بسیج؛ الگوی نوین حکمرانی شهری
بسیج؛ الگوی نوین حکمرانی شهری
سکان نیوز؛ بسیج مکتبی است که در آن هزاران عاشق ایران، درس ایثار و خدمت و جانبازی آموختند. بسیج، مدرسه ی اخلاص و تقوا است.

به گزارش سکان، محمدجواد خسروی شهردار منطقه9 تهران در یادداشت به مناسبت هفته بسیج نوشت؛
بسیج؛ فرزند دفاع مقدس، و تبلور روحیه جهادی و عشق به میهن است. بسیج مکتبی است که در آن هزاران عاشق ایران، درس ایثار و خدمت و جانبازی آموختند. بسیج، مدرسه ی اخلاص و تقوا است. هفته ی بسیج از 29 آبان ماه تا 5 آذرماه به نام بسیج و اقتصاد مقاومتی، علم و پژوهش، عدالت و مبارزه با فساد، عزت ملی و مرزبندی با دشمن، استقلال و آزادی، سبک زندگی و معنویت و اخلاق نامگذاری شده است. هر کدام از این عناوین مطالبه و نیاز امروز جامعه ایران است؛ عدالت و فسادستیزی، عزت و کرامت انسانی، سبک زندگی و معنویت، استقلال و آزادی، پژوهش و علم لازمه حرکت در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی هستند.

بسیج تنها یک سازمان یا نهاد نیست؛ بسیج، الگوی فکری و رفتاری است؛ بسیج، در کلام بزرگان انقلاب »شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین حدیث عشق می‌دهد». بسیج الگوی درون زا و ملی خدمت و مجاهدت است.

بسیج نماد مجاهدت و خدمت است؛ بسیج، شاخص تلاش دائمی برای ساختن جامعه، رفاه و آبادانی است. در مکتب بسیج، باید از همه امکانات مادی و معنوی برای تحقق آرمانهای ایران اسلامی بهره گرفت.
رویکرد بسیج، رویکرد جهادی است. باید بتوان روحیه کار جهادی را به همه حوزه ها تسری داد؛ الگویی که موفق عمل کرده است باید در مسائل علمی، صنعتی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرد.

به نظر می رسد میتوان از الگوی مجاهدت و خدمت بسیج در حوزه مدیری ت شهری استفاده کرد؛ الگویی که مبتنی است بر خدمت صادقانه، مشارکت دادن مردم، بهره گیری از همه امکانات، آرمانگرائی، عدالت محوری و تعهد به آرمانهای اصیل انقلاب.

الزامات مدیریت شهری ایجاب می کند از الگوی بسیج، یعنی جهاد و خدمت استفاده شود. پایتخت در شرایط امروز فرصت آزمون و خطا ندارد؛ چهار دهه گذشته انواع رویکردها در مدیریت اجرائی تهران آزمون شده اند؛ و اینک در 1400 شهروندان تهران منتظر تغییر کیفیت زندگی خود هستند؛ کیفیتی که به یمن تغییر رویکرد مدیریتی در شهر تهران میتواند ایجاد شود. تلفیق الگوی مجاهدت بسیج با قرار خدمت در مدیریت شهر تهران، میتواند الگوی نوینی از حکمرانی شهری ارائه کند. با توسل به آموزه های بسیج می توان به داشتن و ساختن شهری آباد، زیبا و عاری از فقر و آسیب های اجتماعی امید داشت.