تهاتر گزینه مناسب برای حفظ ارتباط تجاری با کشورهای اوراسیا
تهاتر گزینه مناسب برای حفظ ارتباط تجاری با کشورهای اوراسیا
سکان نیوز؛ مدیر مسئول سکان نیوز بیان داشت: در شرایط کنونی تحریم که قادر به دریافت ارز حاصل از صادرات نیستیم، تهاتر گزینه مناسبی برای حفظ ارتباط تجاری با کشورهای اوراسیا و سایر کشورهای همسایه است و می‌تواند برای فعال نگه‌داشتن بازارهای صادراتی گزینه مناسبی باشد.

به گزارش سکان، محمدرضافرجی نقیبی در گفت و گویی بیان داشت: سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که از چند ماه قبل بررسی‌ها برای رسیدن به یک موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا آغاز شده و در این حوزه پیشرفت‌ های قابل توجهی نیز به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه ایران به کشور‌های روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس در زمینه محصولات کشاورزی و گیاهی صادرات داشته است، گفت:کالا‌هایی مانند گندم، جو، ذرت، نهاده‌های دامی و محصولاتی که برای تولید کاربرد دارد را وارد می‌کند.

مهندس فرجی نقیبی با اشاره به انتقادات کارشناسان اقتصادی مبنی بر روسیه محور بودن اتحادیه اوراسیا بیان داشت: با توجه به تمایل هند و کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های غرب آسیا برای پیوستن به این اتحادیه، کشور‌های عضو از جمله ایران در دراز مدت منفعت بیشتری خواهند داشت و پیش بینی می‌شود گردش تجارت از غرب یعنی اروپا و آمریکا به شرق و آسیای غربی یعنی هند و چین سوق پیدا کند.

این فعال رسانه ای حوزه اقتصاد گفت: علی‌رغم گسترش مبادلات اوراسیا در چند ماهه اخیر و با توجه به ظرفیت‌های صادراتی کشور، حجم مبادلات تجاری ما با کشورهای همسایه قابل قبول نیست و باید با تکیه بر توان داخلی در جهت توسعه آن گام برداریم. درصورت لغو تحریم‌ها و روشن شدن سیستم‌های بانکی می‌توان انگیزه لازم برای تبادلات جهانی و رشد اقتصاد کشور را فراهم آورد.

وی درخصوص تهاتر با برخی کشورهای همسایه و اوراسیا گفت: در شرایط کنونی تحریم که قادر به دریافت ارز حاصل از صادرات نیستیم، تهاتر گزینه مناسبی برای حفظ ارتباط تجاری با سایر کشورها است و می‌تواند برای فعال نگه‌داشتن بازارهای صادراتی گزینه مناسبی باشد