احزاب چه تاثیری بر انتخابات مجلس دوازدهم دارند؟
احزاب چه تاثیری بر انتخابات مجلس دوازدهم دارند؟
سکان؛ احزاب بر خلاف افراد در کنار ارائه برنامه دقیق زبده ترین افراد خود را جهت احراز مسولیت های مختلف در معرض انتخاب مردم قرار می دهند.

به گزارش سکان، یکی از فواید احزاب آن است که در نظام حزبی تعداد نامزدهای انتخاباتی کاهش می یابد. نامزدها تنها از طریق حزب معرفی می شوند. این اقدام موجب کاهش هزینه های ناشی از تعدد کاندیدا های انتخاباتی و افزایش قدرت تشخیص مردم می گردد؛ چرا که احزاب بر خلاف افراد در کنار ارائه برنامه دقیق زبده ترین افراد خود را جهت احراز مسولیت های مختلف در معرض انتخاب مردم قرار می دهند.

از سوی دیگر افراد می توانند با بیان شعار های فریبنده و استفاده از ترفندهای انتخاباتی در آراء مردم تاثیر گذار باشند، در حالی که احزاب نمی توانند در فرصت کوتاه تبلیغات ذائقه مردمی را که در طول زمان با افکار، استراتژی و تاکتیک های آنها آشنا شدند را تحت تاثیر قرار دهند.
از دیگر نتایج رشد احزاب در جوامع میتوان به ایجاد انضباط انتخاباتی اشاره کرد.

یکی از نتایج مثبت وجود حزب در جامعه آن است که از آنجایی که احزاب در طول فعالیت خود عملا اقدام به تربیت افرادی مطابق با سیاست های حزب نموده­ اند، پس از پیروزی در عرصه انتخابات نیازی به فحص و جست وجو در پی افراد با کفایت جهت اداره امور نخواهند داشت.
همچنین به علت اینکه همه افراد تخصص های لازم و کافی را در همه زمینه های حکومتی ندارند، احزاب با ارائه مشورت به مثابه یک ستاد پشتیبانی برنامه ای واطلاعاتی برای افراد منتخب عمل می کنند.

اکنون که در سال انتخابات مجلس دوازدهم هستیم امیدواریم با تصویب قانون انتخابات در مجلس و تایید آن در شورای نگهبان اتفاقات خوبی رخ دهد و نقش احزاب در این انتخابات پر رنگ تر از گذشته شود و در استان‌ها نیز احزاب بتوانند منسجم‌تر و هدفمند برای حضور حداکثری مردم در 11 اسفندماه تلاش کنند.