امامی؛ ساماندهی فضای مجازی برای پاسداری از هویت فرهنگی انقلاب ضرورت دارد
امامی؛ ساماندهی فضای مجازی برای پاسداری از هویت فرهنگی انقلاب ضرورت دارد
سکان نیوز؛ یک پژوهشگر و فعال حوزه رسانه و تحولات اجتماعی درباره خطر فراموشی سنت های آئینی و مذهبی دیرپای جامعه در اثر هجوم سازمان یافته رسانه های نوپدید فرهنگی هشدار داد.

عقیل امامی در گفت و گویی اظهار داشت: رسانه های نوظهور اجتماعی در بستر اینترنت بنیادهای فکری و فرهنگی متاثر از مفاهیم اسلامی ودینی را هدف گرفته اند.

وی افزود:رسانه های نوپدید اجتماعی که توسط متولیان غربی مدیریت می شوند با تمرکز بر سبک زندگی مردم در صدد معرفی الگوها و نمادهای ضد دینی هستند.

این پژوهشگر حوزه رسانه با اشاره به رشد فزاینده رسانه های اجتماعی که سرعت خیره کننده و پرشتابی دارند، یادآورشد: در صورت غفلت از مدیریت و ساماندهی فضای مجازی، خسارتهای عظیم فرهنگی و معنوی در جامعه به بار خواهد آمد.

وی تصریح کرد: مفهوم مدیریت و ساماندهی فضای مجازی انسداد و جلوگیری از فعالیت آنها نیست؛ بلکه تعریف بسترهای قانونی و تعیین الگوهای رفتاری آنها متناسب با فرهنگ و آئین کشورمان است.

امامی با اظهار نگرانی از ولنگاری و رفتارهای پرخطری که به نام آزادی فرهنگی در برخی شبکه های اجتماعی رخ می نماید، افزود: حضور کمرنگ نیروهای اثرگذار و فعالان فرهنگی انقلابی در فضای مجازی عرصه را برای جولان افکار مسموم و آلوده مهیا می کند.

این فعال رسانه ای با تاکید بر ورود قوه مقننه برای تنظیم و تدوین قانون منسجم و کارآمد در حوزه فضای مجازی، گفت: با تدوین و اجرای بهینه قانون ساماندهی فضای مجازی می توان کارکرد و اثربخشی رسانه های اجتماعی را برای تقویت فرهنگ دینی و مقابله با آسیب های اجتماعی فراروی جامعه ارتقا بخشید.

وی به لزوم تغییر رویکرد برنامه های رسانه ملی متناسب با تهدیدات فرهنگی تاکید کرد و افزود: با افزایش دامنه فعالیت رسانه های پرشمار اجتماعی،رسانه ملی باید عمق و گستره ماموریت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را افزایش دهد در غیر اینصورت از میزان تاثیرگذاری آن کاسته می شود.

امامی تصریح کرد: باید متناسب با سرعت تحولات اجتماعی در خصوص مهارت های ارتباطی در جامعه برنامه های عملیاتی و طرح های نو اجرایی شود.

وی به نقش مهم رسانه های اجتماعی در توسعه پایدار جامعه اشاره و اظهارکرد: رسانه های اجتماعی می توانند با انعکاس دستاوردها و نقاط ضعف برنامه های توسعه، الگوهای علمی و جامعه محور را پیش روی مسئولان قرار دهند.