تشریح آخرین وضعیت زنجیره‌ ارزش‌افزوده هلدینگ‌های نفتی شستا
تشریح آخرین وضعیت زنجیره‌ ارزش‌افزوده هلدینگ‌های نفتی شستا
سکان؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آخرین وضعیت زنجیره‌ ارزش‌افزوده هلدینگ‌های نفتی شستا را در جلسه امروز کمیسوین انرژی مجلس تشریح کرد.

عبدالعلی رحیمی مظفری در تشریح جلسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این کمیسیون به منظور پاسخ به سؤالات نمایندگان در زمینه فعالیت این وزارتخانه در حوزه انرژی، گفت: در جلسه متفکرآزاد نماینده مردم تبریز درباره عدم بهینه‌سازی نیروگاه حرارتی تبریز (متعلق به شستا) که اثرات زیست‌محیطی بسیاری دارد، وزیر تعاون را مورد سؤال قرار داد که مرتضوی پاسخ داد؛ کیفیت خوراک تحویلی به این نیروگاه و بهره‌وری پایین آن از جمله دلایل این مشکل است، چراکه نیروگاه حرارتی تبریز صرفا 25 درصد به بهره‌وری رسیده است، اما اگر این بهره‌وری با تبدیل به سیکل ترکیبی بالا رود می‌توان همین مقدار انرژی را با سوخت کمتری مدیریت کرد.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس با اشاره به مراعا ماندن این سؤال با هدف بررسی بیشتر آن طی جلسه‌ای دیگر، ادامه داد: در جریان بررسی سؤال این نماینده، مقرر شد؛ طی جلسه‌ای دیگر با حضور مدیرعامل نیروگاه و مجموعه شستا برگزار شود، البته طبق زمان‌بندی انجام شده ازسوی مدیران شستا قرار است طی 21 ماه نیروگاه جدید 600 مگاواتی سیکل ترکیبی به جای این نیروگاه احداث شود، البته سوخت آن گاز باشد تا دیگر مشکل زیست‌محیطی ایجاد نشود.

وی همچنین به سؤال هادی بیگی‌نژاد نماینده مردم ملایر از وزیر کار اشاره کرد و افزود: تکمیل زنجیره‌های ارزش‌افزوده مجموعه‌های هلدینگ انرژی و نفت شستا در چه مرحله‌ای قرار دارند و برنامه‌های آن‌ها چیست؟، محور سؤال بیگی‌نژاد از مرتضوی بود، البته مسئولان شستا برنامه‌های در این حوزه ارائه کردند، اما این برنامه‌ها تقریبا ناقص بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سؤال این نماینده نیز به منظور بررسی بیشتر مراعا ماند، مطرح کرد: همچنین طرح‌های این وزارتخانه در حوزه انرژی، مورد بررسی قرار گرفتند، مثلا اینکه چقدر به صرفه هستند و آیا می‌توانند ما را به زنجیره ارزش بیشتری در حوزه پایین دستی برساند یا خیر؟ به همین دلیل مقرر شد؛ با توجه به وقت کم این جلسه، طی نشستی دیگر این موضوع نیز بررسی و پیگیری شود.

رحیمی مظفری در ادامه با اشاره به سؤال جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس، گفت: عدم توسعه شرکت نفت ایرانول آبادان باوجود انجام مطالعات اولیه موضوع اصلی سؤال این نماینده بود که قرار شد؛ آخرین وضعیت توسعه آن در جلسه دیگر و آخرین اقدامات انجام شده تشریح شود که در نهایت سؤال فوق نیز مراعا ماند.

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به دستور دیگر جلسه امروز کمیسیون انرژی اشاره کرد و افزود: طرح‌های وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه انرژی موضوع دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به ارتباطات این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف انرژی از این پس جلسات و تعاملات بیشتری با کمیسیون انرژی برگزار کنند.