ارزش جدید سهام عدالت/ تیرماه 3.6 میلیون نفر سهام عدالت دریافت می‌کنند
ارزش جدید سهام عدالت/ تیرماه 3.6 میلیون نفر سهام عدالت دریافت می‌کنند
سکان نیوز؛با اعلام رئیس سازمان خصوصی سازی 3.6 میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اولویت دریافت سهام عدالت قرار دارند.

به گزارش سکان نیوز؛، سهام عدالت در هفته ها و ماه های گذشته مورد توجه مسوولین، سهامداران و افرادی که سهام عدالت ندارند، بوده است. واریز سود سهامداران عدالت در اسفندماه و واریز سود جاماندگان در پایان اردیبهشت ماه از جمله موضوعاتی مهم برای افراد دارای برگه های سهام عدالت بوده است.

جاماندگان سهام عدالت نیز در هفته های گذشته منتظر تصمیم دولتمردان برای دریافت سهام عدالت بوده اند. به عبارت دیگر، پس از آزادسازی سهام عدالت، تعیین تکلیف جاماندگان این سهام مورد پیگیری جدی مسوولان قرار گرفت و طی دو سال گذشته وعده‌های زیادی در راستای زمان اجرایی شدن تخصیص سهام عدالت به جاماندگان این سهام اعلام شده بود. بر اساس قانون بودجه سال 1401 قرار است، به جاماندگان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، سهام عدالت اختصاص پیدا کند.

به نظر می رسد پرداخت سهام عدالت به جاماندگان به مراحل پایانی خود رسیده است و یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۵ نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و ۲ میلیون و ۲۵ هزار و ۸۲۵ نفر از افرادی که در سازمان بهزیستی پرونده دارند، جزو واجدان دریافت سهام عدالت هستند که تاکنون این سهام را دریافت نکرده اند.

* 3.6 میلیون نفر سهام عدالت می گیرند

حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در این خصوص می گوید: در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

قربان زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان سهام به این افراد تعلق می گیرد، اظهار داشت: تاکنون این مساله نهایی نشده و تصمیم گیری در مورد این موضوع نیازمند چندین هفته زمان است تا مشخص شود که سهام از چه منابعی به این افراد اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: ظرف دو هفته آینده در وزارت اقتصاد سهام دولت شناسایی و از تیرماه سهام دولت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص می‌یابد.

* وضعیت معیشتی فعلی افراد مبنای دریافت سهام عدالت است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره افرادی که سهام عدالت می گیرد، گفت: افرادی که برگه سهام عدالت دارند، در اولویت دریافت سهام عدالت هستند و شرایط کنونی آنها مبنای تصمیم‌گیری برای واگذاری سهام به آنها است. بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از سهم‌های واگذار نشده که در اختیار دولت است و در قالب سهام شرکت‌هایی که اکنون بورسی هستند وجود دارد که امکان واگذاری دارد.

وی ادامه داد: بخشی هم در قالب شرکت‌های غیربورسی شناسایی شدند که می‌توانند اضافه شوند و بخش دیگر نیز در قالب روش‌های دیگری است که کاملا می‌توانند مبنای تصمیم‌گیری باشند. در این زمینه کار کارشناسی انجام شده است و امکان واگذاری صندوق‌های قابل‌معامله نیز وجود دارد. در کل اصل موضوع امکان‌پذیر است، اما عدد اختصاص‌یافته و شرایط آن و جامعه هدف نهایی در تصمیم نهایی اثرگذار است.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌ های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته کاری اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد 4 درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد 0.85 درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش 0.42 درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد 0.68 درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد 1.7 درصدی روبرو شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش 1.29 درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش 2.13 درصدی مواجه شد. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش 1.4 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش 1.63 درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم اردیبهشت ماه به ترتیب با کاهش 163 هزار تومانی، 196 هزار تومانی، 212 هزار تومانی و 399 هزار تومانی نسبت به هفته اول خردادماه مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 495 هزار تومان، 9 میلیون و 16 هزار تومان، 9 میلیون و 749 هزار تومان و 18 میلیون و 325 هزار تومان.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال 99 با افت 52 درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش ، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت 8 میلیون و 84 هزار تومانی، 9 میلیون و 725 هزار تومانی، 10 میلیون و 515 هزار تومانی و 19 میلیون و 766 هزار تومانی روبرو شده است.

  • نویسنده : میلاد.طهماسب تبار