تاسیس صندوق پژوهش و فناوری امیرکبیر با سرمایه 10 میلیارد تومانی
تاسیس صندوق پژوهش و فناوری امیرکبیر با سرمایه 10 میلیارد تومانی
سکان نیوز؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تاسیس صندوق پژوهش و فناوری این دانشگاه با سرمایه اولیه 10 میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش سکان، حسین حسینی تودشکی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اعلام این مطلب، گفت: پیش از راه‌اندازی این صندوق، ۲۰ شرکت پویشی صنعتی امیرکبیر در برج فناوری از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات خرید دفتر و محل کار دریافت کرده بودند که دو شرکت از ۱۵ شرکت مرتبط با کنترل شیوع ویروس کرونا از این تسهیلات استفاده و اقدام به خرید دفتر کار کردند.

وی تصریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری امیرکبیر برای پشتیبانی بیش از ۲۰۰ واحد فناور که در دانشگاه مستقر هستند آغاز به کار کرده است تا با تامین تسهیلات، امکان جهش تولید، ورود به بازار، تجاری‎سازی و تولید انبوه را برای شرکت‌های عضو خود فراهم کند. در حال حاضر ۲۵ مورد درخواست تسهیلات بین ۵۰۰ میلیون تومان تا دو میلیارد تومان از طرف شرکت‌های فناور و دانش بنیان وجود دارد که با خط اعتباری 10 میلیاردی صندوق نوآوری و شکوفایی و تعاملاتی که با بانک صنعت و معدن صورت گرفته است امکان تامین این تسهیلات وجود دارد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه به فعالیت ۱۵ شرکت مستقر در برج فناوری امیرکبیر در زمینه پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اشاره‌ کرد و گفت: در حال حاضر شرکت‌هایی که فعالیت‌های مرتبط با کنترل بیماری کووید ۱۹ برای رفع نیاز مردم و بیمارستان‌ها را انجام می‌دهند توانسته‌اند محصولات جدیدی تولید یا ظرفیت تولید خود را دو تا سه برابر افزایش دهند.

حسینی با تاکید بر تنوع محصولات تولیدی در شرکت‌های مستقر در برج فناوری امیرکبیر گفت: محصولات مختلفی برای کنترل شیوع ویروس کرونا تولید می‌شود که شامل مواد ضد عفونی کننده دست با استفاده از فناوری نانو سیلور است که باعث به حداقل رسیدن آسیب به پوست و قدرت ضدعفونی چند برابر است که میزان تولید آن در این ایام دو برابر شده و روزانه دو هزار بسته تولید می‌شود. همچنین در برج فناوری دانشگاه برای تولید روزانه چند تن مواد ضدعفونی کننده سطوح نیز به یک شرکت فناور فضای تولید اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: ماسک  N95نیز که پیش از ورود ویروس کرونا به ایران توسط یکی از شرکت‌های ما تولید و به چین صادر می‌شد، صادرات خود را متوقف کرده و در حال حاضر روزانه ۱۰ هزار ماسک تولید و با قیمت قابل ‌توجه ۶ هزار تومان به بیمارستان‌ها عرضه می‌شود. همچنین از بین ۱۵ شرکت فعال در این حوزه، دو شرکت دستگاه تب‌سنج با قابلیت اندازه‌گیری تب از فاصله ۴۰ سانتی متری و یک شرکت دستگاه پالس اکسیمتر که برای اندازه‌گیری ضربان قلب و میزان اکسیژن خون کاربرد دارد، تولید می‌کنند. در حال حاضر پنج هزار دستگاه پالس اکسیمتر در خط تولید قرار دارد که در ۶ ماه آینده این میزان به بالغ بر ۱۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: اوزون ژنراتور یا استریل و ضدعفونی کننده هوا از طریق گاز ازن، محصول دیگری است که یک نمونه آن تولید شده و برای استفاده عملی در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است. با استفاده از این دستگاه می‌توان برای پزشکان و پرستاران بخشICU  و بیمارستان، هوایی امن و بدون ویروس و باکتری فراهم کرد. بر اساس تفاهمنامه با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این محصول در آینده نزدیک به تولید انبوه خواهد رسید.

حسینی در ادامه به دو طرح تولید ونتیلاتور و دستگاه کمک تنفسی خانگی اشاره کرد که در حال طراحی و ساخت نمونه اولیه است و در مورد نرم‌افزارهای مرتبط با شرایط کنونی نیز گفت: سامانه‌ای برای مانیتور بیماران از قبل طراحی شده بود که در این ایام روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ سوئیچ شده و بیماران می‌توانند پس از بهبودی با استفاده از این نرم‌افزار با پزشک خود در ارتباط باشند. همچنین نرم‌افزار آموزش مجازی که به دانشگاه‌ها، موسسات داخلی و خارجی سرویس می‌دهد از دیگر محصولات نرم‌افزاری تولید شده است. این سامانه در حال حاضر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بخشی از دانشگاه آزاد و همچنین موسسات ترکیه‌ای خدمات عرضه می‌کند.