تلاش روسیه برای کسب تأیید سازمان ملل درباره قطعنامه کرونا
تلاش روسیه برای کسب تأیید سازمان ملل درباره قطعنامه کرونا
سکان نیوز:روسیه باری دیگر تلاش می‌کند تا موافقت مجمع عمومی سازمان ملل را در خصوص قطعنامه‌ای درباره مقابله با ویروس کرونا به دست بیاورد اما این بار از درخواست خود مبنی بر لغو تحریم‌های یک‌جانبه بدون نیاز به تأیید شورای امنیت صرف‌نظر کرده ولی همچنان خواهان پایان دادن به تدابیر انزواگرایانه اقتصادی است

به گزارش سکان نیوز/به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل قرار است تا روز چهارشنبه به بررسی پیش‌نویس تغییر یافته مطرح شده از سوی روسیه بپردازند که خواستار اعلام همبستگی سازمان ملل در مواجهه با چالش‌های به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا است.

مجمع عمومی سازمان ملل قوانین جدید رأی‌گیری ارائه کرده چون نمی‌تواند در نتیجه گسترش ویروس کرونا نشست علنی تشکیل دهد. به صورت عادی،‌ قطعنامه‌های مجمع با اکثریت آرا یا توافق نظر تصویب می‌شوند اما حالا اگر تنها یک کشور مخالفت خود را اعلام کند، قطعنامه منتفی است.

پیش‌نویس اصلی قطعنامه ارائه شده از سوی روسیه با همکاری جمهوری آفریقای مرکزی، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا نتوانست در دوم آوریل رأی بیاورد. دیپلمات‌ها گفتند، اتحادیه اروپا، آمریکا،‌ اوکراین و انگلیس با آن مخالفت کردند.

در پیش‌نویس اصلاح شده روسیه که روز جمعه به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل داده شد، تعداد کشورهایی که با آن موافق هستند به ۳۰ مورد افزایش یافت و شامل توقف درخواست برای پایان نبردهای تجاری و افزوده شدن یک سری مقررات جدید می‌شود.

یک مورد دیگر اضافه شده به این پیش‌نویس شامل نگرانی شدید درباره تأثیر منفی گسترش کووید-۱۹ بر سلامت عمومی و اقتصاد جهان و همچنین تعهد برای پیگیری اقدامات قاطع و هماهنگ شده به منظور شکست این بیماری به واسطه روح همبستگی و همکاری بین‌المللی است.

مورد اضافه شده دیگر از بیانیه سوم آوریل گروه ۷۷ و چین درباره ویروس کرونا استقبال کرده و این بیانیه را یک پیام قوی از همبستگی در مواجهه با این بیماری در کشورهای در حال توسعه می‌داند.

بیانیه گروه ۷۷ شامل درخواست از جامعه بین‌الملل برای تصویب اقدامات فوری و موثر به منظور حذف استفاده از اقدامات اجباری یک‌جانبه اقتصادی علیه کشورهای در حال توسعه است و در آن آمده در این برهه از زمان آنها تأثیر منفی بر توانمندی کشورهای مذکور برای پاسخگویی به این بیماری همه‌گیر می گذارد.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را در دوم آوریل درباره کرونا که از سوی غنا، اندونزی، لیختنشتاین، نروژ، سنگاپور و سوئیس مطرح شده بود، تایید کرد و آنها در این قطعنامه تاثیرات غیرمنتظره این بیماری را به رسمیت شناخته و خواستار یک همکاری بین‌المللی هماهنگ‌شده برای ریشه‌کنی و نابودی بیماری ویروسی کووید- ۱۹ شده‌اند.

همچنین گزارش شده که آفریقای جنوبی و مصر نیز در حال آماده‌سازی پیش نویس یک قطعنامه درباره کرونا هستند تا آن را به مجمع عمومی ببرند.

  • نویسنده : نجفی