بابایی کارنامی؛ طرح بازنشستگی پیش از موعد با نظر مخالفان و موافقان روبرو شد
بابایی کارنامی؛ طرح بازنشستگی پیش از موعد با نظر مخالفان و موافقان روبرو شد
سکان نیوز؛ نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یازدهم گفت: طرح بازنشستگی پیش از موعد به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شده کمیسیون برای اینکه طرح با کارشناسی، مطالعه و پژوهش در دستور کار قرار بگیرد.

علی بابایی کارنامی در مورد طرح بازنشستگی بیش از موعد مقرر گفت: اواخر آبان ماه ۳۹ نماینده مجلس طرحی با عنوان «بازنشستگی پیش از موعد» را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند. حذف شرط سنی از جمله خصوصیات مهم این طرح عنوان شد که بر مبنای آن مردان با ۲۵ و زنان با ۲۰ سال سابقه می‌توانند بازنشسته شده و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند؛ جوان جایگزینی در محیط کار از جمله مزیت‌های ذکر شده از سوی نمایندگان امضا کننده طرح مذکور است.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یازدهم افزود: طرح بازنشستگی پیش از موعد به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شده کمیسیون برای اینکه طرح با کارشناسی، مطالعه و پژوهش در دستور کار قرار بگیرد آن را به مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیته اداری و استخدامی ارسال کرده است تا تمام ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: طرح بازنشستگی زودتر از موعد مقرر موافقان و مخالفانی دارد که هر گروه نظرات متفاوتی نسبت به مخالفت و موافقت با این طرح را دارند. موافقان معتقد هستند که چنین طرحی اشتغال‌زا است و شرایط را برای بازنشستگانی که دوره بازنشستگی آنها رسیده را فراهم می‌کند؛ ضمن اینکه شخص با ۳۰ سال سابقه بدون شرط سنی می‌تواند بازنشست شود.

نماینده مردم ساری جذب نیروی کار را یکی از دیگر از دلایل موافقان این طرح عنوان کرد و گفت: این طرح زمینه حضور نیروهای جدید به بدنه استخدامی کشور را مهیا می‌کند، اکنون سه تا پنج میلیون نفر جوان فارغ‌التحصیل جویای کار داریم که می‌توانند در دستگاه‌های اجرایی مختلف به کار گرفته شوند. طبق قانون قدیم به ازای هر سه بازنشسته یک نیروی جدید در ادارات استخدام می‌شد که در طرح جدید این تبصره برداشته شده است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: مخالفان اعتقاد دارند این طرح ضد اشتغال است، بازنشستگی با سن کم و ۳۰ سال سابقه ضرر و زیان زدن به اشتغال کشور است به نوعی این افراد بعد از بازنشستگی در سازمان و نهاد دیگر استخدام می‌شوند که به نوعی فشار وارد کردن به سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌گر محسوب می‌شود، طبیعی است، دولت و سازمان تأمین اجتماعی به دلیل فشار تحمیلی مالی با تصویب این طرح، مخالفت کنند؛ دولت، ناگزیر می‌شود، هم حقوق مشمولان بازنشستگی پیش از موعد را بپردازد و هم از ادامه بیمه پردازی این مشمولان محروم شود.