بابلسر ۴۳ میلی‌متر بوده و منجر به طغیان هفت رودخانه در استان شد.

گزارش روز پنجنشبه سکان نیوز/ آب منطقه ای مازندران نشان می دهد این بارش ها سبب طغیان رودخانه ها خصوصا رودخانه تیله نو در گلوگاه، تالار ، کسیلیان، ظالمرود ، نمارستاق هراز وکجور شده است.
بنابر این گزارش نتیجه این بارش های شدید و نقطه ای آبگرفتگی معابر و زمین های کشاورزی، مسدود شدن راه ها و فوت یکی از هم استانی ها در منطقه نمارستاق آمل بوده است.
بر اساس گزارش شرکت آب منطقه ای، دبی آب رودخانه های تحت تاثیر سیلاب برابر با ظالمرود – گرمرود ۵۲ مترمکعب بر ثانیه ، تجن -ریگ چشمه ۳۹ ، تالار – شیرگاه۵۳ ، کسیلیان – شیرگاه۴۴ ، تالار-کیاکلا ۹۱ ، هراز -کره سنگ ۶۵ و تیله نو – خلیج میانکاله ۳۵ مترمکعب بر ثانیه بوده است.
معاون توسعه پیش بینی هواشناسی مازندران روز پنشجنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بارش های فصل گرم را نقطه ای اما شدید توصیف کرد و ثبت ۷۵میلی متر بارش در کمتر از یک ساعت در مازندران را فوق العاده توصیف کرد و گفت: نتیجه شدت بارش طغیان رودخانه ها و خسارت به محصولات کشاورزی است.
احمد اسدی هوای امروز مازندران را نیمه ابری در بعضی ساعات ابری همراه با رگبار و رعدوبرق و وزش باد پیش بینی کرد و افزود: وضعیت جوی استان از روز جمعه ۲۷ تیرماه تا روز دوشنبه ۳۰ تیرماه صاف تا نیمه ابری گاهی با افزایش ابر پیش بینی می‌شود.
مشاهدات عینی و گزارش های مردمی نشان می دهد در مناطقی که بارش باریده است،تا حدی به زمین های شالیزاری خسارت زد در وضعیتی که شالی در مرحله خوشه دهی و طلایی شدن است.
طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج رفته است که تا هفته آینده برداشت شالی در منطقه دشت هراز واقع در شهرستان های آمل ، بابل ، بابلسر و فریدودنکنار آغاز می شود.