با كمبود سوخت در نيروگاه هاي برقي با محدوديت توليد برق مواجهيم
با كمبود سوخت در نيروگاه هاي برقي با محدوديت توليد برق مواجهيم

حميد علاقمندان در راستاي مصرف بهينه برق و گاز گفت: به دليل سرماي شديد هوا در اين روزهاي زمستان ، بالتبع با افزايش مصرف گاز در سراسر كشور مواجه شده ايم كه با توجه به اينكه اولويت شركت گاز تامين سوخت مصرفي منازل مي باشد ، لذا تامين سوخت مصرفي نيروگاههاي برقي با اختلال مواجه […]

حميد علاقمندان در راستاي مصرف بهينه برق و گاز گفت: به دليل سرماي شديد هوا در اين روزهاي زمستان ، بالتبع با افزايش مصرف گاز در سراسر كشور مواجه شده ايم كه با توجه به اينكه اولويت شركت گاز تامين سوخت مصرفي منازل مي باشد ، لذا تامين سوخت مصرفي نيروگاههاي برقي با اختلال مواجه شده و در توليد برق با محدوديت هايي مواجه شده ايم.
وي با بيان اينكه بيشترين ميزان مصرف گاز كشور در بخش خانگي و تجاري مصرف است ، افزود : با كمبود سوخت در نيروگاههاي برقي با محدوديت توليد برق مواجهيم و در صورت عدم همكاري و همراهي مردم در مصرف بهينه انرژي براي مديريت بار ناچار به اعمال خاموشي با برنامه در سطح استان خواهيم بود .علاقمندان گفت: انرژي مصرفي برق در توزيع استان در دو ماه گذشته بالغ بر1.300.000 مگاوات بوده كه در مقايسه با مدت مشابه در سال 98 حدود 5 درصد رشد داشته ايم. وي با اشاره به اينكه در حال حاضر مصرف برق كشور در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 4.5 درصد افزايش يافته كه بخش عمده آن در بخش صنايع و بخشي نيز در حوزه خانگي و تجاري بوده است ، گفت : در بخش اداري و صنايع نيز اقدامات موثري انجام شده است . وي ادامه داد : در صنايع به دليل شرايط سخت امسال، صنايعي كه بيش از ديماند خريداري شده برق مصرف كنند، ابتدا تذكر دريافت مي كنند و درصورت تكرار علاوه بر جريمه ، برقشان قطع خواهد شد و در بخش اداري نيز كنترل ها به صورت مستمر انجام مي شود و اداراتي كه پس از پايان كار، دستگاه هاي گرمايشي را خاموش نكرده باشند ابتدا تذكر دريافت كرده و در صورت تكرار، مدير مربوطه بايد در خصوص دلايل آن پاسخگو باشد.
حميد علاقمندان با اشاره به اين موضوع كه درحال حاضر ميزان توليد برق از نيروگاه هاي برق آبي افزايش يافته ، گفت : ميزان مصرف آب در اين نيروگاه ها براي حفظ پايداري در شبكه برق تا 74درصد رشد داشته است كه مردم در كنار مديريت مصرف گازو برق ، نبايد از مصرف بهينه آب نيز غافل شوند. وي در پايان به چند راهكار ساده مصرف بهينه انرژي نيز اشاره نمود و گفت: همه با هم با كاهش يك درجه در وسايل گرمايشي و استفاده از لباس هاي گرم در محيط خانه در تامين سوخت جهت بخش نيروگاهي و تامين برق مطمئن و پايدار اقدام نماييم. همچنين با راهكارهاي ساده مانند استفاده بيشتر از نور طبيعي و خاموش كردن لامپ هاي اضافي و تنظيم وسايل گرمايشي در دماي آسايش و جلوگيري از هدر رفت انرژي مصرف انرژي را مديريت نماييم.
در ادامه مدير دفتر روابط عمومي و سخنگوي شركت توزيع برق استان اصفهان با اشاره به كمبود گاز و برق در اين روزها گفت: تنها با كاهش 10 درصدي مصرف برق مي توان مصرف گاز نيروگاهها را معادل 70 ميليون متر مكعب كاهش داد كه اين صرفه جويي بطور كامل ، محدوديت تأمين سوخت نيروگاهها را برطرف مي كند. امير رمضاني ادامه داد: با راهكار هاي ساده اي مانند خاموش كردن يك لامپ اضافه و كاهش يك درجه اي دماي محيط ( كم كردن شعله بخاري ويا كاهش دماي ترموستات) مي توان ميزان مصرف را تا 10 درصد كاهش داد.
وي فعاليت هاي در دست انجام صنعت برق براي كاهش مصرف برق و گاز را اينگونه اعلام كرد كه با كمك همه بخش ها و تعامل با مسئولان استاني ان شاء ا… بتوانيم مصرف انرژي را به صورت مطلوب مديريت نموده تا شركت گاز نيز بتواند گاز رساني پايدار را بخصوص به بخش خانگي در شرايط مناسب انجام دهد. رمضاني افزود : كاهش روشنايي غير ضروري از جمله موارد مد نظر براي كاهش مصرف انرژي است، زيرا تامين برق براي اين روشنايي ها، مصرف سوخت را در نيروگاه ها افزايش مي دهد.
وي ساير اقدامات در اين حوزه را آمادگي ديزل ژنراتور هاي بيمارستان ها و مراكز حساس براي خدمات رساني و ورود به مدار در زمان اعمال محدوديت هاي احتمالي و كشف و جمع آوري مراكز غيرقانوني استخراج رمزارز به دليل مصرف بيش از اندازه برق دانست. وي در تشريح اين اقدام گفت : افرادي كه مراكز غيرمجاز رمز ارز را معرفي كنند، تا 10 ميليون تومان جايزه دريافت خواهند كرد ، ضمن اينكه اينكار از طريق سايت و سامانه 121 امكان پذير است و البته نام اين افراد محرمانه نيز خواهد ماند.