ترمومتر ديجيتال براي كنترل دماي روغن و سيم پيچ ترانسفورماتور ساخته شد
ترمومتر ديجيتال براي كنترل دماي روغن و سيم پيچ ترانسفورماتور ساخته شد
سکان نیوز؛ مدير دفتر تحقيقات شركت برق منطقه اي يزد از انجام پروژه ساخت دستگاه ديجيتال براي كنترل دماي روغن و سيستم سيم پيچ ترانسفورماتور توسط پژوهشگران يزدي خبر داد.

محمد زارعشاهي با اشاره به اين كه اين محصول به صورت آزمايشگاهي تست شده است، گفت: پيش از اين، دستگاه ديجيتال كنترل دماي روغن و سيستم سيم پيچ ترانسفورماتور از خارج كشور خريد مي شد و با تجاري سازي اين محصول براي اولين بار در كشور توليد مي شود.
وي با بيان اينكه يكي از مشكلات سيستم هاي كنترل دماي روغن و سيم پيچ ترانسفورماتورهاي موجود در پست هاي انتقال و فوق توزيع، عقربه اي بودن سيستم نشانگر دما است، افزود: برخي از معايب اين سيستم ها نياز به ثبت دستي اطلاعات، كاليبراسيون دوره اي، عدم امكان مطالعات دمايي ترانسفورماتور ها، استفاده از دو دستگاه اندازه گيري دماي روغن و سيم پيچ و هزينه گزاف خريد و نصب تجهيزات بوده كه نياز به يك سيستم جامع كنترل و مانيتورينگ دمايي ترانسفورماتور هاي قدرت را ايجاد مي كند.
زارعشاهي در بيان مزاياي اصلي اين طرح افزود: قيمت كمتر در مقايسه با سيستم هاي فعلي، بهره گيري از حسگر هاي صنعتي با دقت بسيار بالا در كنار سيستم ديجيتال و گرافيكي با كاربري ساده برخي از مزاياي اين طرح نسبت به روش هاي قبلي است.
وي ادامه داد: با توجه به تنوع ترانسفورماتور هاي قدرت جهت بهره برداري از سيستم هاي قبلي نياز به سفارش نوع خاصي از ترمومتر براي هر مدل از ترانسفورماتور ها و همچنين تغيير مدل سيستم هاي آنالوگ بوده كه پياده سازي، عيبيابي و در دسترس بودن سيستم هاي قبلي را با مشكل مواجه مي كند اما طرح ارائه شده قابليت نصب بر روي انواع ترانسفورمارتور هاي قدرت در مدل و توان هاي مختلف را دارا بوده و نگراني اي از جهت تامين و تعمير قطعات آن وجود ندارد.
مدير دفتر تحقيقات شركت برق منطقه اي يزد تصريح كرد: اين محصول با استفاده از سنسور هاي بسيار دقيق و صنعتي و در نظر گرفتن تمامي ملاحظات در جهت كاهش تاثير ميدان هاي مغناطيسي و اغتشاشات محيطي يك سيستم هوشمند ديجيتال و قابل برنامه ريزي طراحي و پياده سازي شده است و امكان مشاهده لحظه به لحظه دماي سيم پيچي، روغن و محيط را فراهم كرده و قابليت ارسال دما به اتاق كنترل را داراست كه با انجام اين كار نيازي به بازديد و ثبت دستي مقادير مذكور نخواهد بود.
زارعشاهي سيستم كاملا ديجيتالي با اطمينان بالا، قابليت ارسال و ذخيره سازي اطلاعات، امكان توسعه و افزودن قابليت هاي ديگر بدون صرف هزينه و با انجام تغييرات برنامه نويسي، سهولت تعمير و عيب يابي را برخي از قابليت هاي اين دستگاه ساخت داخل دانست.
كم حجم، سبك و قابل حمل بودن، جمع آوري تمامي امكانات دو سيستم قبلي در يك سيستم، برنامه ريزي و طراحي دقيق و يك پارچه محصول، بومي سازي و افزايش سطح تكنولوژي تجهيزات جانبي ترانسفورماتور ها و امكان پياده سازي و اجرا براي تجهيزات غير از ترانسفورماتور با صرف هزينه كم و تغييرات جزيي نيز برخي ديگر از قابليت ها و كاربرد هاي اين طرح پژوهشي است.
مدير دفتر تحقيقات شركت برق منطقه اي يزد همچنين شركت هاي برق منطقه اي، شركت هاي دولتي و خصوصي دارنده ترانسفورماتور هاي قدرت و شركت هاي ساخت و مونتاژ ترانسفورماتور هاي قدرت جهت نصب اوليه روي محصولات را از مشتريان هدف اين طرح دانست.
گفتني است، طرح دستگاه ترمومتر ديجيتال براي كنترل دماي روغن و سيم پيچ ترانسفورماتور در نخستين رويداد تجاري سازي محصولات شركت هاي برق منطقه اي و توزيع نيروي برق نيز معرفي شد و مورد استقبال قرار گرفت.