با کمبود منابع مالی، سخت ترین سال صنعت برق، با سربلندی سپری شد
با کمبود منابع مالی، سخت ترین سال صنعت برق، با سربلندی سپری شد
سکان نیوز:مدیرعامل توانیر سال جاری را سخت ترین سال صنعت برق برشمرد و گفت: امسال با توجه به گرمای شدید و مداوم، شرایط کرونایی، زمستان سردی که با کمبود سوخت نیروگاهی همراه بود و کمبود منابع مالی، سخت ترین سال صنعت برق، با سربلندی سپری شد.

به گزارش سکان نیوز/محمد حسن متولی زاده در هشتمین کنفرانس منطقه ای سیرد به عنوان مهمترین رویداد علمی صنعت توزیع برق کشور، با اشاره به رشد میانگین ۷ درصدی پیک مصرف در سال های گذشته، اظهار کرد: با تلاش های صورت گرفته این روند متوقف و رشد پیک در دوسال متوالی به یک درصد محدود شد که همین موضوع باعث حفظ سرمایه گذاری های صورت گرفته، افزایش راندمان و کاهش هزینه های کشور شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام باعث شد تا از سرمایه گذاری انجام شده و انرژی اولیه بیشتر استفاده کنیم، به برنامه ریزی و نظم دهی به پروژه های صنعت برق نیز اشاره کر و گفت: این پروژه ها در قالب پویش هر هفته الف ب ایران نظم یافت در بخش پروژه های سازوکاری نیز، صنعت برق با راه اندازی مرکز پایش، پیشتاز بود.

مدیرعامل توانیر از کاهش تلفات برق به عنوان یکی از مهمترین فعالیت ها و عملکردهای صنعت برق یاد کرد و گفت: این اقدام به تنهایی باعث کاهش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی هزینه های کشور شده است.

مدیرعامل توانیرهمچنین ازپرسنل وهمکاران صنعت برق خواست با تمرکز بر دو محور فعالیت های انجام شده و دستاوردهای حاصل شده، با هدف مستندسازی فعالیت ها و نیازهای صنعت برق که یکی از مهمترین آنها مدیریت انرژی است، درکنفرانس های بین المللی وعلمی حضور یابند و به تبادل تجربه بپردازند.

متولی زاده خاطرنشان کرد: به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین میزان یارانه انرژی را پرداخت می کنیم، نیازمند پرداختن و توجه بیشتر به این موضوع هستیم.

متولی زاده در عین حال به ظرفیت های در نظر گرفته شده در بودجه ۱۴۰۰ پرداخت و از مدیران استانی خواست تا بهره گیری از پتانسیل های موجود، در زمینه کاهش تلفات، مدیریت بار و کاهش پیک اقدام کنند.

تاب آوری شبکه را با بهره گیری از قابلیت های متخصصانمان افزایش می دهیم

همچنین همایون حائری – معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این مراسم با بیان اینکه میتوانیم تاب آوری سیستم را با بهره گیری از قابلیت های متخصصانمان افزایش دهیم، گفت: کنفرانس منطقه ای سیرد به عنوان تخصصی ترین و یکی از موفقت ترین رویدادهای علمی بخش توزیع برق کشور، باعث ثمرات بسیاری برای کشور شده است، به طور مثال موضوع تاب آوری برای اولین بار در این کنفرانس و در قالب یک مقاله مطرح شد که اکنون با توجه به دیدگاه های ارائه شده در همان مقاله، موضوع تاب آوری در صنعت برق، در حال پیگیری است.

وی برگزاری کنفرانس منطقه ای سیرد را باعث افزایش جایگاه صنعت برق ایران در منطقه و دنیا دانست و گفت: در سال های گذشته ایران حتی بیشترین تعداد مقاله های را در میان همه کشورها به کنفرانس بین المللی سیرد ارسال کرد.

حائری ازارتقا سطح مهندسی توزیع برق کشور به عنوان دیگر اثر کنفرانس سیرد برشمرد و با اشاره به موضوع هوشمندسازی در صنعت برق اظهار داشت: هوشمندسازی که یک نمونه آن را در مرکز پایش صنعت برق می توان مشاهده کرد، می تواند قابلیت مانیتورینگ شبکه را افزایش و مدیریت آن را بهبود ببخشد.

معاون وزیر نیرو در امور برق وانرژی همچنین از افزایش رقابت میان شرکت های توزیع نیز به عنوان دیگر آثار این کنفرانس برشمرد و افزود: کاهش تلفات از جمله نمودهای بارز رقابت میان شرکت های توزیع به شمار می رود که با رقابت در سایه همراهی حاصل شد.

ضرورت کاهش قیمت تمام شده برق با بهره گیری از ابزارهای نوین

همچنین غلامعلی رخشانی مهر – معاون هماهنگی توزیع توانیر در این مراسم بر کاهش قیمت تمام شده برق از طریق بهره گیری از ابزارهای نوین وهوشمندسازی شبکه های برق تاکید کرد و گفت: مشکل مدیریت انرژی، موضوعی مختص ایران نیست و تمام جهان درگیر آن است که برای حل آن نیازمند کمک متخصصان و محققان دانشگاهی هستیم. وو

وی با اشاره به ضرورت توجه به اقتصاد برق خاطرنشان کرد: نیازمند تلاش برای کاهش قیمت تمام شده برق هستیم تا از این طریق فاصله میان نرخ فروش برق به مشترکان و قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

رخشانی مهر مهمترین ابزاردستیابی به این هدف را هوشمندسازی صنعت برق دانست و افزود: بهره گیری از این ابزار می تواند باعث کاهش قیمت تمام شده برق شود چرا که برخی از هزینه های صنعت برق را کاهش می دهد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر همچنین به موضوع قبض سبز اشاره کرد و گفت: این طرح که از سال گذشته اجرایی شده است، فرصت های کسب و کار جدیدی را فراهم و مقداری از هزینه ها را کاهش داد.

رخشانی مهر در عین حال اذعان کرد: با توجه به نیاز به توجه بیشتر به بخش مصرف، در حال بسترسازی های مناسبی برای ایجاد ارتباط دوسویه با مشترکان هستیم.

وی همچنین در خصوص کنفرانس منطقه ای سیرد نیز گفت: این کنفرانس از سال ۱۳۹۱ تاکنون در حال برگزاری است که در دوره جاری آن با استقبال بسیار خوبی که صورت گرفت، ۶۷۵ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارائه شد که از این میان ۲۴۳ مقاله ارائه می شود.