الجزیره خبر داد؛ مذاکرات برای پایان درگیری‌ها در بغداد
الجزیره خبر داد؛ مذاکرات برای پایان درگیری‌ها در بغداد
سکان نیوز؛ منابع مطلع می‌گویند مذاکراتی بین مقام‌های دولتی، سران چارچوب هماهنگی و جریان صدر برای بررسی دستیابی به توافقی جهت آتش‌بس در منطقه سبز، در جریان است.

علی‌رغم تداوم درگیری‌های مسلحانه در عراق بین آشوبگران حامی جریان و نیروهای امنیتی، برخی رسانه‌ها از مذاکرات برای پایان درگیری‌ها در بغداد خبر می‌هند.

شبکه «الجزیره» بامداد سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که هم‌اکنون مذاکراتی بین مقام‌های دولتی، سران چارچوب هماهنگی و جریان صدر در حال انجام است.

این منابع، که نام یا سمت‌شان فاش نشد، به الجزیره گفتند که مذاکرات کنونی برای بررسی دستیابی به توافقی جهت آتش‌بس در منطقه سبز است.

پیش از این، تعدادی از کشورهای خارجی از جمله ترکیه، فرانسه، کانادا و همچنین اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از احتمال گسترش آشوب‌های بغداد به سراسر عراق، از طرف‌های درگیر خواستند خویشتن‌داری کنند.

«سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق روز دوشنبه مدعی شد که از تمامی فعالیت‌های سیاسی کناره‌گیری می‌کند. در پی صدور بیانیه وی آشوبگران حامی جریان صدر در منطقه سبز به برخی ساختمان‌های دولتی کرده‌اند.

حامیان جریان صدر نیز در منطقه سبز در دسته‌های پراکنده در خیابان‌های مختلف این منطقه به راه افتاده و برخی در حمایت از مقتدی صدر شعار می‌دهند و برخی نیز تلاش دارند وارد ساختمان‌های دولتی و حاکمیتی شوند. بر روی پل «المعلق» نیز نیروهای ویژه مستقر شده‌اند تا مانع ورود دیگر حامیان صدر به منطقه سبز شوند، همزمان تمامی درهای منطقه سبز نیز بسته شده و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی مقابل آن‌ها مستقر شده‌اند.

جریان صدر عراق از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات وا داشته و آنان با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداخته‌‌اند. به گفته کارشناسان امید می‌رود تا با کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی، به مرور بساط چنین تجمعات و آشوبگری‌ها نیز برچیده شود.