بخش عمده‌ای از علت گرانی دلار به مدیریت نادرست نقدینگی باز می‌گردد
بخش عمده‌ای از علت گرانی دلار به مدیریت نادرست نقدینگی باز می‌گردد
سکان نیوز،نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برنامه‌ای برای مدیریت نقدینگی ندارد و این مسئله باعث گرانی دلار شده است.

سکان نیوز،محمد خدابخشی با اشاره به افزایش شدید قیمت دلار، گفت: بخش عمده‌ای از علت گرانی دلار به مدیریت نادرست نقدینگی باز می‌گردد چرا که نقدینگی گسترده‌ای در کشور وجود دارد اما این نقدینگی به شکل مطلوب مدیریت نمی‌شود.

وی بیان کرد: متاسفانه مسئولان ذیربط مانع رشد فزاینده نقدینگی در کشور نمی‌شوند و از سوی دیگر این نقدینگی به خوبی مدیریت نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: باید با سیاستگذاری‌های درست، نقدینگی جامعه به سمت بازارهای مختلف و بویژه به بخش‌هایی تزریق شود که بیش از بازارهای دیگر نیازمند نقدینگی هستند.

خدابخشی تصریح کرد: سرگردان بودن نقدینگی باعث می‌شود که گاهی درصد قابل توجهی از این نقدینگی به سمت بازار ارز، گاهی به سمت بازار خودرو و گاهی اوقات هم به سمت بازار مسکن سرازیر شود که به محض اینکه این نقدینگی به سمت این بازارها می‌رود، شاهد افزایش قیمت در این بازارها هستیم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برنامه‌ای برای مدیریت نقدینگی ارائه نکرده است گفت: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از رئیس کل بانک مرکزی دعوت کرد و از وی خواستیم که برنامه خود را برای مدیریت نقدینگی ارائه کند اما هیچ برنامه‌ای در این زمینه تاکنون ارائه نداده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید نقدینگی سرگردان در جامعه مدیریت شود تا از این طریق شاهد گرانی در بخش‌های مختلف نباشیم و از سوی دیگر ارزش پول ملی افزایش یابد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس طرحی برای مدیریت نقدینگی کشور دارد، اظهار داشت: ابزار اجرایی در اختیار دولت بویژه تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی است و آنان باید نقدینگی جامعه را مدیریت کنند و ابزار اجرایی در اختیار دولتمردان است که آنان باید مدیریت نقدینگی را در دستور کار قرار دهند.