بی اعتمادی در مدیریت شهرداری ساری
بی اعتمادی در مدیریت شهرداری ساری
سکان؛ بدون شک برای مجموعه‌های مدیریتی بدون اعتماد طرف مقابل جلب رضایت به آسانی نخواهد بودو نمی‌توند اقدامات خود را پیش برد.

پس از اتفافاتی که به صورت پیاپی در شهرداری ساری و مجموعه مدیریت شهری رخ داد این سوال برای من و مطمئناً دیگر دلسوزان شهر و پرسنل خدوم شهرداری به وجود آمده است که چگونه می‌توان اعتماد از دست رفته شهروندان را مجددا بازگرداند و تقویت نمود ؟

بدون شک برای مجموعه‌های مدیریتی بدون اعتماد طرف مقابل جلب رضایت به آسانی نخواهد بودو نمی‌توند اقدامات خود را پیش برد خصوصا انکه طرف مقابل خدمات گیرنده و جایگاهی بالاتر به مثابه ارباب و ولی نعمت داشته باشد .
اعتماد از جنبه های مهم روابط انسانی و اجتماعی در میان افراد و گروها و نهادهای اجتماعی است .
نمی‌توان از نقش اثرگذار این شاخصه اخلاقی در ایجاد نظم و همبستگی اجتماعی گذشت . این شاخص باعث تقویت و زمینه ساز همکاری میان شهروندان و مدیریت شهری خواهد شد . حال که این دارایی جمعی مهم مدیریت شهری به شدت آسیب دیده لازم است که نسبت به جلوگیری از کاهش بیش از حد آن که منجر به ناکارآمدی متوالی شهرداری خواهد شد اقدام گردد.

آنچه که به عنوان راهکار به ذهن نگارنده می‌رسد
اول : شفافیت سازمانی و شفافیت در مسائل مالی خصوصا در ارتباط با پیمانکاران و تامین کنندگان می‌باشد. این اقدام نظم مالی شهرداری را نیز افزایش می‌دهد و از سردرگمی کارکنان و همچنین پیمانکاران که بخش مهمی از شهروندان نیز هستند می‌کاهد.

دوم : شهروندان باید به باور لازم و کافی برسند که به هیچ وجه برای مدیران شهری غریبه نبوده و هرگاه اراده کنند شاهد و ناظر بر عملکرد و سطح پیشرفت شهرداری خواهند بود و که باعث می‌شود از شایعه پراکنی پیرامون مدیریت شهری نیز پرهیز شود.

سوم : افزایش سطح پاسخگویی و ترویج چنین رفتاری سبب می‌شود مدیران همواره از افراد با دانش و خبره در برخورد با مطالبه گران و ارباب رجوع استفاده کنند با چنین رفتاری حس مسئولیت پذیری و تعهد کاری نیز تقویت می‌گردد.

افزایش روابط ، احترام به شهروندان و عمل به وعده ها در هرکدام از موارد بالا باعث تقویت حس اعتماد شهروندان به مدیریت شهری می‌گردد و می‌توان آینده‌ای روشن را برای مجموعه مدیریت شهری و شهر متصور بود خصوصا اینکه شهر ساری در آینده ای نزدیک میزبان اتفاقی نیکو در حوزه گردشگری می باشد. و می‌تواند هرگونه تصمیم در این خصوص را تحت تاثیر قرار دهد.

  • نویسنده : محمدمهدی عمادی کارشناس ارشد اقتصاد