انتقاد رئیس کانون مشاوران مهندسی ایران از فرایند تدوین لایحه تجارت
انتقاد رئیس کانون مشاوران مهندسی ایران از فرایند تدوین لایحه تجارت
سکان نیوز؛ کانون مشاوران مهندسی ایران یک گروه پژوهشی آماده کرد که شاید حرفه‌ای‌ترین گروهی بود که روی لایحه تجارت کار می‌کرد.

مجلس دهم بیش از 400 ماده از لایحه تجارت را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد اما چون لایحه ارسالی مجلس با لایحه اولیه دولت تفاوت زیادی داشت با ایراد شورای نگهبان روبرو شد و به مجلس بازگردانده شد تا پس از رفع ایرادات، مجدد به شورای نگهبان ارسال شود.

محمود اولیایی رئیس هیئت مدیره‌ کانون مشاوران مهندسی ایران در گفت‌وگو یی ضمن انتقاد از فرایند تدوین لایحه تجارت گفت: کانون مشاوران مهندسی ایران یک گروه پژوهشی آماده کرد که شاید حرفه‌ای‌ترین گروهی بود که روی لایحه تجارت کار می‌کرد اما پیشنهادات این گروه برای لایحه تجارت علیرغم تلاش‌های خود گروه، مورد توجه مسئولان قرار نگرفت.

وی افزود: باید مفاد مختلف قانون تجارت را بررسی کرد زیرا بخشی از قانون قابلیت تغییر دفعی را دارد اما بخش‌هایی هم وجود دارد که باید به صورت تدریجی تغییر کند.
در حال حاضر بنگاه‌های اقتصادی با نظام‌های حقوقی و اقتصادی قانون قبلی تجارت هماهنگ هستند و تغییر دفعی قانون تجارت می‌تواند به بنگاه‌ها شوک وارد کرده و برای اقتصاد بنگاه‌ها مشکل ایجاد کند. بر این اساس اگر قانون تجارت بخواهد تغییر کند باید این کار بر اساس یک برنامه زمان بندی دو تا سه ساله انجام شود و تغییرات قانون به بنگاه‌های اقتصادی آموزش داده شود زیرا خیلی از بنگاه‌های بخش خصوصی از جرئیات لایحه تجارت اطلاعی ندارند.

رئیس هیئت مدیره‌ کانون مشاوران مهندسی ایران درباره ضرورت اصلاح مسئله محور قانون تجارت اظهار داشت: اصولاً نوشتن یک قانون فراگیری مثل قانون تجارت نیاز به فهم مسئله کلان همه کسب وکارها دارد، موضوعی که بعید می‌دانم در لایحه تجارت رعایت شده باشد.

اولیایی در پایان تاکید کرد: اصولا قوانین در کشور ما بدون مشارکت متخصصین و مشاوران مدیریت نوشته می‌شود و برای همین هم مسائل کشور، صحیح تشخیص داده نمی‌شود زیرا قوانین بدون مسئله محوری و سازوکارهای شناسایی و حل مسئله تدوین می‌شود.