بابایی کارنامی؛ اصلاح نظام بانکی باید صورت گیرد/بودجه سالانه کشور تولید محور نیست/بانک مرکزی باید مستقل شود
بابایی کارنامی؛ اصلاح نظام بانکی باید صورت گیرد/بودجه سالانه کشور تولید محور نیست/بانک مرکزی باید مستقل شود
سکان نیوز؛ منتخب مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه بانک مرکزی مستقل، قوی و قدرتمند که سیستم بانکی کشور و سیاست‌های پولی کشور را مدیریت کند نمی بینیم، گفت: اولویت مجلس یازدهم مسائل اقتصادی می باشد.

دکتر علی بابایی کارنامی در برنامه رادیو گفت و گو که با حضور کارشناسان اقتصادی و با موضوع جهش تولید و اصلاح نظام بانکی برگزار شد با اشاره به بحث ضعف قوانین در ارتباط با موضوع سیاست های بانکی و پولی خیلی موثر است، گفت:دولت‌ها باید تکلیف خودشان را نسبت به تولید و ارتباط بین تولید و تولیدکننده و بانک و سیاست های بانکی در یک برنامه ۵ تا ۱۰ ساله مشخص کنند.

بابایی کارنامی با بیان اینکه ریسک سرمایه گذار و تولیدکننده راه ما باید تضمین بکنیم، گفت: اگر این اتفاق نیفتد برای تولید کننده شرایط فراهم نیست مخصوصاً پشتیبانی پولی و سیاست‌های بانک نقش تعیین‌کننده هم دارد.

وی اظهار داشت: وقتی منابع مالی در اختیار تولید کننده نباشد تولید نمی تواند به طور واقعی آن دغدغه‌هایی که در تولید دارد و دغدغه های جانبی دیگر را هم خواهد داشت به انجام برساند.

منتخب مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه قانون نقش اساسی دارد و قانونگذار می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: مجلس یازدهم شروع به کار کند به این بحث ورود می کند همه کارشناسان و اقتصاددانان و همه کسانی که در این مسیر کار می‌کنند می دانند اختلاف نظری هست بین قیمت پول در سیستم بانکی، بانک‌ها با نرخ بالایی و اعتقاد دارند قیمت تمام شده پول در بازار مخصوصاً در بحث سفته بازی وجود دارد.

بابایی کارنامی با بیان اینکه به نوعی بانک‌ها خودشان را کارآفرین می دانند، افزود:  قیمت واقعی تمام شده پول در بانک ها را باید مشخص کنیم و ارتباط بین تولید کننده و بقیه قیمت تمام شده پول را باید دولت تضمین کند.

وی گفت: اینجا نقش قانون تعیین کننده است پیشنهاد من این است که ارتباط بین قیمت تمام شده واقعی پول و آن چیزی که توقعات تولید کننده را برطرف می کند آنجا یک نقطه عطفی می ماند و آن را دولت باید بردارد.

منتخب مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم بیان داشت: در برنامه پنج ساله سوم  تبصره‌های بوده و پیش‌بینی شده و دولت از تولیدکنندگان تضامنی می‌گرفت و با محوریت دستگاه اجرایی و می گفت در اینجا اگر انقدر تولید شود و بهره‌برداری و اشتغال ایجاد کنید ما به تفاوت بین پول و قیمت تمام شده را به شما یارانه می‌دهیم و برنامه سوم خیلی خوب داشت اجرا می شد متاسفانه ادامه پیدا نکرد.

بابایی کارنامی با اشاره به اینکه تولید کننده باید ثبات داشته باشد و بداند که دولت پنج سال آینده چه کارهایی را می خواهد انجام دهد، افزود: پیشنهاد من در مجلس یازدهم این است که در یک برنامه پنج ساله قانونی را تصویب کنیم که بین قیمت تمام شده پول و به نسبت سنوات و توقع تولیدکننده، دولت هر ساله آن را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه همه باید برای جهش تولید همسو شویم، گفت: باید بودجه سالانه کشور تولید محور شود بودجه سال ۹۷ و ۹۸ که دیوان محاسبات فرستاده را بررسی می کردم همه اینها در سفته بازی می باشد و تولید محور نیست و در کنار تولید دیده نمیشود.

منتخب مردم  مازندران در مجلس یازدهم گفت: بسته تولید را در مجلس و سیاست های کلان کشور تولید محور نکردیم و اگر این کار را انجام ندهیم در حد یک شعار می ماند.

وی افزود: مهمترین دغدغه تولید کننده این است که در وثیقه ها و تضامین ها در بانک ها به تولید کننده اطمینان داشته باشند و پول ارزان قیمت در اختیار آنها باشد دولت باید از سیاست‌های مالی متنوعی استفاده کند فقط متکی به صندوق ذخیره ارزی و نفت نباشد که این ساده ترین روش است.

بابایی کارنامی اظهار داشت: دولت باید از سیاست های متنوع استفاده کنند البته به یک قوانین شفافی هم نیاز دارد،سیاست‌های بانکی شفاف نیست دور می زنند مثلاً می آیند به یک تولیدکننده که بدهکار است استمهال می‌کند و از تولیدکننده تضامین جدید می گیرند و یکسال وام را عقب می‌اندازند و سود بیشتری هم می گیرد و همان را می گویند من به تولید کننده تسهیلات دادم اینکه تسهیلات نیست و اتفاقاً بانکها کوله‌باری را به تولیدکننده اضافه کردند.

منتخب مردم  مازندران در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه یکی از چیزهایی که در سیستم مالی وجود دارد عدم شفافیت سیاست‌های مالی در بانک ها است، گفت: مجلس یازدهم اگر غیر از تفکر اصلاح نظام بانکی و جهش تولید بخواهد کار کند عملکرد خیلی بدتری از مجلس دهم خواهد داشت.

بابایی کارنامی در ادامه افزود: باید ریسک مراجع تصمیم گیری را بالا ببریم مثلاً مدیر یک دستگاه اجرایی تخلف کرده، ده سال دیگر هم متوجه شدیم این قوانین را وضع بکنیم که آن مدیر در خانه خودش هم نشسته است به شدت برخورد شود که کسی جرات نکند امروز که کشور در چالش و بحران است نظر شخصی خودش را در تصمیم‌گیری دخیل کند،باید ریسک را بالا ببریم و تا در آینده هم براش هزینه داشته باشد.

وی گفت: یکی از اشکالات این است کسانی که فساد می‌کنند و عدم شفافیت دارند به نوعی هزینه نمی دهند در کشور، البته در دنیا این طور نیست با آن ها برخورد جدی می شود، حتی اگر ۱۵ سال بعد متوجه شوند و اگر چنین کارهایی را در کشور قوانین را وضع کنیم و اقدامات را شفاف کنیم فکر می کنم در باب پیشگیری تاثیرگذار باشد.

بابایی کارنامی در پایان گفت: با شناختی که من دارم بانکها دارند بانک مرکزی را مدیریت می‌کنند یعنی ما بانک مرکزی مستقل و قوی و قدرتمند که سیستم بانکی کشور و سیاست‌های پولی کشور را مدیریت کند نمی بینیم هویت بانک مرکزی منشعب از دولت ها می باشد که این غلط است اگر اصلاحاتی در بانک‌ها صورت گیرد اول باید بانک مرکزی را از دست دولت خارج کرد.