افزایش شیوع ویروس کرونا در روستاهای مازندران
افزایش شیوع ویروس کرونا در روستاهای مازندران
نماینده وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مازندران گفت که رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی ، کانون شیوع ویروس کرونا را به سمت روستاهای مازندران کشانده است.

سکان نیوز/دکتر محمد مهدی ناصحی  افزود : متاسفانه آمار بستری بیماران مشکوک به کرونا در روستاهای مازندران در روزهای اخیر افزایش یافته در حالی که وضعیت شهرها رو به بهبودی رفته است.

وی همچنین یکی دیگر از دلایل افزایش شیوع بیماری کرونا در روستاهای مازندران را در کنار رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی ، افزایش سفر به این مناطق در تعطیلات نوروزی اعلام کرد.

مازندران با ۲۲ شهرستان ، حدود ۶۰ نقطه شهری و چهار هزار پارچه روستا و آبادی دارد و از جمعیت حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان ۵۳ درصد در مناطق شهری و ۴۷ درصد در روستاها زندگی می کنند.

روستاهای مازندران در ۲ دهه گذشته بیشترین میزان جذب جمعیت غیربومی را داشته است ضمن این که در تعطیلات مختلف بویژه ایام نوروز بخش زیادی از جمعیت شهری استان هم که ریشه در روستا دارند ، به زادگاهشان می روند.

جوانان روستایی در برخی از مناطق استان از اواسط اسفند ماه و با شیوع بالای بیماری کرونا در مناطق شهری اقدام به محدود سازی تردد در روستاها کرده بودند ولی بیشتر تمرکزشان بر روی تردد غیربومیانی بود که عمدتا یا دارای ویلا در این مناطق بودند و یا در پی سکونت یافتن در خانه های اجاره ای روستاها بودند و به همین دلیل هم کمتر به تردد مازندرانی های شهرنشین در روستاها توجه نشان دادند.

زنگ خطر شیوع ویروس کرونا از اول اسفند ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در شهرستان بابل که سفری به قم داشتند به صدا درآمد و در سه هفته نخست این بیماری تنها در مناطق شهری شیوع داشت و از روستاها کمتر خبری در باره شناسایی بیماران منتشر می شد تا جایی که مسئولان ارشد مازندران هم از این وضعیت به عنوان یکی از نقاط قوت استان یاد می کردند.

همچنین طرح غربالگری شناسایی بیماران کرونایی نیز پیش از اجرا در مناطق شهری ، توسط کادر درمانی خانه های بهداشت و اکیپ های اعزامی دانشگاه علوم پزشکی در مناطق روستایی مازندران به اجرا درآمد تا بتوانند بیماران احتمالی را زودتر شناسایی کرده تا از شیوع بیماری در روستاها جلوگیری کنند.

تداوم روند کاهشی بستری در بیمارستان‌ها   

با این وصف روند شیوع بیماری کرونا به طور کلی در مازندران از هفته پیش کاهشی شد و این استان هفتمین روز متوالی را با کاهش آمار بستری بیماران کرونایی مشکوک سپری کرده است به گونه ای که بر اساس تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران آمار بیماران مشکوک بستری در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران به ۱۲۹ نفر رسید که ۵۱ نفر کمتر از ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه است.

مازندران ۲ دانشگاه علوم پزشکی به نام های دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل دارد. اگر چه آمار رسمی تفکیکی روزانه از بیماران مشکوک و بستری در دانشگاه علوم پزشکی بابل ارائه نمی شود ، ولی بر اساس اظهار نظر مسئولان این دانشگاه ، وضعیت آنجا هم که هفت بیمارستان را زیر پوشش دارد ، مشابه سایر نقاط استان است.

همچنین بر اساس گزارش تازه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، در حال حاضر یکهزار و ۳۹۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های زیر مجموعه این دانشگاه بستری هستند.

طبق این گزارش آمار بستری و حوزه درمان در مازندران به ثبات رسید و بیمارستان های استان نیز در حال حاضر پاسخگوی نیاز بیماران برای بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه است.

شیوع بیشتر بیماری در روستاهای نکاء  

در حالی که محافل مردمی در شرق مازندران از شیوع بیشتر بیماری کرونا در روستاهای شهرستان نکاء خبر می دهند ، این موضوع مورد تایید نماینده وزیر بهداشت در ستاد مقابله با کرونای استان های مازندران و گلستان هم قرار گرفت.

دکتر ناصحی که سابقه ریاست بر دانشگاه علوم پزشکی مازندران را در کارنامه دارد ، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره گمانه زنی های محافل مردمی پیرامون وضعیت روستاهای شهرستان نکاء اظهار داشت : آمار مبتلایان به ویروس کرونا در برخی از روستاهای نکاء نسبت به میانگین برخی روستاهای دیگر پایین دست ۲ تا سه نفر بیشتر است.

وی با اظهار این که تدابیر لازم برای بهبود وضعیت روستاهای استان اندیشیده شده است ، بر ضرورت همکاری روستاییان بویژه دهیاران ، شوراهای روستا و جوانان در این زمینه تکاید کرد.

ناصیحی گفت : با این رویه از این پس تبلیغات میدانی و توصیه های بهداشتی در ارتباط با ویروس کرونا در روستاهای استان مازندران باید افزایش بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد.
نماینده وزیر بهداشت در مازندران با اشاره به شروع فعالیت های کشاورزی در روستاهای این خطه شمال کشور خواهان توجه بیشتر روستاییان به پروتکل های بهداشتی و درمانی در مورد ویروس کرونا شد.