ترکمنستان از طریق راه‌آهن ایران، به دریای آزاد متصل می‌شود
ترکمنستان از طریق راه‌آهن ایران، به دریای آزاد متصل می‌شود
سکان؛ وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب هستند، گفت: ترکمنستان به بندر چابهار ایران از طریق ریل، متصل و دسترسی‌ این کشور به دریاهای آزاد فراهم می‌شود.

مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه ایران پروژه در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، از شکوفایی روابط تجاری میان ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: گشایش‌ها میان روابط بازرگانی دو کشور با عزم و اراده و رویکرد هوشمندانه و آینده‌نگر میان مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های توانمند میان طرفین در حال تحقق است.

وی برگزاری نمایشگاه تخصصی «ایران پروژه» را فرصتی برای ارائه توانمندی‌های ایران برای عموم دانست و افزود: زمینه برای تبادل اطلاعات و تجارب و همچنین شناسایی متقابل ظرفیت‌ها و امکانات دو کشور فراهم شده است. همایش اقتصادی امروز فرصتی برای رایزنی‌های تخصصی و حرفه‌ای فعالان اقتصادی و شرکت‌های دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم شاهد انعقاد قراردادهای تجاری طرفین باشیم، تصریح کرد: بدون شک ظرفیت‌های بالقوه و نهان برای انعقاد و اجرای قراردادهای تجاری بین شرکت‌های ایرانی و ترکمنستانی در تمامی زمینه‌ها فراهم است چرا که در این رویداد بیش از ۹۰ شرکت فعال ایرانی در گروه‌های تولیدات فولادی، تجهیزات و مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، آب و برق و انرژی نفت، گاز و پتروشیمی دانش بنیان حضور دارند.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان گفت: در قالب تشویق و حمایت‌هایی که از سوی بالاترین مقامات دولتی، علی الخصوص کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور صورت می‌پذیرد و دو طرف از این فضای مطلوب بهره‌مند خواهند شد. شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی از جمله شرکت‌های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین المللی به شمار می‌روند و خدماتی که توسط این شرکت‌های ارائه می‌شود، قابل رقابت با شرکت‌های بزرگ و مطرح بین المللی است.

بذرپاش اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد برای ارتقاء همکاری‌های دوجانبه و همچنین در مسیر صلح و دوستی منطقه‌ای و بین المللی تجارب شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های سایر کشورها به ویژه کشور دوست و همسایه و برادر ترکمنستان به اشتراک بگذارد.

وی اظهار کرد: شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی از جمله شرکت‌های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین‌المللی به شمار می‌روند و خدماتی که توسط این شرکت‌ها ارائه می‌شود قابل رقابت با شرکت‌های بزرگ و مطرح بین‌المللی است.