انتخابات ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس تأیید شد/ احتمال الکترونیکی شدن مرحله دوم انتخابات تهران
انتخابات ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس تأیید شد/ احتمال الکترونیکی شدن مرحله دوم انتخابات تهران
سکان؛ سخنگوی شورای نگهبان گفت: پرونده‌های ۵۲ حوزه‌ انتخابیه مجلس شورای اسلامی از ۱۱ استان مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال 1402 که صبح امروز (شنبه 26 اسفند) برگزار شد، طی سخنانی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در این مدت تا 17 اسفند طبق روال قانونی باید گزارشات و شکایات داوطلبان و مردم را مورد بررسی قرار می‌دادیم تا در بررسی صحت انتخابات این گزارشات را لحاظ کنیم.

وی اعلام کرد: تاکنون انتخابات در 52 حوزه انتخابیه مورد تأیید قرار گرفته است. از استان اردبیل حوزه انتخابیه شهر اردبیل، بیله‌سوار خلخال گرمی و مشکین‌شهر مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت. استان ایلام حوزه انتخابیه ایلام، مهران، سیروان، دهلران و آبدانان مورد تأیید قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در استان خراسان جنوبی حوزه بیرجند، فردوس، قائنات و نهبندان مورد تأیید قرار گرفت، همچنین استان خراسان رضوی حوزه‌های انتخابیه مشهد تربت‌جام، تربت‌حیدریه، چناران، خواف، درگز، سبزوار، فریمان، قوچان، کاشمر، گناباد و نیشابور مورد تأیید قرار گرفتند.

طحان نظیف افزود: خراسان شمالی حوزه‌های انتخابیه بجنورد، اسفراین و شیروان، استان زنجان حوزه انتخابیه زنجان، ابهر، خدابنده و ماهنشان، استان قزوین حوزه‌های انتخابیه قزوین، بوئین‌زهرا و تاکستان، استان قم حوزه قم، استان کردستان حوزه انتخابیه سنندج، بیجار، سقز، قروه و مریوان، استان لرستان حوزه‌های انتخابیه خرم‌آباد، الیگودرز، بروجرد، پلدختر، دلفان، دورود و کوهدشت و استان مرکزی حوزه‌های انتخابیه اراک، تفرش، خمین، ساوه، شازند و محلات مورد تأیید قرار گرفتند.

طحان نظیف تصریح کرد: لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی در مراحل قبل با اشکالات و ابهامات قرار گرفته بود که در نهایت با اصلاحات مجلس مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: طرح اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی در مرحله قبل با ابهامات و اشکالات مواجه شده بود که این مصوبه نیز با اصلاحات مجلس مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح ساماندهی کارکنان دولت دیگر مصوبه مورد بررسی در شورای نگهبان بود که نسبت به این طرح در مراحل قبل هم ما در شورای نگهبان از نظر شرعی و قانون اساسی و هم هیئت نظارت ایرادات متعددی داشتیم که البته ایرادات و ابهامات ما نسبت به این مصوبه رفع شده است اما با نامه‌ای که از هیئت عالی نظارت دریافت کردیم ایرادات این هیئت همچنان باقی است که ما این مسئله را به مجلس ابلاغ کردیم و امیدواریم ایرادات هیئت نظارت نیز در مراحل بعدی توسط مجلس اصلاح شود.

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال 1403 کل کشور دیگر مصوبه مورد بررسی بود که در مرحله قبل ایراداتی به این مصوبه داشتیم، البته با اصلاحات مجلس برخی ایرادات همچنان باقی است و با توجه به اصرار مجلس به مصوبه خود این لایحه به مجمع تشخیص ارسال شد.

طحان نظیف گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه نیز همانند لایحه بودجه سال 1403 رفت‌وبرگشت‌هایی را بین مجلس و شورا داشت و بسیاری از ایرادات برطرف شد اما همچنان برخی ایرادات به‌قوت خود باقی است‌ که‌ جزئیات این ایرادات به‌شکل مجزا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

طحان نظیف درباره گزارش تخلفات انتخاباتی گفت: انتخابات در کمال سلامت برگزار شد و ما با مشکل خاصی روبه‌رو نبودیم، البته گزارش‌هایی دریافت کردیم درباره تخلفات که برخی گزارش‌ها ممکن است مستندات کافی را نداشته باشد که طبیعتاً پیگیری نیز نخواهد شد اما در برخی حوزه‌ها اختلاف آرا نزدیک بود یا گزارش‌های مستندی به دست ما رسیده است که به این حوزه‌ها بازرس‌هایی برای بررسی کامل‌تر ارسال شده‌اند و بازرسان این اختیار را داشتند که در حوزه‌هایی که آرا نزدیک بود آرا را بازشماری کنند. ما به‌مرور نتایج بررسی‌ها را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره ارزیابی این‌ شورا نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک در 4 حوزه انتخابیه گفت: ما در روز انتخابات ارزیابی‌هایی را نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک در 4 حوزه انتخابیه داشتیم که رضایت نسبی در این خصوص به‌دست آمد.

وی همچنین درباره احتمال برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه‌هایی که به مرحله دوم کشیده شده‌اند، عنوان کرد: برنامه ما در شورای نگهبان این است که در صورت فراهم شدن شرایط و هماهنگی با مسئولان اجرایی، انتخابات دور دوم را در حوزه‌های بیشتری برگزار کنیم. در رابطه با حوزه انتخابیه تهران نیز تلاش ما این است که این انتخابات نیز به‌شکل الکترونیکی برگزار شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تنوع کاندیداها در میزان مشارکت در انتخابات خاطرنشان کرد: در همه ادوار انتخابات تنوع کاندیداها و نامزدها را داشته‌ایم؛ طبیعتاً حضور و تنوع سلایق مختلف مهم است. البته عوامل مختلفی در مشارکت موثر هستند و وزن این عوامل هم موثر است ولی تنوع داوطلبان هم به اندازه خود مهم و اثر بخش است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی دیگری درباره توصیه‌های رهبری به منتخبان مجلس درباره کنار گذاشتن اختلافات و تلخ نکردن کام مردم عنوان کرد: همانطور که رهبری فرمودند حضور مردم یک جهاد بود و این موضوع باید مورد نظر همه به ویژه منتخبان باشد. منتخبان باید به وعده‌ها و قول‌هایی که دادند عمل کنند و خود را نماینده همه مردم بدانند. همانطور که مردم بصورت جهادی در انتخابات حضور یافتند ان‌شاءالله منتخبان هم بصورت جهادی مشکلات مردم را برطرف کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره پاسخگو بودن قانون جدید انتخابات گفت: نظام انتخاباتی ما همچنان به اصلاحات نیاز دارد و رسانه‌ها نقش موثری برای نزدیک کردن این نظام به یک نظام انتخاباتی مطلوب دارند.

وی درباره طرح ادعاهایی از سوی برخی از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس درباره وقوع تخلفات انتخاباتی یاد‌آور شد: فرآیند انتخابات فرآیندی است که در آن برد و باخت وجود دارد و طبیعتاً مباحثی در این زمینه مطرح می‌شود؛ بر اساس فرایند قانونی، مجری انتخابات وزارت کشور است و بررسی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است. اقدامات لازم برای بررسی صحت انتخابات در حال انجام است. بر اساس اصلاحیه قانون 5 مدرک جهت رای دادن به رسمیت شناخته شده است که در کنار شناسنامه مدارکی از جمله کارت ملی، کارت نظام وظیفه، گواهینامه و گذرنامه مورد تایید است که این مدارک باید در شعب اخذ رای با فرد رای دهنده تطبیق داده شود. اگر در این زمینه تخلفی وجود داشته باشد بررسی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت گفت: نسبت به طرح شفافیت مهمترین ایراد شورای نگهبان این است که در این طرح استثنائاتی ذکر شده بود که ما ساز و کاری که برای تشخیص این استثنائات پیش‌بینی شده بود را مورد ایراد قرار دادیم.

طحان نظیف در پاسخ به اینکه آیا نماینده‌ای که ادعایی کرده است در یکی از حوزه‌های انتخابیه بدون اطلاع افراد از کد ملی آنها برای رای دادن استفاده شده است، سند و مدرکی درباره ادعای خود به شورای نگهبان ارائه کرده است؟ تاکید کرد: خیر. چیزی برای ما ارسال نشده است. با یک عکس یا فیلم که معلوم نیست کی و کجا است، نمی‌توان انتخابات را در حوزه‌ها زیر سوال برد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تکلیف لایحه بودجه با وجود ایرادات شورای نگهبان و مجمع گفت: بخشی از ایرادات شورا و هیأت عالی نظارت رفع شد و بخشی نیز با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد که جلسات مجمع نیز برگزار شده‌ است و احساس می‌کنم که طی روزهای باقی مانده تا پایان سال فرآیند ابلاغ بخش اول بودجه طی شود. درباره جداول نیز دولت باید نهایتاً تا پایان اردیبهشت جداول را به مجلس ارائه دهد و در این مدت نیز بر اساس جداول سال 1402 عمل می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ادعای یکی از روزنامه ها مبنی بر اینکه می‌توانستند میزان مشارکت را بیشتر اعلام کنند اما این کار را نکردند، گفت: اینگونه نیست. چراکه از ابتدای انقلاب تاکنون تقریبا میانگین هرساله سه انتخابات داشتیم که همه اینها در صحت کامل برگزار شدند. باید بگویم که انتخابات همواره در نهایت صحت و اتقان برگزار شده و نتایج آن نیز در گذشته و امروز بصورت دقیق اعلام شده و در آینده نیز ان‌شاءالله اینگونه خواهد بود.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمار تخلفات انتخاباتی نسبت به قبل تفاوتی داشته‌ است؟ گفت: مثل همه ادوار گزارشات و شکایاتی داشتیم و در حال بررسی هستیم و همانطور که گفتم تاکنون با موضوع خاصی مواجه نبودیم.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این سوال که صلاحیت منتخبان تا پیش از تایید اعتبارنامه توسط مجلس در چه صورتی از سوی شورای نگهبان رد می‌شود؟ اظهار کرد: اصل بر این است که افرادی که به تازگی توسط شورای نگهبان تأیید صلاحیت شدند، همچنان صلاحیت داشته باشند اما اگر مواردی وجود داشته باشد، بر اساس قانون عمل می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره ابهام نسبت به فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا خبرگان رهبری که صلاحیت آنها برای دور بعد تایید نشده است، گفت: شورای نگهبان بررسی صلاحیت را برای انتخابات دور بعد انجام می‌دهد و نسبت به دوره فعلی منعی ندارد.