احزاب و انتخابات مجلس دوازدهم
احزاب و انتخابات مجلس دوازدهم
سکان؛ عوامل متعددی در رفتار انتخاباتی شهروندان نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان احزاب و جناح‌های سیاسی دانست.

به گزارش سکان، رفتار انتخاباتی شهروندان همواره متأثر از احزاب و جناح‌های سیاسی بوده است ولی این تأثیر در طول دوره‌های مختلف انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مقدارهای متفاوتی داشته و با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است ولی به صورت کلی اثرگذاری احزاب و جناح‌های سیاسی بر رفتار انتخاباتی شهروندان رو به رشد بوده و به‌ویژه در دوره‌های اخیر نقش بسزایی را به خود اختصاص داده است.

هرچند شاید درصد کمی از جامعه به صورت حزبی و جناحی فکر و رفتار کنند ولی برای عموم جامعه این امر مهم است که احزاب و جناح‌های سیاسی از چه کسی حمایت می‌کنند و به واقع یکی از ملاک‌های مردم در رأی دادن محسوب می‌شود.

با توجه به  تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری برای افزایش مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، باید در کشور به سمت رفتارهای صنفی حرفه ای برویم، طبیعتا اگر بخواهیم در گروه ها، مجموعه ها و اصناف مختلف موضوع انتخابات را از مسیری پیگیری کنیم، شاید بهترین، منطقی ترین و علمی ترین راهکار مراجعه به گروه ها و احزاب سیاسی است.

احزاب تقریبا دربرگیرنده تمام سلایق و علایق عمومی مردم در جهت منافع عمومی کشور هستند و هر چقدر احزاب ما در تمامی مناسبات کشور جدی تر حضور داشته و فعال تر باشند و اخلاق حرفه ای تری انجام دهند، طبیعتا می توانند نمایندگی بهتری از نوع افکار مختلف مردم داشته باشند.

آن اتفاق جدی و اولیه ای که باید بیفتد این است که زمینه را به گونه ای مهیّا کرد که تمامی احزاب مقدمات کار را شروع کنند. طبیعی است که در این موضوع دولت و به صورت خاص‌تر وزارت کشور می تواند در دعوت از احزاب، گروه ها و جریانات سیاسی برای این که نقش خود را بهتر ایفا کنند، اثرگذار باشد. درست است که انتخابات در یک روز اتفاق می افتد اما همانطور که دولت چند ماه قبل از اینکه موعد انتخابات فرا برسد باید مقدماتی را مهیا کند، طبیعتا احزاب و گروه ها نیز باید همین گونه باشند، جلسات، پیگیری ها، رایزنی ها و تشویق ها به گونه ای باشد که از گروه ها، جریان ها و احزاب سیاسی انتظار می رود در خصوص انتخابات رفتار حرفه ای تر و واقعی تری داشته باشند.

فرهنگ عمومی مردم در بحث سیاسی به این سمت حرکت کرده که فعالیت احزاب را پذیرفته اند،  مردم به نوعی متولّی بودن احزاب را برای اینکه تصمیمات سیاسی صحیح بگیرند می پذیرند و بر این اساس به فهرستی که احزاب معرفی می کنند اعتماد خواهند کرد. البته نمی گوییم به صورت صد درصدی اما مورد اعتماد قاطبه مردم هستند و اگر این موضوع اتفاق بیفتد در آینده سیاسی نیز تاثیر مثبت دارد.

وقتی حزب یا گروه سیاسی لیستی را ارائه می کند و به مردم اعتماد می دهد، طبیعتا در ادامه کار نیز بر عملکرد افراد آن لیست نظارت خواهد داشت چراکه مردم موضوعات را صرفا از یک فرد مطالبه نمی کنند بلکه از یک جریان و حزب مطالبه می کنند که ما به نفراتی که حزب معرفی کرده و اعتماد آفرینی کرده است رأی دادیم و حال آیا بر سر عهد و میثاقی که داشتند هستند یا نه و آیا به تعهداتشان و تکالیف قانونی که داشته اند عمل می کنند؟

احزاب کارآمد افزایش مشارکت مردم در عرصه های گوناگون به ویژه انتخابات را رقم می زنند، امیدواریم احزاب فعال در مازندران نقش مهم و تاثیرگذاری خود را برای انتخابات پیش روی امسال ایفا کنند.