تولید سیلماسک؛ محصول فناورانه شرکت سلامت اندیشان دانا
تولید سیلماسک؛ محصول فناورانه شرکت سلامت اندیشان دانا
سکان نیوز؛ شرکت فناور سلامت اندیشان دانا تحت پوشش مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران موفق به تولید ماسکی ویژه با نام تجاری سیلماسک شد که کاربرد پزشکی و صنعتی دارد.

دکتر محمد علی سنجری؛ استاد دانشکده علوم توانبخشی و مدیر شرکت فناور سلامت اندیشان دانا در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران به سوالات مطرح شده در حوزه فناوری پاسخ داد.
چگونه کسب و کار خود را راه اندازی کردید و توسعه دادید؟
با شکل گیری ایده محوری، نقشه راه تعیین شد و طبق اصول طراحی مفهومی، نمونه اولیه تهیه و بارها مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت. از طرفی به موازات نیازسنجی و مطالعه مشتری صورت گرفت. سپس با تزریق سرمایه، مراحل توسعه طی شد. تیم در ابتدا بصورت واحد فناور و در مرحله بعد به عنوان شرکت دانش بنیان دانشگاهی با نام شرکت سلامت اندیشان دانا ثبت شد.
چه ماموریتی برای شرکت تعریف شده و محصولات شما در چه زمینه ای است؟
ماموریت ما در زمینه طراحی، ساخت و تولید قطعات مورد نیاز حوزه پزشکی و توانبخشی تعریف شده است.
اولین محصول ما یک نوع ماسک ویژه با نام تجاری سیلماسک است که کاربرد پزشکی و صنعتی دارد. این نوع ماسک با سایر ماسک ها متفاوت است، زیرا بدنه آن دائمی است و فقط فیلتر آن تعویض می شود و مزیت اصلی آن این است که نشت هوا از اطراف ماسک به هیچ وجه نداریم (برای کسب اطلاعات بیشتر به silmask.ir مراجعه نمایید).
در سیلماسک، امکان استفاده از هر نوع فیلتر معتبر وجود دارد و از ورود ویروس و گردوغبار جلوگیری می کند. بدنه نرم این ماسک کاملاً با حالت صورت منطبق می شود و هیچ آسیبی به پوست صورت وارد نمی کند.
اهداف و زمینه کاری شرکت تا چه حد با نیازهای جامعه منطبق است؟
اهداف ما با نیازهای جامعه در زمینه سلامت و حفظ سیستم تنفسی هماهنگ است. با توجه به اینکه مهمترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، زدن ماسک است؛ لذا ماسکی که حفاظت بیشتری انجام دهد، از اهمیت بیشتری برخوردار است که محصول محوری ما این خاصیت را دارد.
چه راهی را برای معرفی محصولات شرکت و بازار فروش آنها مناسب می دانید؟
بازاریابی و اطلاع رسانی بخش مهمی در معرفی محصول به شمار می روند. ما هم در این راستا از روشهای مؤثر برای شناساندن محصول به مشتریان کمک می گیریم. استفاده از پلتفرم های دیجیتال، فروش آنلاین ، تهیه کلیپ های آموزشی و تبلیغاتی و معرفی در شبکه های اجتماعی از مهمترین راهکارهای ما در این زمینه است.
تا چه اندازه در برنامه عملیاتی شرکت به صادرات و بازارهای بین المللی توجه شده است؟
با توجه به اینکه سیلماسک قابلیت فروش بین المللی را دارد از همان ابتدا دپارتمانی برای این بخش اختصاص دادیم.
البته فعلاً بیشتر تمرکز ما بر روی فروش داخل است که بر اساس بازخورد مشتریان بتوانیم نمونه های جدید محصول را تولید کنیم.
برنامه های آینده شرکت بر چه رویکردی استوار است و مهمترین برنامه ها را بفرمایید؟
فروش و توزیع گسترده محصول، ارائه خدمات پشتیبانی و تقویت تعامل با مشتریان جزو برنامه های آتی شرکت است. در فاز بعدی در نظر داریم به ساخت و تولید سایر محصولات مورد نیاز نظام سلامت بپردازیم.
چه مشکلاتی در فضای کسب و کار شما وجود دارد ؟
برخی مشکلات عمومی در زمینه فناوری وجود دارد، از جمله ناهماهنگی بین بخشی، مشکل بورکراسی اداری در مرحله دریافت کارت بازرگانی و مسائل بیمه ای. اینها بیشتر به دلیل عدم آشنایی با قوانین و اصول شرکت های نوپا در حوزه فناوری است که امیدوارم به مرور زمان حل شود.
دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز رشد را چه میزان در موفقیت شرکت موثر می دانید؟
رویکرد دانشگاه علوم پزشکی ایران در مسیر حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم اثرگذار بوده است و توانسته با تمرکز بر حیطه فناوری موفقیت هایی را هم کسب کند.
مرکز رشد فعال دانشگاه هم به تحقق اهداف شرکت های فناور کمک کرده و با برگزاری کارگاه های آموزشی، مشاوره های حقوقی و صنعتی در مسیر پیشرفت شرکت ها موثر و تسهیل گر است.
اگر امروز فردی بخواهد در زمینه کارآفرینی و فناوری های نوین ، فعالیت کند، چطور می تواند نیازهای بازار را بسنجد تا ایده خوبی ارائه کند؟
جامعه ما به توسعه فناوری و کارآفرینی نیازمند است و افراد علاقمند به این حوزه باید دارای روحیه کارآفرینی باشند. برای حل مسائل متکی به سعی و پشتکار خود باشند و با دانش اولیه و طی مراحل اصولی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه تلاش کنند. نیازهای جامعه را به روشهای مختلف می توان سنجید. برخی نهادها نیازها و اولویت های خود را از طریق وب سایت خودشان اطلاع رسانی می کنند. روش دیگر، تحقیق و مطالعه بازار و روش سوم خلاقیت است که منجر به محصولی می شود که تا کنون نبوده و باید جای خود را پیدا کند.
به نظر شما، دانشگاه برای پیشرفت بیشتر و توسعه در حوزه فناوری چه گام هایی باید بردارد؟
دانشگاه علوم پزشکی ایران با جدیت در مسیر فناوری متمرکز شده است و معاونت تحقیقات و فناوری هم در این راستا رویکرد مثبتی دارد. البته باید اکوسیستم فناوری دانشگاه توسعه یابد و با راه اندازی پارک علم فناوری سلامت در این مسیر گام بردارد. همچنین باید با اطلاع رسانی بیشتر و آموزش هدفمند، به افزایش انگیزه دانشجویان برای حرکت در مسیر فناوری کمک شود.

  • نویسنده : دانیک
  • منبع خبر : دانشگاه علوم پزشکی ایران