بابل در مسیر دیپلماسی اقتصادی/عزم جدی فرماندار برای توسعه صادرات
بابل در مسیر دیپلماسی اقتصادی/عزم جدی فرماندار برای توسعه صادرات
سکان نیوز؛ این روزها شهرستان بابل به همت فرمانداری جهادی به کانون دیپلماسی اقتصادی تبدیل شده است.

دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت مردمی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده، استان مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط منحصر به فرد در دریای خزر به عنوان یکی از استان های مرزی و همسایه با منطقه اوراسیا، این روزها نقش خاصی در تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ایفا می‌کند.

شهرستان بابل نیز با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، کشاورزی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی در دوره جدید تبدیل شود.

با درک این موضوع توسط معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان بابل در هفته های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی در وزارت خارجه و خانه دیپلماسی در حال هموار کردن این مسیر مهم می باشند.

در همین راستا اولین نشست فعالان بخش اقتصادی شهرستان بابل برای ارتقا دانش دیپلماسی اقتصادی با حضور دکتر رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و رئیس شورای سیاست گذاری خانه دیپلماسی برگزار شد.

دکتررامین مهمان پرست در ادامه این جلسه یکی از مشکلات عمده کشور را بحث اقتصادی و همکاری با کشورهای دیگر برشمرد وگفت: باید دیپلماسی اقتصادی ارتباط با دیگر کشورها را در حوزه فعالیت اقتصادی بلد باشیم تا روابط پایداری همراه با منافع برای مردم رقم بزنیم.

مهمان پرست وضعیت اقتصادی نامناسب را مهم ترین چالش برای نسل جوان دانست و تصریح کرد: فعالیت مناسب در زمینه صادرات و واردات بخش مهمی از این دغدغه را مرتفع می کند، نبود دانش فنی روز، ماشین آلات مدرن، تامین مالی و کمبود نقدینگی مهمترین چالش صنعتگران و فعالان اقتصادی کشور است.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه عدم اطلاع از بازار صادراتی یکی از مشکلات مشترک فعالان اقتصادی است، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان ما تولیدات خوب دارند اما بازارصادرات تخصصی کافی ندارند.
وی نداشتن قوانین باثبات را از دیگر مشکلات صنعتگران در مسیر صادرات کالای تولیدی برشمرد و گفت: کشور نیازمند یک سیاست گذاری کلان در حوزه هماهنگی بین دستگاههای دولتی است.
مهمان پرست با اشاره به اینکه کشور نیازمند اصلاح زیرساخت اقتصادی است یادآور شد: خانه دیپلماسی با اولویت بندی مسائل، طرحی را به مجلس ارائه داد که در این راستا بزودی در مجلس قانون دو فوریتی دیپلماسی اقتصادی مطرح می شود.

وی افزود: خانه دیپلماسی درصدد است تا در سطح کلان کشور مشکلات اساسی فعالان اقتصادی را به صورت کلان طراحی و سازماندهی کند، ادامه داد: برای تحول اساسی در کشور نیازمند تحول بنیادین در سطح استانها هستیم که در این راستا 10 استان با ظرفیت برتر شناسایی شدند ومازندران بعنوان پایلوت انتخاب شد.

رئیس شورای سیاست گذاری خانه دیپلماسی نخستین اقدام را ارتقا سطح دانش فعالان اقتصادی با برگزاری دوره DBA با گرایش دیپلماسی اقتصادی برشمرد و گفت: این اقدام همراه با مشاوره و برگزاری تورهای اقتصادی و همایش است.

مهمان پرست از ایجاد باشگاه خانه دیپلماسی  خبر داد و گفت:کشور نیازمند جراحی اقتصادی و زیربنایی است که اگر آن را جدی نگیریم این فشارها، تنش اقتصادی سیاسی را به دنبال دارد.