تب بیماری در خرماپزان بالا رفت/ پلیس کرونا هم راهگشا نشد
تب بیماری در خرماپزان بالا رفت/ پلیس کرونا هم راهگشا نشد
سکان نیوز/کووید ۱۹ در کرمان رکورد زده و ظرفیت ۹۵درصد از تخت‌های کرونایی تکمیل‌شده است اما برپایی مراسم جشن و عزا و مسافرت ادامه دارد و هر روز قربانی جدید می‌گیرد.

سکان نیوز، گروه استان‌ها- اسماء محمودی: کرمانی‌ها تیر و مرداد را فصل خرماپزان می‌دانند، دما هوا در این روزها به ۵۰ درجه می‌رسد و محصول خرما آماده برداشت می‌شود، اما برخلاف انتظارها دقیقاً در همین فصل شیوع ویروس کرونا در استان به‌خصوص در مناطق گرمسیر به اوج خود رسیده است.
بیمارستان‌های استان، دیگر جایی برای بستری بیماران ندارد، کادر درمان هم گرفتار ویروس شده‌اند و فرسایش هفت ماه مبارزه با ویروس کرونا کار را به‌جایی رسانده که کادر درمان برای رعایت اصول بهداشتی از مردمی که برخی از آن‌ها هنوز غافل هستند درخواست و خواهش می‌کنند و از مسئولان هم می‌خواهند سیاست‌های پیشگیرانه را اتخاذ کنند.
اما از یک‌سو مسئولان اعتقاددارند که اجرای سیاست‌هایی که منجر به محدودیت اصناف شود راهکار مناسبی نیست و از سوی دیگر برخی مردم نسبت به اجرای پروتکل‌ها سهل‌انگاری می‌کنند و برخی نیز از مسئولان گلایه دارند که چرا جلوی مخاطرات کرونایی را در جامعه نمی‌گیرند.

۳۷۹ نفر تا امروز فوت کرده‌اند / ‏‬ فوت ۱۰ نفر طی ۲۴ ساعت
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید که تا ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه چهارم مردادماه سه هزار و ۶۴۶ نفر به دلیل کرونا در بیمارستان‌های کرمان بستری‌شده‌اند و ۳۷۹ نفر براثر این بیماری فوت کرده‌اند.
وی می‌گوید: ۳۸۲ نفر نیز هم‌اکنون در استان کرمان بستری هستند که شامل ۲۲۳ نفر در حوزه دانشگاه کرمان، ۳۳ نفر در حوزه دانشگاه رفسنجان، حوزه دانشگاه جیرفت ۶۹ نفر و حوزه دانشگاه بم و سیرجان به ترتیب ۳۰ و ۲۷ نفر است.
وی می‌افزاید: طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان ۵۹ مورد جدید بستری‌شده‌اند و ۱۰ نفر فوتی ثبت‌شده است.
معتادان متجاهر در سطح شهر آزادانه پرسه می‌زنند
این روزها اگر سری به بازار سنتی کرمان بزنید مملو از جمعیتی است که هیچ نظارتی بر رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط آن‌ها از سوی مسئولان انجام نمی‌شود
در کنار شیوع کرونا بازار اخبار کرونایی هم در گروه‌های اجتماعی در استان کرمان داغ است، معرفی کانون‌های شیوع کرونا از یک‌سو و از سوی دیگر انتشار فیلم‌هایی که از حضور گسترده معتادان متجاهر در میدان‌های تاریخی شهر حکایت دارد نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند و برخی هم دنبال سوءاستفاده از شرایط موجود هستند.
این روزها درصد بیشتری از مردم از ماسک استفاده می‌کنند اما هستند افرادی که هنوز هم کرونا را جدی نگرفته‌اند و سلامت جامعه را بازیچه ناآگاهی خود قرار می‌دهند، این روزها اگر سری به بازار سنتی کرمان بزنید مملو از جمعیتی است که هیچ نظارتی بر رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط آن‌ها از سوی مسئولان انجام نمی‌شود.
بازارهای روز و جمعه‌بازار به‌راحتی برپا می‌شود و بوستان‌های شهر مملو از جمعیت جوانانی است که هنوز اعتقاددارند جوانان مقابل این بیماری مقاوم هستند و بساط قلیان‌هایشان را برپا کرده‌اند.
اما برخلاف این تصور بنا به اعلام مسئولان بهداشتی استان کرمان از هفته آخر اردیبهشت‌ماه تا هفته آخر تیرماه روند ابتلاء به بیماری در کرمان سیر صعودی داشته و گاه در کشور رکورد زده است، حالا بیماری در کرمان خطوط قرمز محدودیت‌های سنی را هم شکسته و قربانی‌های خود را از بین جوانان انتخاب می‌کند.
کرونا خانه به خانه در کرمان می چرخد
فوت بیمارانی که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند و همچنین افزایش شیوع کرونا در خانواده‌های کرمانی نشان می‌دهد اوضاع در این استان که جزو لیست استان‌های قرمز کشور به شمار می‌آید هرروز بدتر می‌شود به‌طوری‌که کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که مواردی از ابتلاء در آن تجربه نشده باشد.
استاندار و شهردار کرمان و برخی از نماینده‌های استان در مجلس شورای اسلامی نیز براثر ابتلاء به کرونا در هفته‌های اخیر خانه‌نشین شدند اما همچنان هم از سوی مردم و هم مسئولان برای مقابله با این بیماری همه‌گیر، غفلت می‌شود.

سنت جمع‌آوری هدیه و شاباش (شادباش) در مراسم عروسی به‌خصوص در مناطق روستایی و شهرستان‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل برگزاری جشن‌های عروسی مکرر و حتی زیرزمینی و دور از چشم مسئولان بهداشتی است.
عروسی دلیل اصلی عزادار شدن مردم جنوب کرمان
به‌طوری‌که به‌خصوص در جنوب استان کرمان بنا به اعلام کادر درمان بسیاری از مبتلایان در روزهای قبل از بیماری در جشن‌های عروسی و یا عزا شرکت کرده‌اند.
بیمارستان افضلی پور کرمان به‌عنوان مجهزترین مرکز درمانی کرمان به بیمارستان کرونایی تبدیل‌شده و فقط بخش نوزادان و زنان خدمات غیر کرونایی ارائه می‌دهد و سایر بخش‌ها از بیماران غیر کرونایی خالی‌شده و به بیمارستان‌های دیگر شهر منتقل شده‌اند.
تعداد موارد بستری در بیمارستان پیامبر اعظم هم روزبه‌روز در حال افزایش است و سایر بیمارستان‌ها نیز که عاری از موارد ابتلاء بودند حالا درگیر بیماری شده‌اند اما در این بحبوحه غفلت مردم ادامه دارد.
از هر ۱۰۰ هزار نفر کرمانی ۱۱.۵ نفر فوت کرده‌اند
«از هر ۱۰۰ هزار نفر کرمانی ۱۱.۵ نفر بر اثر کرونا فوت می‌کنند»، استاندار کرمان با بیان این آمار امروز در جمع خبرنگاران از مردم کرمان خواست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و کادر درمان را از زیر فشار روزافزون بیماری کرونا خارج کنند.
محمدجواد فدایی افزود: نگران وضعیت موجود هستیم و باید با همکاری عمومی و رعایت رفتار پیشگیرانه شیوع کرونا را متوقف کنیم.
نگران وضعیت موجود هستیم و باید با همکاری عمومی و رعایت رفتار پیشگیرانه شیوع کرونا را متوقف کنیم
وی ادامه داد: برگزاری هرگونه تجمعی در شرایط کنونی در کرمان غیرقانونی است و از بازرسان و ناظران می‌خواهیم با هرگونه تجمع در ادارات و در بازار و هر مکان دیگری برخورد کنند.
وی گفت: با همکاری نیروی انتظامی گشت‌های ویژه کرونایی در کرمان برقرارشده است و بر رفتار مردم برای رعایت پروتکل‌ها نظارت می‌شود. مردم نیز هرگونه تجمع و رفتار غیربهداشتی را گزارش دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به روند صعودی شیوع بیماری در استان کرمان به مردم هشدار داد و به خبرنگار مهر گفت: ظرفیت بیمارستان‌ها در حال تکمیل است و بخش‌هایی کرونایی در حال پر شدن است و بخشی از کادر درمان هم درگیر شده‌اند به همین دلیل این مردم هستند که باید رعایت کنند و در خانه‌های خود بمانند.

سید وحید طباطبایی خواستار محدودیت مشاغل پرخطر در استان شد و گفت: ما پیشنهادهای خود را به مسئولان داده‌ایم و امیدواریم با محدودیت‌ها موافقت کنند.
کاهش سن مبتلایان در کرمان
وی ادامه داد: مردم باید بدانند هیچ دارو و واکسنی برای بیماری وجود ندارد و اگر سری به بخش‌های کرونایی بزنید می‌بینید از کودکان و جوانان و سالمندان در بین این بیماران وجود دارد و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در بین بیمارانی که مشکل زمینه‌ای هم ندارند دیده می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به روند کاهش سن مبتلایان در کرمان گفت: در کرمان ۸۵ درصد از بیمارانی که در قالب بیماریابی شناسایی شده‌اند بدون علامت و اکثراً ناقل هستند و ۱۵ درصد بیماران بستری می‌شود که متأسفانه حدود ۳ تا ۴ درصد بیماران فوت می‌کنند که این وضعیت نگران‌کننده است.
هشدارهای مسئولان در حالی روزبه‌روز افزایش می‌یابد که در مقابل برخی از سیاست‌های اجرایی عملاً موجب شیوع کرونا می‌شود و برخی از مردم نیز بی‌توجه به خطری که آن‌ها را تهدید می‌کند کرونا را به فراموشی سپرده‌اند.