بی‌سوادی در مازندران نباید کوچک شمرده شود
بی‌سوادی در مازندران نباید کوچک شمرده شود
سکان نیوز- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با بیان اینکه شرایط فرهنگی مازندران با دیگر استانهای کشور متفاوت است گفت: به همین خاطر نباید وجود بی‌سوادی حتی مقداری کم مورد بی اعتنایی قرار گیرد.

به گزارش سکان نیوز/ حسین حسن نژاد روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای پشتیبانی سواداموزی مازندران با اشاره به اینکه سطح فرهنگی استان ما از جایگاه ویژه‌ای برخودار است ، افزود: اینکه امروز گفته می شود حدود ۵۰ هزار نفر در استان بی‌سواد هستند زیبنده استانی با سابقه و هویت مازندران نیست.

وی وابستگی همه فعالیت‌های اجتماعی را با سواد خواندن و نوشتن دانست و افزود: امروزه فعالیت در فضای مجازی، مهارت‌های زندگی، شناخت آسیب های اجتماعی و برخورداری از حقوق شهروندی همگی کاملا به سواد خواندن و نوشتن بستگی دارد.

معاون سیاسی استاندار بر تنوع سواد آموزی تاکید کرد و گفت: باید سوادآموزی از شکل سنتی آن خارج شده و در تمامی بسترهای صوتی ، تصویری ، مجازی و گفتمانی وارد شود تا دسترسی به ان برای همه اقشار تسهیل شود.

تشویقی شدن سوادآموزی

حسن نژاد به تشویقی شدن سوادآموزی اشاره کرد و گفت: باید برنامه ای طراحی شود تا هم برای آموزگاران و هم برای سوادآموزان تشویق در نظر گرفته شود تا رغبت انها بیشتر شود.

به گفته او بسیاری از بی سوادان مازندران در شرایط عادی تمایلی برای فراگیری سواد ندارند و به همین خاطر باید آنها را با برنامه های تشویقی هدایت کرد.

معاون استاندار مازندران همچنین بر شهرستانی شدن سوادآموزی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های سوادآموزی باید از حالت ستادی خارج و شهرستان به شهرستان ومنطقه به منطقه آسیب شناسی و برای آن طرح داده شود.

حسن نژاد بر انعطاف پذیر شدن و تفویض اختیارات بیشتر به ادارات شهرستانی برای مقابله با بی‌سوادی اشاره کرد وگفت: صرفا تمرکز در یک شورا نمی تواند خروجی مناسب داشته باشد.

وی رقابتی کردن سواداموزی بین شهرستان ها را تاکید کرد و گفت: این رقابت می تواند شهرستان ها را به فعالیت بیشتر برای کسب جایگاه بهتر ترغیب کند.

بر اساس آمارهای رسمی نرخ باسوادی مازندران که طبق استاندارد از سن ۱۰ تا ۴۹ سال اندازه‌گیری می‌کند در سال ۹۸ به ۹۸.۸ درصد رسیده است. پوشش تحصیلی اموزش و پرورش استان نیز در حال حاضر به طور کل ۹۸ درصد و در دوره ابتدایی ۱۰۰ درصد است.

با این وجود طبق آمارهای رسمی در مجموع استان مازندران دارای ۵۰ هزار بی سواد است که شامل گروه سنی بیش از ۴۹ سال نیز می شود.