استاندار مازندران باید فردی بومی و مرد میدان و عمل باشد
استاندار مازندران باید فردی بومی و مرد میدان و عمل باشد
سکان نیوز؛ با شروع به کار دولت جدید در ایران و تعیین و تکلیف وزرای پیشنهادی رئیس جمهور منتخب مردم ایران طی روزهای آتی از سوی مجلس شورای اسلامی، قطعاً بلافاصله وضعیت استانداران سراسر کشور از جمله استان مازندران به‌عنوان نمایندگان عالی دولت تعیین خواهد شد.

تجارب سال‌های اخیر در کشور نشان داده است که استانداران یا سهمیه‌های ملی برخی از خواص بوده که نتوانسته‌اند سکاندار برخی امور در سطح ملی باشند، یا اینکه با توجه به جایگاه خاص استانداری به واسطه ماهیت چند وجهی آن در مدیریت استان و محور بودن تمام امور استانی و شهرستانی، این جایگاه ویژه مورد توجه بسیاری از خواص استانی بوده و برای تصاحب و یا تصدی این پست مهم از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد، به‌قول مردم بلاخره یکی استاندار خواهد شد.

ولی مهم این است که در تاریخ استان به نیکی در عمل و کردار و رفتار از استاندار یاد شود، نه اینکه با وعده‌های سرخرمن هم وقت استان را برای توسعه هدر دهد و هم وقت مردم را بگیرد، طوری که بودن و یا نبودن آن‌ها در این منصب برای مردم استان فرقی نداشته باشد و مردم اقدامات زیربنایی و توسعه‌ای آن‌ها را و نیز اقدامات مربوط به رفع مشکلات و دغدغه‌های عمومی را حس نکنند.

حال که قرار است طی روزها و هفته های آتی در مورد جایگاه استاندار مازندران همانند سایر استان‌های کشور تصمیم گرفته شود، در ادامه به برخی شاخص‌ها برای تعیین استاندار مازندران پرداخته و امیدواریم این موارد مورد توجه خواص استان، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و دولت قرار گیرد.

*فردی بومی باشد

متأسفانه نیروی غیربومی هر چند که محبوب بسیاری از طیف‌های جناحی و سیاسی و منتخب دولت مرکزی باشد، تجارب استان‌های متعدد از جمله مازندران نشان داده است که بیشتر دغدغه دولت مرکزی و طیف و جناح خود را دارد و نه دغدغه توسعه استان و رفع مشکلات مردم را! البته اگر طیف‌های و گروه‌های متعدد در سطح استان در این خصوص تعامل داشته باشند، قطعاً برای استان خیر خواهد بود.

*مرد میدان و عمل باشد

به‌عبارتی فقط پشت‌میز نشین نباشد، یعنی بتواند مسائل متعدد استان را توسط تیم کاری خودش مرتب رصد کرده و در خصوص تمام موارد جزئی و کلی استان قدرت اقدام موثری داشته باشد.

*دارای برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای استان باشد

شاید همه برنامه ارائه بدهند، ولی استاندار مازندران باید دارای برنامه‌ای عملیاتی با قابلیت اجرایی باشد و اثر اجرای آن را در کوتاه مدت و میان مدت هم خودش ببیند، هم مردم استان و هم دولت مرکزی؛ گفتار درمانی و وعده سرخرمن مشکل استان را حل نخواهد کرد و استان را توسعه نخواهد داد.

*با دولت مرکزی هماهنگ باشد

هماهنگی با دولت مرکزی در تمامی حوزه ها قطعاً باعث تقویت منافع استان خواهد شد، تقویت منافع استان توسط دولت مرکزی هم بی شک باعث بالندگی کشور در شاخص‌های متعددی می‌شود که در بسیاری از آن ها مازندران همواره موثر است.

*قدرت تبدیل پتانسیل‌های بالقوه استان به بالفعل را داشته باشد

استان مازندران دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های متعددی هم در حوزه منابع انسانی و هم در حوزه مواهب طبیعی و خدادادی هست که قطعاً استاندار و تیم کاری‌اش اگر دارای برنامه مشخص باشند، می‌توانند با شناسایی آن‌ها تدریجاً این پتاسیل‌های بالقوه را به بالفع تبدیل کرده و ضمن رفع مشکلات و موانع مردم، باعث توسعه استان نیز شوند.

* برای امور کلان و زیرساختی و برای رفع دغدغه‌های مردم دارای برنامه باشد

قطعاً غرق‌شدگی در جریانات سیاسی و محافل سیاسی، نه باعث رفع مشکلات روز مره مردم خواهد شد و نه باعث توسعه و تقویت زیر ساختهای استان در تمامی حوزه های کاری مورد نیاز؛ لذا استاندار جدید و تیم کاریش باید برای رفع دغدغه‌ها و مشکلات عمومی مردم و نیز توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز استان دارای برنامه هایی عملیاتی و کاربردی باشند، به نحوی که قابلیت اجرایی داشته و مردم اثرات آن را حس کنند.

*به همه مناطق استان توجه داشته باشد

غرق در مرکزیت استان و پایتخت نشود مرد میدانی برای تمامی شهرستان‌های استان باشد، به نحوی که تمامی مناطق استان وجود خودش و تیم کاریش را حس کنند برایش غرب و شرق، جنوب و شمال و مرکز استان فرقی نکند.

مناطق مختلف مازندران محل کار خودش و تیم کاری مرکز استانش باشد، نه اینکه به واسطه دوری از مرکز استان فراموش شده و یا اینکه به‌واسطه آب و هوای خوب، تفرجگاه پایان هفته خودش، تیم کاریش و خانواده‌های آن‌ها باشد.

*توانایی تعامل با صاحب‌نظران و منتقدان را داشته باشد

عدم تعامل یک استاندار با گروههای متعدد موثر جامعه، علاوه بر اتلاف وقت، باعث هدر رفت منابع برای توسعه استان خواهد شد و شاید همین امر باعث شود خیلی از فرصت‌های توسعه استان را از دست بدهد، با لج و لجبازی نمی‌توان استان را مدیریت کرد، مشکلات مردم را حل کرد و برنامه توسعه‌ای استان را پیش برد.

*اهتمام ویژه‌ای برای حفظ و احیای ارزش‌های دینی، بومی و سنتی استان داشته باشد

استان مازندران مشهور به دیار علویان، با جاذبه‌های گردشگری و مواهب خدادادی، دارای ریشه‌ای تاریخی با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، حفظ و احیای آن از خواسته به حق تمامی اقشار جامعه بوده و است.

*حمایت از کشاورزان برایش در حد شعار نباشد

به قطع و یقین می‌توان گفته سفره مردم سراسر کشور با تلاش کشاورزان مازندرانی و شمال کشور پر رنگ‌تر و پر برکت‌تر شده، ولی دریغ از حمایت دولت از این اقشار زحمتکش جامعه.

شاید با قاطعیت بتوان گفت حمایت از کشاورز امروزه به یک شعار تبدیل شده که گلایه‌های زیاد مردمی را به همراه دارد، استانداری که برای کشاورزی مازندران و حمایت موثر از کشاورزان برنامه‌ای عملیاتی نداشته باشد، جایش در مازندران نیست.

گفتنی است؛ موارد ذکر شده تنها برخی شاخص های عمومی برای انتخاب استاندار مازندران در دولت جدید است که در کنار سایر شاخص‌ها قطعاً در انتخاب استاندار موثر خواهد بود.