اعضا اوپک بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت برای ماه نوامبر به توافق رسیدند
اعضا اوپک بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت برای ماه نوامبر به توافق رسیدند
سکان نیوز؛ تولید نفت کشورهای عضو این ائتلاف بدون توجه به فشار کاخ سفید در ماه نوامبر هم مطابق تصمیم نوزدهمین نشست این ائتلاف ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان دهند.

اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است.

در این گزارش، بیست‌ویکمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک و غیر اوپک (ONOMM) روز دوشنبه (۱۲ مهرماه) به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

با توجه به بنیان‌های کنونی بازار نفت و اجماع درباره چشم‌انداز آن، کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیر اوپک:

۱. تصمیم‌ دهمین نشست وزیران کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک (آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست‌های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس (ONOMM) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.

۲. برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید – که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود – دوباره تأیید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک پلاس در نوامبر ۲۰۲۱ هم ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

۳. در همین حال، بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و استفاده از تمدید فرصت ایجادشده برای جبران تخطی از سهمیه کاهش تولید تا پایان دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد. کشورهای متخطی باید برنامه‌های جبرانی خود را بر اساس بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک ارائه دهند.

۴. در پایان مقرر شد بیست‌ودومین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (اوپک پلاس) چهارم نوامبر ۲۰۲۱ (۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰) برگزار شود.