برنامه‌ریزی توانیر برای صرفه‌جویی 500 مگاواتی برق از طریق کاهش روشنایی
برنامه‌ریزی توانیر برای صرفه‌جویی 500 مگاواتی برق از طریق کاهش روشنایی
سکان نیوز؛ یکی از برنامه‌های مهم که با اعلام مدیرعامل شرکت توانیر اتفاق افتاده است، صرفه‌جویی حدود 500 مگاوات در روشنایی معابر و روشنایی بین شهری است.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر در گفت و گویی بیان داشت: با توجه به این‌که فصل سرما را پیش رو داریم و اکثر نقاط کشور در شرایط سردسیری به سر می‌برند، همچنین طبق سنوات گذشته همواره ضرورت صرفه‌جویی وجود دارد؛ بنابراین ممکن است در برخی نقاط که مصرف گاز بالا می‌رود با کمبود گاز مواجه شویم. برای این‌که کسی دچار خاموشی یا مشکل قطع گاز و برق نشود ما شروع کردیم که صرفه‌جویی خاصی را در حوزۀ صنعت برق انجام دهیم. این صرفه‌جویی شامل پارامترهای مختلفی است.

مسعودصادقی اظهار داشت؛ یکی از برنامه‌های مهم که با اعلام مدیرعامل شرکت توانیر اتفاق افتاده است، صرفه‌جویی حدود 500 مگاوات در روشنایی معابر و روشنایی بین شهری است. یک بخشی از این کار در اختیار شرکت توانیر است که روشنایی معابر شهری و روستایی است و یک بخش کار بر عهدۀ وزارت راه و شهرسازی است که روشنایی بین‌شهری را پیگیری می‌کند. همچنین روشنایی فضای سبز و تفرجگاه‌ها نیز بر عهدۀ شهرداری‌ها است. در همین راستا انتظار داریم که استانداران، فرمانداران، شهرداران و مقامات استانی محترم هماهنگی و همکاری لازم را برای انجام یک سری صرفه‌جویی‌ها در حوزۀ روشنایی بین‌شهری مشابه روشنایی شهری با ما داشته باشند.

وی افزود؛ این طرح به صورتی است که مردم دچار گرفتاری نشوند و خدمات روشنایی هم دریافت بکنند. در همین ارتباط، چراغ‌های معابر از چند مسیر تعدیل روشنایی می‌شوند. اولاً بخشی از این کار با تغییر تکنولوژی قابل انجام است یعنی مثلا با جایگزینی چراغ‌ها از نوع چراغ‌های پربازده مانند LED به جای چراغ‌های گازی که در شرایط کنونی متداول است.

صادقی بیان کرد: لامپ‌های متعارفی که الان در شبکه‌های ما استفاده می‌شود، لامپ‌های 250 وات سدیم کم‌فشار است که نور زردرنگی دارد. اگر این لامپ‌ها بخواهد با معادل LED جایگزین شود بسته به شرایط طراحی در برخی از معابر می‌تواند با لامپ ال ای دی 100 وات جایگزین شود و در برخی از معابر هم با لامپال ای دی 150 وات جایگزین می‍‌‌‌شوند که این یکی از کارهای خوب است. اگر منابع مالی لازم هم وجود داشته باشد، طبیعتاً این مسیر، مسیر خوبی برای صرفه‌جویی خواهد بود. یعنی جایگزینی تکنولوژی که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های لازم دارد. در این رابطه هم امکانات قانونی برای تأمین منابع مالی از طریق لوایح در بودجه برای ما فراهم شده که به ما اجازۀ سرمایه‌گذاری‌ ناشی از صرفه‌جویی را می‌دهد.

مدیرکل دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر گفت:به صورت فنی می‎توان گفت که قیمت چراغ‌های LED از چراغ گازی بیشتر است. در این حالت هم کار زمان‌بر می‌شود و هم تأمین این تعداد چراغ امکان‌پذیر نیست. از طرفی خود این کار نیاز به سرمایه‌گذاری عمده دارد. در همین راستا بخشی که الان برای ما قابل تحقق است و آن را انجام می‌دهیم، حالتی از جنس مدیریت بحران است چراکه کمبود گاز می‌تواند مردم را دچار خسارت کند، خاموشی برای صنایع اتفاق بیفتد و خسارت جبران ناپذیری به مردم تحمیل شود، بر این اساس طبق تکالیفی که مدیران توانیر برای ما ابلاغ کردند، قرار شد که ما اصلاح روشنایی معابر را اجرا کنیم، یعنی یا چراغ‌ها را کم‌توان‌تر کنیم یا به شکل یک در میان زیگزاگ نسبت به خاموش کردن معابر اقدام نماییم.

صادقی افزود: برای طرح یک درمیان زیگزاگ، اولیت خاموشی برای خیلی از مکان‌هایی است که از گذشته نورپردازی‌ها بیش از حد استاندارد (over design) داشته و با خاموشی یک درمیان کردن، میزان روشنایی را به حد استاندارد می‌رسانیم. با این کار مردم هم دچار آسیب نمی‌شوند و از روشنایی شهری هم بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر این‌که منجر به قطع گاز نیز نخواهد شد، منتها این کار از جنس مدیریت بحران است. الان در خیلی از جاها در ساعات پایانی شب تا صبح این حجم از روشنایی ضرورت ندارد یا رفت و آمدها خیلی زیاد نیست یا حتی الان که به دلیل کرونا خیلی از ترددها کاهش یافته است که با این اوصاف می‌توان با یک سری رویکردهای اعمال صرفه‌جویی به هدف رسید.