برچسب تبلیغاتی به اقدامات مجلس پذیرفته نیست
برچسب تبلیغاتی به اقدامات مجلس پذیرفته نیست
سکان نیوز؛ نگاهداری بیان داشت: خیلی‌ها دوست دارند به هر حرکتی که در مجلس انجام می‌شود برجسب تبلیغاتی و انتخاباتی بزنند این پذیرفتنی نیست .

بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در نشست خبری تشریح عملکرد شش ماهه مدیریتی مجلس یازدهم اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی را در شش ماهه اول کار خود پیش برده که کمتر رسانه‌ای شده است. بیشتر اوقات مشاهده می‌کنیم موضوعاتی که شاید شاکله مجلس نیست از سوی برخی نمایندگان مطرح می‌شود اما به موضوعیت کلی و اصلی که حق مجلس یازدهم است پرداخته نمی‌شد.

وی افزود: ‌در این نشست در سه بخش قوانین مصوب، طرح‌ها و لوایح شش ماهه اول مجلس یازدهم، رویکردهای چهارگانه تحولی در مجلس یازدهم و اقداماتی که مجلس درباره مردمی کردن، هوشمندسازی، شفاف‌سازی و کارآمدسازی انجام داده، ارتباطات راهبردی و تعامل مجلس با شوراهای راهبردی و سایر قوا و ارتباطات با سفرا و هیأت‌های پارلمانی موضوعاتی بیان می شود.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس تشریح کرد: در شش ماه اول فعالیت مجلس یازدهم 41 جلسه صحن علنی و 608 جلسه کمیسیون‌ها برگزار شده که در این جلسات 7 لایحه و 10 طرح مورد بررسی و به تصویب رسیده است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در 77 شورای ملی و 186 شورای استانی نماینده ناظر دارد که در دو تا سه ماه اول، نمایندگان ناظر در 263 شورای ملی و استانی انتخاب شده‌اند.

نگاهداری خاطرنشان کرد: 5 تحقیق و تفحص در صحن علنی به تصویب نمایندگان رسیده که علنا فقط 5 درصد درخواست‌های تحقیق و تفحص در کمیسیون‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: چهار سؤال در صحن علنی مجلس تاکنون مطرح شده که 6 درصد کل سؤالات نمایندگان مجلس از دولتمردان است که این اقدام ناشی از مدیریت هیأت رئیسه مجلس در مدیریت سؤالات است.

* بیشترین تذکر نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس گفت:‌بیشترین تذکر نمایندگان مجلس به رئیس‌جمهور است و بعد از او، تذکرات به وزیر کشاورزی، وزیر نیرو، وزیر آموزش و پرورش و وزیر راه و شهرسازی است که بیشترین تذکرات نمایندگان را دریافت کردند.

وی گفت: بیشتر سؤالات نمایندگان مجلس هم از وزیر راه است؛ در رتبه‌های بعدی هم وزیر نیرو، وزیر اقتصاد و وزیر کشاورزی است.

* مطرح ترین قوانین مصوب مجلس یازدهم

وی خاطرنشان کرد: قوانینی که در شش ماهه اول فعالیت مجلس یازدهم به تصویب رسیده است فراوان است اما مطرح‌ترین آنها قانون تأمین کالاهای اساسی، قانون مالیات بر خانه‌های خالی و یکپارچه‌سازی اطلاعات مسکن‌ها، لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، طرح قوانین کلی اصلاح ساختار بودجه، طرح اقدام راهبردی برای تأمین منافع ملت ایران است.

نگاهداری خاطرنشان کرد: برخی طرح‌های مهم در دستورکار صحن علنی در آینده مجلس است که می‌توانم به طرح ساماندهی زنجیره تولید فولاد، طرح جهش تولید مسکن، طرح عایدی بر سرمایه اشاره کنم.

وی درباره مهمترین موضوعات در دستور کار کمیسیون‌های مجلس گفت: طرح ساماندهی و عرضه خودرو، طرح ساماندهی بنزین خانوار، طرح ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، لایحه مشارکت عمومی – خصوصی، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، طرح تعالی جمعیت و خانواده و لایحه بودجه 1400 اشاره کنم که البته شب گذشده بخش منابع بودجه‌ای 1400 کمیسیون تلفیق پایان یافته و از امروز این کمیسیون به موضوع مصارف می‌پردازد.

* حداقل 25 درصد از این امور در بودجه 1400 اعمال می شود

وی با اشاره به اصلاح ساختار بودجه در مجلس گفت: پیرو این موضوع ۶۰ موضوع مولد ذیل ۱۲ محور تعیین شده است که انشالله در بازه زمانی مجلس یازدهم سعی خواهد شد که این موارد اعمال شود ولی سعی می‌کنیم ۲۵ درصد از این امور – اصلاح ساختار بودجه – را در بودجه ۱۴۰۰ اعمال کنیم.

نگاهداری با اشاره به بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس افزود: مجلس در شش ماه گذشته محور‌های بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه را به تائید رساند و رویکرد‌هایی از جمله تمرکز زدایی، تکلیف محوری، اولویت بندی سطح مسائل، عدم وابستگی به نفت، مردمی سازی فعالیت‌ها و درون زایی از جمله رویکرد‌های مجلس در برنامه هفتم خواهد بود.

نگاهداری با اشاره به محور مردمی سازی مجلس، گفت: ۱۰ اقدام در این شش ماه گذشته در راستای افزایش مشارکت مردم در مدیریت و نظارت مجلس انجام شده است.

وی اظهار داشت: جلسات هم اندیشی و مستمر رئیس مجلس و روسای کمیسیون‌ها با اصناف مختلف برگزار شده است و با ۸۰ اندیشکده تاکنون جلسه داشته ایم. نشست با فعالان بازار سرمایه، فعالان حوزه بانوان، نشست با مدافعان سلامت، فرهنگیان، شرکت‌های دانش بنیان از جمله مهمترین این نشست‌ها بوده است که مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سامانه‌ای هم در نظر گرفته شده است و مردم از اقصی نقاط کشور می‌توانند نقطه نظرات خود را با نمایندگان مطرح کنند و ارتباط مردمی فعال است.

*راه اندازی مرکز نوآوری قانون یار را در ۱۰ آذر عملیاتی شد

نگاهداری اظهار داشت: راه اندازی مرکز نوآوری قانون یار را در ۱۰ آذر عملیاتی کردیم. راه‌اندازی پارلمان دانشجویی هم از جمله اقدامات دیگری بود که انجام شد و در قالب مسابقات دانشجویی در حوزه طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس پیگیری می‌شود و از مشارکت دانشجویان استفاده می‌شود.

وی افزود: ۷۸ درصد مجالس دنیا برنامه دارند و متاسفانه مجلس ما جزو ۴ درصد مجالس دنیا بود که برنامه نداشت، اما مجلس یازدهم تدوین برنامه‌های راهبردی را در دستور کار خود قرار داد.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس در راستای هوشمند‌سازی، بیان کرد: ۹ سامانه مهم را مجلس در این ۶ ماه افتتاح کردیم. سامانه شفافیت عملکرد نمایندگان در این راستا است که مردم می‌توانند عملکرد آنان را رصد کنند. سامانه یکپارچه مکاتبات مجلس هم راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در ۲۶۳ شورا و مجمع، نمایندگان ناظر داریم که با راه‌اندازی سامانه نظارتی، امکان رصد هوشمند نمایندگان در این شورا‌ها و مجامع وجود دارد.

نگاهداری بیان کرد: در حوزه شفاف‌سازی هم، سامانه شفافیت عملکرد نمایندگان فعالیت خود را آغاز کرده است. مجلس ۲۵ اقدام در حوزه کارآمدسازی در این ۶ ماه انجام داد.

* تعیین اولویت های 4 ساله مجلس

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای برنامه‌ریزی، اولین اقدام ما تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی مجلس برای ۴ سال آینده برای صحن مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس بود و اولویت‌ها مشخص شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌های دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس هم برای ۴ سال آینده و به صورت فصلی برنامه‌ها مشخص شده است و نظارت بر آن‌ها می‌شود.

نگاهداری گفت: تغییراتی در نحوه انتخاب اعضای کمیسیون‌ها اعمال شد و برای انتخاب دبیران کمیسیون‌ها هم آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی برگزار شد و با رویکرد شایسته سالارانه کار را پیش بردیم.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی افزود: راه‌اندازی شورای هماهنگی مجلس هم از جمله اقدامات جدید بود که ۱۳ جلسه آن تاکنون انجام شده است.

* 12 هزار قانون در کشور وجود دارد

نگاهداری اظهار داشت: راهبری مجلس در حوزه تقنینی و نظارتی دنبال می‌شود. ما دچار تورم قوانین در کشور هستیم و ۱۲ هزار قوانین در کشور وجود دارد که مجلس در حال تجمیع این قوانین است.

وی ادامه داد: لایحه‌محوری و کمیسیون‌محوری در مجلس یازدهم مورد توجه است. شورا‌های‌عالی و مراجع قانون‌گذاری دیگری در کشور جز مجلس وجود دارند و مجلس وظیفه دارد که سازوکاری را راه اندازی کند تا شورا‌های عالی مختلف و مجمع تشخیص مصلحت نظام تا حدی در قانون گذاری ورود پیدا کنند لذا کارگروهی در معاونت قوانین مجلس شکل گرفته است که در این راستا عمل می‌کند.

نگاهداری با بیان اینکه تاکنون نظارت میدانی در ۵ استان انجام شده است و این نظارت به طور جدی دنبال می‌شود. گفت: سامانه نظارت مردمی را در مجلس یازدهم راه اندازی کردیم و با این حال رئیس مجلس بیش از ۱۰۰ جلسه را با وزرا و روسای سازمان‌های مهم نیز داشته است.

رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گزارش عملکرد مالی دولت در ۶ ماهه اول سال ۹۹ ارائه شد. طرح میثاق خدمت هم یکی از اقداماتی بود که انجام شد و نمایندگان در روز مجلس عهد بستند تا به جای کار‌های نمایشی و تبلیغی، مشکلات حوزه انتخابیه خود را پیگیری و حل کنند.

وی ادامه داد: عملکرد نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس به صورت سالانه و بر اساس ۷۶ شاخص ارزیابی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: تمام هم و غم رئیس مجلس شورای اسلامی، حل مشکلات مردم است. انتخابات ریاست جمهوری سازوکار خود را دارد.

* برچسب تبلیغاتی به اقدامات مجلس پذیرفته نیست

نگاهداری بیان داشت: خیلی‌ها دوست دارند به هر حرکتی که در مجلس انجام می‌شود برجسب تبلیغاتی و انتخاباتی بزنند این پذیرفتنی نیست و همه هم و غم رئیس مجلس برای اداره بهتر مجلس و حل مشکلات مردم است.

نگاهداری تاکید کرد: قالیباف به دنبال حل مشکلات مردم است و تمام ظرفیت خود را برای این کار می‌گذارد. در کشور ما هر ۱۸ ماه یک بار انتخابات برگزار می‌شود و اگر بخواهیم نیت‌خوانی کنیم، باید همه اقدامات مسئولان را سیاسی و انتخاباتی قلمداد کرد در حالی که بنده شهادت می‌دهم که آقای قالیباف فقط به دنبال حل مشکلات مردم است بنابراین نباید همه موضوعات را با عینک تبلیغاتی و انتخاباتی ببینیم.