تامین برق پایدار هم‌زمان با ‌صرفه‌جویی، توسعه ظرفیت‌های صنعت برق و نوسازی شبکه
تامین برق پایدار هم‌زمان با ‌صرفه‌جویی، توسعه ظرفیت‌های صنعت برق و نوسازی شبکه
سکان نیوز؛ وزارت نیرو اعلام کرد: تامین برق پایدار هم‌زمان با ‌صرفه‌جویی، توسعه ظرفیت‌های صنعت برق و نوسازی شبکه از مهم‌ترین اقدام‌های صورت‌گرفته برای تحقق برنامه‌های صرفه‌جویی است.

وزارت نیرو در واکنش به گزارش روزنامه «جهان صنعت» با عنوان «وزیر نیرو: صرفه‌جویی می‌کنیم» در توضیحاتی اعلام کرد: اجرای برنامه‌های مدیریت بار در همه کشورهای دنیا مرسوم است و ایران نیز با بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها، نسبت به اجرای این برنامه‌ها روی آورده است.

این وزارتخانه در ادامه آورده است: همان گونه که در متن و به نقل از وزیر نیرو اشاره شده است، صرفه‌جویی ۱۰ هزار مگاواتی که با اجرای برنامه‌های مدیریت بار (جابه‌جایی بار) انجام و باعث گذر موفق از پیک تابستان امسال شد، با بهره‌گیری از تجربه کشورهای توسعه‌یافته و رعایت نکات الزامی در خصوص صنایع غذایی و دارویی و… اجرایی شد و در عمل برق صنعتی در حوزه‌های مذکور هیچ‌گاه قطع نشد.

در ادامه آمده است: همان گونه که در بند یک نیز اشاره شد، اجرای برنامه‌های مدیریت بار در همه کشورهای دنیا مرسوم است و ایران نیز با بهره‌گیری از تجارب سایر کشورها، نسبت به اجرای این برنامه‌ها روی آورده است.

وزارت نیرو در توضیحات خود تاکید کرد: در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه در کنار اجرای برنامه‌های مدیریت بار، از ابزار قیمتی برای کنترل مصرف استفاده می‌شود به‌طوری‌که نرخ برق به‌گونه‌ای است که مصرف بی‌رویه باعث هزینه‌های سرسام‌آوری برای مصرف‌کننده می‌شود.

دراین‌خصوص و به طور مثال کشورهای آمریکا، ژاپن، استرالیا و… از ابزار قیمتی نیز تحت عنوان critical peak pricing برای مدیریت بار مصرف در دوران پرباری استفاده می‌شود.

به طور مثال و در کشور آمریکا سازوکار اجرای این طرح به این صورت است که در ایام بحرانی و اوج بار که میزان مصرف برق بنا به دلایلی نظیر افزایش دمای هوا شدت می‌گیرد، نرخ قیمت برق که در شرایط عادی حدوداً ۱۰ سنت است، متغیر می‌شود و در ساعات پیک مثل بعدازظهرها به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

مدیران صنعت برق در کشور آمریکا بر این باور هستند که از این طریق جدا از کمک به حفظ پایداری جریان برق همچنین می‌توانند به دو هدف اصلی دست پیدا کنند نخست اینکه با این اقدام زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا مصرف‌کنندگان برق اعم از خانگی و صنعتی الگوهای کاهش مصرف و روش‌های صرفه‌جویی را بهتر و بیشتر درک کنند دوم اینکه با این اقدام زمینه‌ای را فراهم می‌کنند تا شهروندان حتی در ایامی که تقاضای برق کاهش می‌یابد نیز به‌واسطه عادت به صرفه‌جویی و رعایت الگوها با صورت‌حساب‌های به‌مراتب ارزان‌تری روبه‌رو شوند.

جالب است بدانید به‌صورت میانگین در ایالت‌های مختلف آمریکا ۱۵ تا ۲۰ دوره اوج مصرف وجود دارد که در این دوران در هر ۲۴ ساعت چیزی حدود ۴ ساعت مشترکین مشمول طرح قیمت‌گذاری در زمان اوج مصرف می‌شود.

وزارت نیرو در ادامه اعلام کرد: صنعت برق همواره سعی در استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه داشته و در این راه علاوه بر استفاده از اعتبارات مصوب در قوانین بودجه، برای گسترش حضور بخش خصوصی نیز در امر توسعه ظرفیت‌های تولید، انتقال و توزیع نیز اقدام کرده است که نمونه بارز آن را می‌توان در حضور صنایع برای احداث بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید مشاهده کرد.

توضیح آنکه در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی برق به بیش از ۸۸ هزار مگاوات رسیده است. درعین‌حال این صنعت سالانه با رشد میانگین ۵ درصدی مصرف برق نیز روبرو است که برای آن نیز همواره برنامه‌ریزی‌های لازم متناسب با وضعیت مالی و اقتصادی کشور انجام شده است.

وزارت نیرو اعلام کرد: لازم به ذکر است مشکلات و ناترازی‌های به وجود آمده در صنعت برق ریشه در مسائل، مشکلات و عملکرد گذشته دارد و دولت مردمی سیزدهم با درک این مشکلات و بررسی‌های دقیق، اقدام به رفع آن از طریق اجرای توسعه ظرفیت نیروگاهی (به میزان ۳۵ هزار مگاوات)، تعریف گسترده برنامه‌های تشویق محور مدیریت بار و تدوین برنامه‌های مدیریت بار با هماهنگی وزارتخانه صمت کرد.

در ادامه آمده است: در خصوص فرسودگی شبکه و کاهش تلفات نیز ضمن اشاره به این نکته که در چند سال گذشته صنعت برق موفق شده است با انجام برنامه‌های اصلاحی و نوسازی شبکه‌ها، تلفات برق را از ۱۵ درصد به زیر ۱۰ درصد برساند، یادآور می‌شود که تلفات در شبکه‌های برق هیچ‌گاه امکان به صفر رسیدن را نخواهد داشت و برای شبکه‌ای به گستردگی ایران حدود ۷ تا ۸ درصد تعریف می‌شود.

توضیح آنکه بخشی از تلفات ماهیت غیرفنی دارد و به دلیل استفاده‌های غیرمجاز از شبکه رخ می‌دهد و به همین دلیل صنعت برق با استفاده از کابل‌های خود نگه‌دار و کنتورهای هوشمند برای کنترل این بخش نیز اقدامات خوبی انجام داده و در حال اجرا دارد.