تمدن سازی اسلامی با احیای امر به معروف و نهی از منکر
تمدن سازی اسلامی با احیای امر به معروف و نهی از منکر
سکان نیوز؛ بی‌گمان فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق بارز و ارکان مهم دینی است که بنیاد آن در راستای صیانت از چارچوب محوری دین اسلام بنا نهاده شد و بدون آن امکان حیات و استمرار مولفه‌های اثربخش ایمانی و اعتقادی در جامعه امکان پذیر نیست.

به گزارش سکان، عقیل امامی تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در یادداشتی نوشت؛ دهه امر به معروف و نهی از منکر با شعار «ملت حسینی، مطالبه‌گری آگاهانه و تببین مجاهدانه» همزمان با دهه نخست محرم فرصت مغتنمی برای نشر آموزه‌های دینی و اسلامی در راه گسترش این فریضه معنوی محسوب می‌شود.

بی‌گمان فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر از مصادیق بارز و ارکان مهم دینی است که بنیاد آن در راستای صیانت از چارچوب محوری دین اسلام بنا نهاده شد و بدون آن امکان حیات و استمرار مولفه‌های اثربخش ایمانی و اعتقادی در جامعه امکان پذیر نیست.

انقلاب اسلامی ایران که به رهبری معمار کبیر انقلاب و پیشگامی روحانیت آگاه و حافظان بصیر دین مبین اسلام به پیروزی رسید، در فصل هشتم قانون اساسی احیا و گسترش این فریضه الهی را در متن نقشه راه حکمرانی خود قرار داد که اجرای آن تاکنون با فراز فرودهای بسیاری همراه بود.

با توجه به تجربه ۴۳سال گذشته باید گفت متاسفانه بخاطر اهمال و سستی برخی از افراد و جریان‌های سیاسی متمایل به فرهنگ لیبرالی اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی مورد غفلت و بی‌توجهی آشکار قرار گرفت و نقصان‌های موجود در اداره کشور از همین رو ناشی می‌شود چرا که اساسا جنس این فریضه مطالبه گرانه و مبتنی بر روح قوانین مترقی اسلام ناب محمدی (ص) است و کوتاهی در اجرای شایسته آن به معنای دوری از متن و روح حاکم بر دستورات اسلامی فهم می‌شود.

‏این فریضه معنوی همه ارکان حکمرانی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در برمی‌گیرد و محدود کردن آن در حوزه حجاب و عفاف جفا به حقیقت آن است چراکه بالندگی و شکوفایی همه جانبه نظام اسلامی در گرو مجاهدت عالمانه در راه گسترش نهضت امر به معروف و نهی از منکر در همه ابعاد آن است.

‏در اهمیت راهبردی استحکام این فریضه همان بس که سرور و سالار شهیدان کربلا هدف از قیام عاشورای حسینی(ع) را اقامه امر به معروف و نهی از منکر دانستند و این مهم مبین چارچوبه فکری این فریضه و بسترهای عملیاتی آن در حوزه‌های میدانی است.

‏با توجه به نقش مهم فرهنگ حجاب و عفاف که در کانون محوری این فریضه قرار دارد باید اذعان کرد راه دست‌یابی به سعادت و زیست مومنانه تمرکز بر فرهنگ‌سازی برای الگوسازی دینی در مقوله حجاب و عفاف است که بانوان عفیفه و پاکدامن ایران اسلامی آگاهانه آن را برگزیده‌اند و صیانت از فضای امن و حریم این الگوی معرفتی در حوزه حجاب و عفاف مسؤولیت کلیدی دولت بعنوان متولی امر حکمرانی در کشور به شمار می‌رود.

‏ناگفته پیداست دشمن با درک اهمیت راهبردی مقوله حجاب در جامعه اسلامی و نقش محوری کانون خانواده در حفظ ارزش‌های دینی از طریق شبیخون فرهنگی به باورهای اعتقادی و اصول اخلاقی حاکم بر جامعه دینی چارچوب‌های آن را هدف گرفته که در این جبهه باید با تکیه بر معارف غنی و اثربخش اسلام بدون توجه به هیاهو و جوسازی بیگانگان و پادوهای داخلی آنان از مرزها وچارچوب‌های استوار مبتنی بر معنویت و اخلاق دینی در جامعه صیانت و حراست کرد.

‏پر واضح است امپراطوری رسانه‌ای استکبار سالانه صدها میلیارد دلار برای درهم شکستن حریم اخلاقی جامعه اسلامی هزینه و سرمایه‌گذاری می‌کند که این‌ امر بیانگر چالش‌های اساسی با نظام سلطه بین الملل در این حوزه است که می‌طلبد با هوشمندی و بکارگیری اراده های ایمانی و نیروهای انقلابی و دلبسته به معیارهای ارزشی هجمه بی امان مظهر استکبار و دنباله های آن به بنیان باشکوه فرهنگ اسلامی و دینی در ام القرای جهان اسلام را بی اثر و کشور و جوانان با ایمان را در برابر این هجوم سازمان یافته واکسینه کرد و این مهم مستلزم در اولویت قرار گرفتن فرهنگ دینی در رئوس برنامه‌های تحولی ارکان مختلف حکمرانی و نیز متناسب سازی برنامه‌های عملیاتی در حوزه‌های فرهنگی با تقویت و پشتیبانی لجستیکی و مالی است.

‏کوتاه سخن آنکه فریضه معنوی امر به معروف و نهی ازمنکر متاسفانه هم اکنون در لایه‌های دیوانی کشور مورد بی‌مهری فراوان است و مادامیکه گسترش فرهنگ آن در صدر اولویت‌های اساسی سه قوه قرار نگیرد، چالش‌های جامعه سامان نمی‌یابد و لازمه تحقق آرمان‌های سترگ انقلاب اسلامی در حوزه تمدن سازی توجه به مولفه‌های مانای امر به معروف و نهی از منکر است