برای نخستین بار انجام می‌شود؛آغاز صادرات خدمات انرژی ایران به اروپا در دولت سیزدهم
برای نخستین بار انجام می‌شود؛آغاز صادرات خدمات انرژی ایران به اروپا در دولت سیزدهم
سکان نیوز؛ با امضای یادداشت تفاهمی بین ایران و رومانی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت گاز، ایران در دولت سیزدهم برای نخستین بار به جمع صادرکنندگان خدمات انرژی به اروپا پیوست.

به گزارش سکان نیوز، خدمات انرژی در جهان یکی از مهمترین بخش‌های صنعت نفت و گاز به شمار می‌رود. به دلیل تحریم‌ها اما بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان در این زمینه از بازار ایران خارج شدند و همین موضوع باعث شد تا توجه به توان داخلی بیشتر شود.

توجه به توان داخلی، توسعه در زمینه ساخت و دانش فنی را افزایش داد. اگرچه بومی‌سازی تجهیزات در همه بخش‌های صنعت نفت اتفاق افتاد اما شاید بتوان ادعا کرد که این موضوع در بخش گاز بیش از سایر بخش‌ها بوده و گاز اکنون ایرانی‌ترین حوزه در صنعت نفت به شمار می‌رود.

از همین رو ایران در زمینه انتقال خدمات انرژی در صنعت گاز وارد شده و حالا با امضای یادداشت تفاهمی به دنبال حضور در بازار انرژی اروپا است.

این در حالی است که دولت سیزدهم با وجود همه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، فعال کردن دیپلماسی انرژی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود قرار داده و گام‌های محکمی برای گشودن راه‌های بسته شده و روزنه‌های جدید برای ارتباطات بین‌المللی مبتنی بر مزیت مهم اقتصادی کشور، یعنی انرژی و بخصوص نفت و گاز برداشته است.

چنان‌که وزارت نفت در دولت سیزدهم توانست با فعال کردن ظرفیت‌های دیپلماسی انرژی، فقط سه ماه پس از استقرار دولت نخستین گام مهم را در باز کردن مسیرهای مسدود شده بر دارد و قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از مسیر ایران را که پنج سال پیش به‌دلیل بعضی بی‌تدبیری‌ها مسدود شده بود، احیا کرد.

همچنین صادرات نفت ایران نیز در این مدت افزایشی بوده و دولت سیزدهم خبر از رشد ۴۰ درصدی صادرات نفت می دهد. این در حالی است که هنوز تحریم‌ها به قوت خود باقی است، اما دیپلماسی فعال وزارت نفت در دولت سیزدهم موفق شده تا علاوه بر جذب مشتریان سنتی، پای خریداران جدیدی را به بازار نفت ایران باز کند.

آمارهای اقتصادی نیز نشان می‌دهد ایران در این مدت درآمد بیشتری از بخش نفت داشته است، زیرا در حالی که رشد اقتصادی بدون نفت نیم درصد اعلام شده، این رشد با احتساب نفت به یک درصد می‌رسد.

همچنین وزارت نفت به سراغ بازارهای جدید برای صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه انرژی رفته است. چنان‌که برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت، ایران وارد بازار خدمات انرژی در اروپا می‌شود.

بر این اساس، برای اولین بار، ایران در زمینه انجام خدمات مهندسی و احداث خطوط انتقال گاز، تاسیسات تقویت فشار گاز و توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز در کشور رومانی همکاری خواهد کرد.

از همین رو، یادداشت تفاهمی که بین «رضا نوشادی» مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و «میهای تاناسسکو» از شرکت gaz vest رومانی امضا شد، مقرر شد شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در زمینه انجام خدمات مهندسی و احداث خطوط انتقال گاز، تأسیسات تقویت فشار گاز و توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز در کشور رومانی، همکاری‌های لازم را با این شرکت انجام دهد.

آن‌گونه که مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرده، هدف از امضای این تفاهمنامه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک و تعامل در زمینه‌های مختلف نظیر امکان سنجی احداث پالایشگاه، نیروگاه و خطوط لوله گاز است.

این تفاهمنامه به منظور تبادل دانش، تخصص و تجربیات طرفین در حوزه‌های مشترک کاری و ایجاد کارگروهی با حضور نمایندگان طرف‌های ایرانی و رومانیایی به امضا رسید.

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، پس از کسب موفقیت در توسعه شبکه توزیع و انتقال گاز کشور، عزم این را دارد که توانایی‌ها و ارتباطات خود را فراتر از مرزهای کشور گسترش دهد.

ایران با هزاران کیلومتر خطوط انتقال گاز و تاسیسات گازی،‌ یکی از کشورهای پرتجربه در این زمینه است. توان ساخت داخل برای اغلب اقلام مورد نیاز و همین طور اجرای پروژه‌های گازرسانی در ایران وجود دارد و در بسیاری از زمینه‌های مرتبط با احداث خطوط انتقال گاز، تأسیسات تقویت فشار گاز و توسعه مخازن ذخیره‌سازی گاز تولیدکنندگان و متخصصان ایرانی حرفی برای گفتن دارند. به واسطه این ظرفیت،‌ ایران می‌تواند در کشورهای دیگر نیز فعالیت‌هایی از مشاوره تا ساخت انجام دهد.

  • نویسنده : میلاد