تعطیلات کرونایی و هجوم مهمانان ناخوانده به مازندران
تعطیلات کرونایی و هجوم مهمانان ناخوانده به مازندران
سکان نیوز؛ هجوم چند باره مسافران غیر بومی و مهمانان ناخوانده در شرایط حاد کرونایی به مازندران مردم و مسئولان این استان را نگران کرده است.

به گزارش سکان نیوز، عقیل امامی در یادداشتی نوشت؛ با اعلام تعطیلات ۵ روزه این هفته از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، انبوهی از خودروهای حامل مسافران پایتخت نشین از طریق ورودی های سه گانه راهی مازندران شد که می تواند در پیک پنجم کرونا خسارت‌های فراوانی را ببار آورد.

با توجه به تجارب گذشته باید گفت افراد زیادی که دغدغه های دیگری جز سلامت و معیشت دارند و عمدتا از جنس مردم عادی نیستند ، با نادیده انگاشتن محدودیتهای قانونی وضع شده و با تکیه بر پول های در اختیار هم جریمه های ناچیز مربوط به قانون شکنی خود را می پردازند و هم به مسئولان کشور که در صدد مهار این بیماری مهلک هستند ، دهن کجی و توهین می کنند و از سوی دیگر با رفتار های پرخطر خود در طول اقامت در خطه سرسبز مازندران سلامت مردم این خطه را به مخاطره می افکنند.

‏رفتار غیر قانونی این ناقضان پروتکل های بهداشتی سبب می شود که اولا اعمال تعطیلات با هدف کنترل بیماری کرونا که فاصله گذاری اجتماعی از اولویت آن است ، بلا اثر شود و از دیگر سو بر شمار مبتلایان و مراجعان به مراکز درمانی افزوده و در نهایت روند مهار این ویروس سرکش از کنترل مدافعان سختکوش عرصه سلامت خارج شود.

‏متاسفانه هم اکنون حدود ۴۰۰۰ نفر از هموطنان مازندرانی بعلت درگیری با ویروس وحشی کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت معالجه هستند و با توجه به کمبود شدید امکانات و تجهیزات مورد نیاز و نیز خستگی مفرط کارکنان بی توقع و خادم مردم در این مراکز،تداوم خدمت رسانی به مردم بومی استان ناممکن و دشوار خواهد بود و افزایش مسافران غیر بومی و با احتمال ناقل بودن شماری از آنان در پیک پنجم که سرایت پذیری بالایی دارد، چالش جدی در این عرصه ایجاد کرده است.

‏از دیگر سو طی چند روز اخیر مسئولان و نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر وضعیت بحرانی ناشی از آمار صعودی مبتلایان کرونا در این استان ،خواستار اعلام شرایط اضطراری و فوق العاده در این استان شدند که بی توجهی به این درخواست ها در پی قانون شکنی مسافران غیر بومی، مسئولیت دست اندرکاران بویژه ستاد ملی مقابله با کرونا را در قبال مردم مازندران مضاعف می کند.

‏نکته اساسی و حائز اهمیت اما در این شرایط حساس و وضعیت شکننده کرونایی این است وقتی قانونی که در گذشته ناکارآمدی آن در ممانعت از هجوم خیل مسافران به استانهای شمالی ثابت شده و تاثیر آن بر میزان ابتلا به کرونا که در پی اعمال هر تعطیلی افزایش یافته، اینک تا چه اندازه می تواند کارایی داشته باشد و اساسا چرا محدودیتهای پیش بینی شده از زمان تصمیم گیری تا اعمال آن با فاصله چند روزه اعلام می شود و از این رو برنامه ریزی برای سفرهای پرخطر را در شرایط بحرانی کرونایی امکانپذیر می کند.؟

بهر روی انتظار می رود مسئولان ملی و استانی ستاد مقابله با کرونا با بررسی همه جانبه ابعاد خسارتبار تصمیمات اتخاذ شده پیرامون نحوه اعلام تعطیلات و محدودیت های کرونایی، شرایط بهتری را در روند درمان و کنترل بیماری مهلک کرونا در سطح کشور فراهم آورند.