بوی عیدی و کارگرانی که منتظرند
بوی عیدی و کارگرانی که منتظرند
سکان نیوز:هر سال بهمن ماه که می شود کارگران به لطف و کرم کارفرمایان خود امید می بندند تا بلکه عیدی و پاداش پایان سال را با حقوق بهمن ماه به حسابشان واریز کنند و خرید مایحتاج ضروری و مورد نیازشان را قبل از پایان سال انجام بدهند.

به گزارش سکان نیوز/مبنای تعیین عیدی پایان سال کارگران مشمول قانون کار، حداقل دو و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار است و کارفرمایان باید دو ماه پایه حقوق را به عنوان حداقل عیدی و سه ماه پایه حقوق را به عنوان حداکثر عیدی و پاداش آخر سال به نیروهای کار خود بپردازند.

آنچه مبنای محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران مشمول قانون کار قرار می گیرد، مزد و فوق العاده هایی است که کارگر به مناسبت اشتغال در شغل مربوط دریافت می دارد؛ به عبارت دیگر مزایایی که افراد به نوعی در ارتباط با شغل دریافت می کنند از اجزای مزد محسوب می شود و فوق العاده شغل، سختی کار و هر آنچه را که به تبع شغل به کارگر داده می شود، جزو مزد منظور می شود و در محاسبه عیدی و پاداش مدنظر قرار می گیرد.

بر این اساس، مزایای رفاهی از قبیل کمک عائله مندی، کمک هزینه مسکن، بن خواربار یا پاداش افزایش تولید جزو مزد به شمار نمی رود و از این جهت در پرداخت عیدی و پاداش منظور نمی شود.

قانون در خصوص عیدی کارگرانی که به دلایلی از کارگاه منفک شده یا قطع رابطه آنها با کارفرما اتفاق می افتد نیز ملاحظاتی دارد و میزان عیدی و پاداش این گروه از کارگران را مشخص کرده است.

در برخی مواقع، کارگر خواسته یا ناخواسته مجبور به ترک کار می‌شود که قانون کار در مورد کارگرانی که در طول سال از خدمت استعفا داده، اخراج و یا بازنشسته می‌شوند یا به نحوی از انحاء رابطه آنها با کارگاه و کارفرما قطع می‌شود اعلام کرده که مستحق دریافت عیدی هستند و به نسبت مدت کارکردشان، عیدی و پاداش سالانه را دریافت می کنند.

کارگرانی که دوره آزمایشی را طی می کنند نیز مشمول دریافت کلیه حقوق و مزایای قانونی هستند.

به موجب ماده ۱۱ قانون کار و تبصره آن، مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود؛ چنانچه رابطه کاری از جانب کارفرما قطع شود وی ملزم به پرداخت کلیه حقوق دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه قطع رابطه کاری از سوی کارگر باشد، کارگر مستحق دریافت تمام حقوق و مزایا به میزان مدت انجام کار است.

بر اساس قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰، کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود در پایان هر سال معادل ۶۰ روز آخرین مزد، ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی کارگران بیشتر شود.

با توجه به مصوبه دستمزد شورای عالی کار که حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۳۹۹ را یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان تعیین و تصویب کرد، عیدی امسال کارگران حداقل ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و حداکثر ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان خواهد بود. بنابر این عیدی امسال هیچ کارگری کمتر از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیست.