اورنگ؛ سازمان تامین اجتماعی؛ خاستگاه کارگران
اورنگ؛ سازمان تامین اجتماعی؛ خاستگاه کارگران
سکان نیوز؛ مدیرکل تامین اجتماعی شهرستانهای استان تهران با انتشار پیامی فرارسیدن روز جهانی و هفته کارگر را تبریک گفت .

بدون شک اساسی ترین مفهوم در آموزه های انسانی و دینی و نیز یکی از عالی ترین مفاهیم زندگی بشر، عدالت است. بدون عدالت اجتماعی، جامعه از رشد یکسان و همگن باز می ماند و تبعیض میان قشرهای مختلف جامعه عمومیت و گسترش می یابد. امروزه تامین اجتماعی و جنبه های حمایتی آن به عنوان یک حق اجتماعی برای هر یک از افراد جامعه و یک تکلیف قانونی برای دولت ها، یکی از مهمترین ابزارها در تحقق و بسط عدالت اجتماعی در جامعه بشمار می رود و تمامی جوامع صرف نظر از نوع نظام حاکم، آن را بعنوان یک ضرورت تلقی نموده اند و نظام تامین اجتماعی تلاش می کند با ایجاد ساز و کارهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و ایجاد زمینه های برابری جنسیتی، مسئولیت پذیری، همبستگی اجتماعی، شهروند گرایی، نوع دوستی، تضعیف قومیت گرایی، ارتقاء شان و کرامت انسانی، امنیت، مشارکت سیاسی، عدالت فرهنگی، مشارکت اقتصادی، سیاست های باز توزیعی و افزایش تولید موجبات برقراری عدالت اجتماعی را فراهم سازد.

توسعه و تعمیم نظام تامین اجتماعی و غلبه بر مخاطرات ناشی از بیماری، ازکار افتادگی، کهولت، بیکاری، فقر معیشتی و نظایر آن همواره برای هر جامعه اعم از صنعتی یا مانند کشور ما در حال توسعه به مثابه یک هدف راهبردی و بلند مدت و در نهایت ابزار استقرار امنیت و ثبات و عدالت اجتماعی به شمار می آید. در این خصوص در اصل 29 قانون اساسی اشاره شده که وظیفه دولت تامین خدمات تامین اجتماعی برای آحاد جامعه در چارچوب مشارکت همگانی است. تبصره 1 ماده 1 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی در این زمینه بیان می دارد برخورداری از تامین اجتماعی به نحوی که در این قانون می آید حق همه افراد کشور و تامین آن، تکلیف دولت محسوب می شود.

حال اینکه سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه گر عمومی غیردولتی، با پوشش بیش از نیمی از جمعیت کشورمان منجمله بیمه کارگران روز مزد، حقوق‌بگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد و خانواده های آنان نقش بسیاری در عدالت اجتماعی داشته و به منزله یک عامل بالقوه با کاربردهای مهم در زمینه‌های مختلف نقش مهمی در بر خورداری از آسایشها و مسایل رفاهی امروز و فردای مخاطبین خود ایفا می نماید.

این سازمان توانسته با حمایت و گسترش پوشش‏های بیمه‏ای و حمایتی سبب افزایش امید به زندگی، بهبود وضعیت و کیفیت زندگی افراد، افزایش سطح فرهنگی و بهداشتی، کاهش فقر و متعادل نمودن توزیع درآمد، کاهش ریسک و نااطمینانی نیروی کار در سال‏های آتی (بازنشستگی) به خاستگاه کارگرانی تبدیل شود که نگران آینده خود و خانواده هایشان هستند، کارگرانی که پس از سالها زحمت دیگر توانمندی گذشته را ندارند و یا خانواده های بازمانده کارگران معزز که به والدین خود افتخار می کنند و از تامین اجتماعی که مادران و پدرانشان به ایستادگی آن کمک کرده اند انتظارها دارند تا همچنان موثر در عرصه‏های مختلف زندگی (اقتصادی ـ اجتماعی) نقشی اساسی و ماندگار داشته باشد. امروز بهانه ای بود تا مقام شامخ کارگر را ارج نهاده و قدردان خدمات، زحمات و تلاشهای صادقانه یشان باشیم؛ روز و هفته کارگر مبارک.

عباس اورنگ

مدیرکل تامین اجتماعی شهرستانهای استان تهران