باید شیرینی سهام عدالت به کام مردم برسد
باید شیرینی سهام عدالت به کام مردم برسد
سکان نیوز؛ سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت:‌قرار نیست مادام‌العمر سهام عدالت متوقف باشد باید شیرینی سهام عدالت به کام مردم برسد.

اکبر حیدری در برنامه میز اقتصادی شبکه یک گفت:‌ قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 فصل ششم تکلیف را مشخص کرده و گفته است باید سهام عدالت در قالب شرکت‌های تعاونی شهرستانی اداره شود. از جمله افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، زمینه مشارکت آنها در اداره سهام عدالت فراهم شود.

وی این را هم گفت:‌ در 16 سال گذشته این قانون اجرا نشده، باید همگی به اجرای قانون برگردیم البته در دولت جدید هم متأسفانه برخی افراد هستند که تفسیر جدیدی ارائه می‌کنند و میل به بی‌قانونی دارند.

حیدری این را هم گفت:‌ از ابتدا که سهام عدالت اجرا شد، برخلاف قانون سهام عدالت برخی از شرکت‌های در پرتفوی سهام عدالت گنجانده شد که بورسی نبودند. بنابراین تخصیص سهام غیربورسی به سبد سهام عدالت خلاف قانون بود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سهام عدالت همچنین گفت: سود شرکت‌های غیربورسی برای سال 98 به میزان 800 میلیارد تومان و برای سال 99 به میزان 2800 میلیارد تومان بوده است، البته این ارقامی است که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده، بعد از این مرحله برخی شرکت‌ها غیربورسی سهام عدالت افزایش سرمایه داده‌اند، بنابراین میزان سود شرکت‌ها باید تعیین تکلیف شود.

وی این را هم گفت:‌ مطابق ماده 2 ابلاغیه 95 نباید شرکت‌های غیربورسی در سهام عدالت حضور داشته باشند و ما از ابتدا دچار چالش شدیم ، در فرمان 8 ماده‌ای آزادسازی سهام عدالت هم اعلام شد، دولت باید شرکت‌های بورسی اختصاص دهد، در این زمینه دولت می‌تواند سهام شرکت‌های غیربورسی را از سهام عدالت بگیرد و به جای آن سهام ارزنده بورسی و شفاف به سهامداران عدالت اختصاص دهد.

حیدری تأکید کرد:‌ از سال 85 تا 99 و از سال 99 که سهام عدالت آزاد شد تا امروز مواد 34 تا 38 قانون سیاست‌های اصل 44 اجرا نشد، همچنین در سال 99 برخی مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صورت غیرقانونی برگزار شد.

وی گفت:‌بر اساس ابلاغیه 8 ماده‌ای اختیارات نامحدود و فراوانی نباید به هیچ دستگاهی داده شود، بنابراین سازمان بورس هم نمی‌تواند اختیار تام برای سهام عدالت داشته باشد.

در این نشست نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه هم گفت: یکی از معضلات سهام عدالت این است که سهامداران حس مالکیت و مدیریت پیدا نکرده‌اند و احساس نمی‌کنند که این سهام به آنها واگذار شده است.

وی گفت:‌قرار نیست مادام‌العمر سهام عدالت متوقف باشد باید شیرینی سهام عدالت به کام مردم برسد، اولویت این است که در انتخاب هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهامداران احساس مدیریت کنند و اگر این مشکلات رفع شود انتخابات برگزار شود، اما در عین حال مردم مشارکت چشمگیری نخواهند داشت، چون در سال‌های طولانی فعالیت شرکت‌های استانی مردم چیزی ندیده‌اند که احساس شیرینی مالکیت سهام عدالت داشته باشند.

میرزایی همچنین گفت: نکته اول این است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید در امر سرمایه‌گذاری فعال شوند و در طرح‌های استانی مشارکت کنند و زیر نظر سازمان بورس اقدام به سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی کنند.

به گفته وی، معضل اخیر بورس که نقدشوندگی سهام بود، کم کم در حال حل شدن است و صف‌های فروش سهام در سال‌های آینده تبدیل به صف خرید خواهد شد.