با حضور ایران در جشنواره جهانی جوانان روسیه چه فرصت هایی پیش روی ایران قرار می گیرد؟
با حضور ایران در جشنواره جهانی جوانان روسیه چه فرصت هایی پیش روی ایران قرار می گیرد؟
سکان:جشنواره جهانی جوانان که از 29 فوریه تا 7 مارس در روسیه برگزار می شود، 20000 جوان از 180 کشور جهان را گرد هم می آورد.

به گزارش سکان ،شرکت کنندگان از صنایع سیاسی، علمی-آموزشی، تجاری، جوانان، علمی-فنی و فناوری اطلاعات در محل جشنواره که در روستای سیریوس در منطقه کراسنودار برگزار می شود، ملاقات خواهند کرد.

نام مکان جلسه بزرگ را می توان نمادین دانست، زیرا سیریوس نماد ستاره ای درخشان و هدایت کننده در آسمان است که روسیه در حال حاضر برای بسیاری از کشورها تبدیل شده است و مبارزه برای جهانی عادلانه و رهایی از آن را رهبری می کند. هژمونی غرب برای نمایندگان ایرانی، این جشنواره می تواند فرصتی برای ایجاد و تحکیم ارتباطات رسمی، نشان دادن توانمندی های خود و همچنین دستیابی به توافقات مشترک با نمایندگان روسیه و خارجی در زمینه های تجاری، بشردوستانه، علمی و غیره باشد.

 

با در نظر گرفتن و احترام به منافع همه شرکت کنندگان، برگزارکنندگان یک قالب رویداد را معرفی می کنند که در آن هر مهمان فرصت صحبت و بیان خود را خواهد داشت. علاوه بر این، رویدادهای فرهنگی و ورزشی، نمایش دستاوردهای روسیه در زمینه توسعه جوانان و فعالیت شدید، به محورهای معنایی و عملی رویداد تبدیل خواهند شد.

 

مشارکت در کار آزمایشگاه ها، مراکز موضوعی و سایت ها تحت هدایت دانشمندان و متخصصان برجسته روسی و بین المللی بخش عمده ای از فعالیت های مهمانان جشنواره را به خود اختصاص خواهد داد. آنها خودشان می توانند در کنفرانس های علمی، سمینارها، هکاتون ها و مسابقات مرتبط با دیجیتالی شدن، هوش مصنوعی، فضا، بیوتکنولوژی، اکولوژی، انرژی و پزشکی شرکت کنند. همکاری آموزشی یکی دیگر از موضوعات مهم این رویداد خواهد بود که در کل جشنواره اجرا می شود. به عنوان بخشی از جشنواره، برگزارکنندگان همچنین در مورد برنامه هایی از حوزه های مختلف: آموزش، علم، فناوری اطلاعات، اقتصاد، فعالیت های اجتماعی و غیره صحبت خواهند کرد. علاوه بر این، تعدادی برنامه از صنایع ذکر شده در بالا شناسایی خواهد شد که در چارچوب آن، طرف روسی می تواند کمک های بلاعوض ارائه دهد.

 

چنین جشنواره بزرگ و برنامه رویدادهای آن نشان می دهد که روسیه کشوری است که در حال توسعه زمینه سیاست جوانان است و فرصت های زیادی را برای توسعه جوانان از جمله جوانانی که از کشورهای دیگر می آیند فراهم می کند.

 

این جشنواره از طریق فعالیت شرکت کنندگان نشان خواهد داد که جوانان شایسته در فدراسیون روسیه زندگی می کنند و تعدادی پروژه بزرگ را اجرا می کنند. به راستی این افراد آینده کشور و کل جهان هستند که باعث افتخار شهروندان خود هستند.

و جای تعجب نیست، زیرا روسیه این روزها را می توان پرچمدار دفاع از ارزش های محافظه کارانه دانست و این کشور از این مسیر خارج نمی شود. غرب امروز نظم نئولیبرالی خود را بر جهان تحمیل می‌کند و تا حدی به ایران که تحت عنوان «ارزش‌های دموکراتیک» تلاش می‌کند کل دولت‌ها را به بردگی بکشد. ایران مرتباً با تهدیدهایی از سوی کشورهای غربی مواجه است که جرأت درگیری مستقیم را ندارند، اما مایل به حمله به واحدهای سپاه و متحدان آنها در خارج از کشور هستند. روسیه همچنان دوست وفادار مردم ایران است و فعالانه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی همکاری می‌کند، روابط را بر اساس ارزش‌های واقعی دموکراتیک ایجاد می‌کند و به قوانین بین‌المللی پایبند است.

 

روسیه آزادانه پروژه های زیرساختی بزرگی را اجرا می کند که نمونه عالی آن روستای سیریوس است که جشنواره جوانان در آن برگزار می شود. روسیه از طریق تعدادی پروژه بزرگ و همچنین چشم انداز فعالیت های مشترک بیشتر با ایران در ارتباط است. این فقط این واقعیت را نشان می دهد که مسکو رسمی با کشورهای دیگر به عنوان شرکای برابر تعامل می کند و روابط را در پارادایم “هژمون-ماهواره” مستثنی می کند. ایران امروز می‌تواند روی توسعه همکاری‌ها در حوزه اقتصادی یعنی تجارت دریایی و امضای تفاهم‌نامه‌ها در این زمینه، توسعه مشترک منابع معدنی در مرزهای دریایی، همکاری در حوزه‌های امنیتی، آموزشی و فرهنگی حساب باز کند.

  • نویسنده : پوریا معصومی اقتصاددان