اقدامات یک مدیر جوان انقلابی در معاونت سیاسی/ملاک‌های مدیر تراز انقلاب از نگاه رهبر معظم انقلاب
اقدامات یک مدیر جوان انقلابی در معاونت سیاسی/ملاک‌های مدیر تراز انقلاب از نگاه رهبر معظم انقلاب
سکان نیوز؛ به بهانه اقدامات جهادی روح الله سلگی معاون سیاسی استاندار مازندران و توانایی های این جوان انقلابی، برخی از ملاک‌های مدیر تراز انقلاب را از نگاه رهبر معظم انقلاب، بازخوانی می‌کنیم.

به گزارش سکان، در حکومت‌های مبتنی بر دموکراسی، همواره با تغییر دولت‌ها، از طریق رای‌گیری مدیران و مسؤولان اجرایی آن دولت نیز در جهت ایجاد تحول نسبت به دولت قبل و تحقق شعارهای جدید، تغییر پیدا می‌کنند و دولت‌مردان بر این باورند تحقق شعارها و ایجاد تحول نیاز به مسندداری افرادی با افکار جدید نسبت به قبل دارد، در کشور ما نیز این اتفاق افتاده و به تبع مسؤولان استان‌ها نیز تغییر پیدا کردند و استاندار جدید مازندران هم در سه معاونت خود تغییراتی ایجاد کرد، و در معاونت سیاسی،امنیتی و اجتماعی از یک جوان انقلابی، مردمی و باهوش در راستای گام دوم انقلاب استفاده کرد، لذا به سراغ فرمایشات رهبر انقلاب رفتیم تا شاخصه‌های یک مدیر مطلوب در جامعه اسلامی را مرور کنیم.

لزوم توجه به جوانان/ این کشور به جوانان انقلاب و حزب اللهی و مؤمن احتیاج دارد

در عمده سخنان مقام معظم رهبری به کرات مسئله جوان گرایی و اتکا به توان جوانان متخصص و نخبه کشور تاکید شده است و استمرار این فرمایشات در سالیان متفاوت نشان از عدم تحقق این شعار در کشور بوده است، ایشان در دیدار رمضانی سال قبل خود با دانشجویان در خصوص ملاک‌های مدیر مطلوب در نظام اسلامی گفتند:  بایستی کسانی بر سر کار بیایند که  واقعاً عنصر جوان را قدر بدانند و عملکرد انقلابی داشته باشند این کشور به جوان‌های انقلابی و حزب‌اللهی و مؤمن احتیاج دارد.

ایشان در سخنرانی‌های بسیاری لزوم داشتن روحیه جهادی در مسؤولان کشور را تذکر داده‌اند و اخیرا در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفتند: امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ خدمت و آماده‌ حرکت جهشی در همه‌ی عرصه‌ها، و نیازمند مدیریتی با کفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ی ملّت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را بِجِد دنبال کند، و قشرهای متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آنها است، توانمند سازد.

مدیریت فکورانه و عقلانی

معظم له در سخنرانی‌های متعددی لزوم هوشمندی و عقلانیت در کارهای مسؤولان را از لازمه‌های مدیریت برشمردند و تاکید داشتند: در مدت خدمت و مسئولیت، همت‌تان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البته عقلانی و فکورانه در همه‌ی عرصه‌های مدیریتی ان‌شاء‌اللّه بوجود بیاید. انقلابی بودن حتماً بایستی همراه باشد با عقلانیت که این شیوه‌ صحیح جمهوری اسلامی از اول کار تا امروز این بوده که حرکت انقلابی با حرکت اندیشه‌ورزانه و عقلانی همراه باشد.

داشتن تعهد و قدرت مدیریت

ایشان در جلسه‌ای دیگر با تاکید بر لزوم مسؤولیت‌پذیری و داشتن قدرت مدیریت در افراد منصوب شده گفتند: هر مسئولیتی، هر سمتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. باید دید که آیا میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.

عدالت‌خواهی به معنای واقعی

ایشان با بیان اینکه انسان‌ها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا پایان دنیا، همیشه عدالت را دوست داشته‌اند و به عدالت نیازمند بوده‌اند خطاب به مسؤولان نظام گفتند: بایستی کسانی بر سر کار بیایند که حقیقتاً عدالتخواه باشند، نه اینکه به لقلقه‌ی زبان اسم عدالت آورده بشود. به معنای واقعی کلمه عدالتخواه باشند و ضد فساد باشند.

نزدیکی به مردم

رهبر انقلاب در سخنرانی در جلسه درس خارج فقه خود، در توضیح نامه‌ی حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی برخی وظایف آنان را برشمردند و این نامه را به مثابه دستورالعملی برای همه مدیران نظام اسلامی دانستند و با اشاره به فرازهایی از این نامه گفتند: در منطق حکومت علوی اگر کسی به خاطر مسئولیتش دارای امتیاز و احترامی شد، این موضوع نباید اخلاق و رفتار او را با مردم تغییر بدهد و او را از مردم دور کند.

مدیر باید فعال و پر تحرک باشد

نظر رهبر انقلاب در خصوص پویایی و تحرک مدیران را می‌توان از سخنرانی فروردین ماه ایشان در سال 96 در حرم مطهر رضوی دریافت؛ ایشان در این خصوص می‌فرمایند: ما هرجا یک مدیریّت انقلابیِ فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است… باید مدیرانمان ان‌شاءالله پُرانگیزه‌تر باشند، کارآمدتر باشند، تلاش بیشتری را انجام بدهند، و به حول و قوّه‌ی الهی همین‌جور هم خواهد شد. من به‌طور قاطع عرض میکنم که اگر مدیریّت در بخشهای مختلف کشور، متدیّن باشد، انقلابی باشد و کارآمد باشد، همه‌ی مشکلات کشور حل خواهد شد؛ ما مشکل غیرقابل حلّی در کشور نداریم.

خوشبختانه سلگی معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران از جمله مدیران جوان، انقلابی و جهادی می باشد که توانسته در مدت کوتاهی که در مازندران مشغول به کار شده، با تعهد و جدیت در کار خود، محبوبیت خوبی در بین مردم مازندران کسب کند.

امیدواریم این جوان خوش فکر انقلابی در مازندران با ادامه دادن اقدامات جهادی، مردم این استان را به اجرای برنامه های دولت سیزدهم امیدوار کند.