انسداد ۷۰۰ محور روستایی به دلیل برف و سیلاب و بازگشایی ۶۰۰ جاده
انسداد ۷۰۰ محور روستایی به دلیل برف و سیلاب و بازگشایی ۶۰۰ جاده
سکان نیوز؛ مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری گفت: از شب گذشته تاکنون ۱۳۰۰ محور روستایی مسدود شد که ۱۰۰۰ جاده به دلیل بارش برف و ۳۰۰ محور هم در جنوب کشور به دلیل آبگرفتگی مسدود بود و تاکنون ۶۰۰ جاده روستایی بازگشایی شده است.

فرهاد مهریاری، درباره آخرین وضعیت راهداری در محورهای کوهستانی و برفگیر و بازگشایی محورها توسط راهداران‌ اظهار داشت: از ابتدای ورود این دو سامانه بارشی که همزمان در شمال و شمال‌غرب همچنین جنوب کشور فعال بوده و است، عملیات راهداری در محورها را آغاز کردیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در حال حاضر تاکنون 20 استان درگیر باران و برف هستند و 6 استان هم درگیر سیلاب و بارندگی شدید هستند.

* انسداد 1300 جاده‌ روستایی به دلیل برف و سیلاب/‌600 محور روستایی باز شد

وی گفت: از شب گذشته تاکنون 1300 محور روستایی مسدود شده بود که یک‌هزار محور بر اثر شدت برف و کولاک مسدود و 300  محور هم در جنوب کشور به دلیل آبگرفتگی مسدود بود که از این 1300 جاده تاکنون 600 جاده روستایی با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شده است و بقیه جاده‌ها هم به سرعت توسط راهداران با کاهش بارش‌ها بازگشایی می‌شود.

* فعالیت 6500 نفر راهدار با 5000 دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در جاده‌ها

مهریاری ادامه داد: در حال حاضر تعداد 6 هزار و 500 نفر از راهداران‌ بیست و چهار ساعته در جاده‌ها استقرار دارند،  بیش از 5 هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین را به کار گرفته‌ایم تا شبانه‌روزی در سه روز گذشته در جاده‌ها فعال باشند و محورهای مسدود را باز کنند.

* 22 جاده غیر شریانی مسدود است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت راه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر 22 محور غیرشریانی و فرعی در کشور مسدود است که اغلب به خاطر حفظ ایمنی، این محورهای غیرشریانی را مسدود اعلام کرده‌ایم تا برف و کولاک آنها فروکش کند و سپس پاکسازی کنیم.

* انسداد 10 محور شریانی

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر همچنین 10 محور شریانی نیز مسدود است که در این باره می‌توان به محورهایی نظیر کندوان، آزادراه تهران – شمال، جاده سنندج – کامیاران و محور سنندج – مریوان‌ اشاره کرد که به دلیل کولاک و بارش سنگین برف مسدود است.

مهریاری افزود: همچنین درگان به ایرانشهر، جاده زهگلوت به ایرانشهر و ریگان-ایرانشهر نیز به دلیل بروز سیلاب مسدود است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به انسداد محور بندر خمیر به بندر لنگه و در ادامه به بندر‌عباس گفت: همچنین محور خرم‌آباد – پل زال به دلیل طغیان رودخانه و تخریب جاده توسط سیل، مسیر مسدود است.

* آماده‌باش 700 باب‌ راهدارخانه‌‌/ اقامت مسافران‌در راهدارخانه‌ها با کمک هلال‌احمر‌

وی درباره آماده‌سازی راهدارخانه‌ها‌ در محورهای کوهستانی اظهار داشت: در این مدت تعداد 700 باب راهدارخانه برای خدمت به مسافران و راهداران آماده‌سازی شده است، ‌راهداران بارگیری شن و نمک را در راهدارخانه‌ها انجام می‌دهند، ضمن آنکه در راهدارخانه‌ها محل‌هایی گرم برای اسکان مسافران در راه مانده درنظر گرفته‌ایم و طی هماهنگی با هلال‌احمر، اکیپ‌های هلال‌احمر در کنار راهداران در محل‌های اقامت مسافران در راه مانده به راهداران کمک می‌کند.

*  45 هزار تن شن‌پاشی‌ و نمک‌پاشی در جاده‌های 20 استان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه در این چند روز چندین بار در بسیاری از محورهای برفگیر، شن‌پاشی و نمک‌پاشی انجام شده است، اظهار داشت: در این مدت بیش از چندین بار برخی محورهای برف‌خیز برف‌روبی شد و 45 هزار تن شن و نمک‌پاشی در این 20 استان دارای برف و باران انجام گرفت.