بهره مندي نسل هاي بعدي از طرح هاي افتتاح شده امروز صنعت آب و برقس
بهره مندي نسل هاي بعدي از طرح هاي افتتاح شده امروز صنعت آب و برقس
سکان نیوز؛ وزير نيرو گفت: پويش #هرهفته_الف_ب_ايران اين پنجشنبه در استان هاي آذربايجان غربي، مازندران، اردبيل و اصفهان طرح هاي مهمي را در بخش هاي مختلف آب و برق با دستور رئيس جمهوري به افتتاح مي رساند و مردم امروز و فرداها از نتيجه اين طرح ها بهره مند خواهند بود.

رضا اردكانيان در آيين افتتاح طرح هاي صنعت آب و برق در 4 استان آذربايجان غربي، اردبيل، مازندران و اصفهان در قالب هفته سي و چهارم پويش #هرهفته_الف_ب_ايران با حضور ويدئوكنفرانسي رئيس جمهوري و وزير نيرو برگزار شد، اظهار داشت: اين دستاورد بزرگي است كه دولت سيزدهم بر اين ريل بقيه مسير و كار را ادامه خواهند داد.

وي همچنين با تسليت به مناسبت سالگرد شهادت سردار سليماني و همرزمانش به مردم ايران و جبهه مقاومت اظهار داشت: پويش #هرهفته_الف_ب_ايران اين پنجشنبه در استان هاي آذربايجان غربي، مازندران، اردبيل و اصفهان طرح هاي مهمي را در بخش هاي مختلف آب و برق با دستور رئيس جمهوري به افتتاح مي رساند و مردم امروز و فرداها از نتيجه اين طرح ها بهره مند خواهند بود.
وي گفت: ما امسال وعده 250 طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب را علاوه بر طرح هاي متعددي كه هر روز به ثمر مي رسد و به مدار بهره برداري با سرمايه گذاري چند 10هزار ميليارد تومان مي آيد به مردم داديم كه با احتساب طرح هاي امروز، 190 طرح از اين 250 طرح بزرگ به ثمر رسيده است.
وي گفت: 60 طرح بزرگ ديگر كه عمدتا طرح هاي ساخت و سازي و تعدادي هم طرح هاي ساز و كاري هستند تا پايان امسال افتتاح مي شود.
اردكانيان اظهار داشت: امروز طرح آبرساني به 57 روستا با جمعيت تحت پوشش 32 هزار و 660 نفر در استان مازندران افتتاح مي شود.
وي همچنين با اشاره به تاسيس شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور در يازدهم دي ماه سال 69( 30 سال پيش) گفت: در آن زمان من به عنوان مسوول آب و فاضلاب ها در وزارت كشور در ايجاد اين شركت و واگذاري اين مسووليت به وزارت نيرو سهيم باشم و يكي از برگ هاي زرين كارنامه فعاليت هاي توسعه اي نظام جمهوري اسلامي ايران رقم خورد و امروز جزو كشورهايي هستيم كه در موضوع آب و فاضلاب شهري در تراز جهاني قرار داريم.
وزير نيرو با اشاره به يكپارچه سازي شركت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي با ساختار شركت هاي شهري گفت: امروز شركت هاي يكپارچه در همه استان ها داريم و به بركت آن، منابع مالي، منابع انساني و تجهيزات يكپارچه شده و انبوهي از روستاها و روستاييان در همين فرصت كمتر از يك سال به گروه بهره مند از آب شرب پايدار و سالم ملحق شدند.
وي گفت: علاوه بر اين، طرح هاي نيروگاهي مقياس كوچك در استان هاي مازندران و اصفهان افتتاح مي شوند، پست ها و شبكه هاي فوق توزيع در استان اردبيل، برق رساني به روستاهاي اردبيل و آذربايجان غربي هم به مدار بهره برداري مي آيد اما مهمترين طرح امروز، سد كاني سيب و شبكه آبياري و زهكشي كرم آباد يا ارس غربي به وسعت 8 هزار و 400هكتار است. اين ميزان شبكه اصلي و ماموريت وزارت نيرو است و وزارت جهاد كشاورزي هم مشغول انجام سهم خود در شبكه هاي فرعي است كه با اتمام آن، آب به دست روستائيان خواهد رسيد.
اردكانيان درباره سد كاني سيب افزود: اين سد بزرگ و مهمي است كه 500ميليارد تومان براي آن سرمايه گذاري صورت گرفته و قادر است 600ميليون متر مكعب آب تنظيم شده را در طول سال به درياچه اروميه انتقال دهد.
وي ادامه داد: قدرت تنظيم سد بيش از 700 ميليون است كه مابقي به مصارف زيست محيطي و تعريف شده خواهد رسيد.
وي در خصوص درياچه اروميه هم گفت: در20 سال بين سال هاي 74 تا 93، با وجود بارش هاي متعدد، هر ساله 40 سانتي متر به طور متوسط افت تراز درياچه را داشتيم كه اگر اين روند ادامه مي يافت و درمان شروع نمي شد، درياچه حوالي سال 96 خشك شده بود .
وي اظهار داشت: بر اثر فعاليت هايي كه در فاصله 93 تاكنون صورت گرفته، از سال 94 خوشبختانه 71 سانتي متر افزايش تراز درياچه را داريم كه 750 كيلومتر مربع وسعت درياچه افزايش يافته و حجم آب آن از 1.5ميليارد متر مكعب به بيش از 3 ميليارد و300 ميليون متر مكعب رسيده است.
اردكانيان اظهار داشت: كارهاي زيادي توسط همه دستگاه ها انجام شد و وظيفه ما به عنوان وزارت نيرو در ستاد احياي درياچه اروميه ، رهاسازي آب از سازه هاي آبي موجود بوده و تاكنون 6 ميليارد و 133ميليون متر مكعب آب براي تامين حق آبه زيست محيطي درياچه رهاسازي شده است. البته مصارف كشاورزي هم به روش هاي مناسب كاهش پيدا كرده و سالي حدودا 8 درصد بوده است.
وزير نيرو افزود: تصفيه خانه هايي براي فاضلاب ساخته شده كه پساب اين ها وارد درياچه مي شود؛ دو تصفيه خانه در اروميه و تبريز تا پايان دولت به ثمر خواهد رسيد.

کد خبر : 95828
تاریخ : پنج شنبه ، ١١ دی ١٣٩٩ ١٠:٥٩