آهنگ کشت و کار برنج در شالیزارهای مازندران نواخته شد
آهنگ کشت و کار برنج در شالیزارهای مازندران نواخته شد
سکان نیوز؛ آهنگ کشت و کار برنج در شالیزارهای مازندران نواخته شد و  با حضور اندک مسؤولین استانی با رعایت پروتکل های بهداشتی در روستای مرانده شهرستان محمودآباد  در سطح 3 هکتار به صورت مکانیزه به زیر کشت رفت.

اینجا مازندران است، استانی که با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن آب و هوا کشاورزانش سر از پا نمی‌شناسند و برای حضور در شالیزارها شبانه روز فعالیت بی وقفه می‌کنند تا یک محصول استراتژیک را بر سر سفره مردم سراسر کشور قرار دهند.

محصولی که از ابتدا با رنج  و سختی به دست می‌آید اما کشاورزان مازندرانی مردمانی خستگی‌ناپذیرند و از هیچ همتی برای تولید دست برنمی دارند و عزم خود را جزم می کنند و سختی و خستگی در شالیزار را به دوش می‌کشند تا هموطنانشان از تولید داخل استفاده کنند.

عصر دیروز آهنگ کشت و کار برنج در شالیزارهای مازندران نواخته شد و  با حضور اندک مسؤولین استانی با رعایت پروتکل های بهداشتی در روستای مرانده شهرستان محمودآباد  در سطح 3 هکتار به صورت مکانیزه به زیر کشت رفت.

فعالیت ماشین‌های مکانیزه چند سالی است در مزارع کشاورزی مازندران رونق خوبی گرفته است و کشاورزان برای کاهش صعوبت و سختی و افزایش تولید محصول خود این روش را در زمین‌های کشاورزی خود مورد استفاده قرار می‌دهند و این امر نشان دهنده این است کشاورزان به سمت علمی شدن گرایش پیدا کردند و به دنبال این هستند هر روز بر دانش علمی خود بیفزایند.

استاندار مازندران با تاخیر چندین ساعته خود از زمان برگزاری این آیین و معطل کردن مدیران، نمایندگان و به‌ویژه کشاورزان در این  مراسم با بیان اینکه قیمت برنج امسال باید متناسب با هزینه تمام شده باشد تا شالیکاران نسبت به ادامه فعالیت کشاورزی و حفظ زمین بی‌انگیزه نشوند، گفت: امسال هزینه نهاده های کشاورزی به ویژه برنجکاری بسیار افزایش یافته است.

احمد حسین زادگان  بیان کرد: همواره قیمت محصولات کشاورزی از دغدغاه تولیدکنندگان است و به طور حتم با برنامه ریزی های انجام شده برنج تولیدی امسال در مازندران همانند مرکبات مورد رضایت کشاورزان خواهد بود.

وی ادامه داد: توسعه مکانیزاسیون یکی از اولیت‌های مهم استان است و برنج‌کاری با استفاده از فناوری های مکانیزه مورد استقبال کشاورزان است.

استاندار مازندران اظهار کرد: وجود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و بورسی شدن برنج در استان حرکت مناسبی در جهت افزایش درآمد برنجکاران است و از این رو کشت برنج در استان باید به دوم و سوم افزایش پیدا کند.

حسین زادگان اظهار کرد: کشاورزانی که دارای زمین کشاورزی  به مساحت پنج هزار مترمربع یا بیشتر باشند مجوز فعالیت در تمایم زیربخش‌های کشاورزی را دریافت خواهند کرد.

عزیزاله شهیدی‌فر در این آیین مازندران را قطب کشاورزی کشور بویژه در محصول برنج عنوان کرد و گفت: مازندران با ۴۰ درصد تولید برنج رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تا سال ۹۸  حدود ۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به صورت مکانیزه کشت می شد که این عدد سال قبل به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش پیدا کرد و این روند افزایشی در حالی است که پیش بینی می شود امسال ۵۰ درصد افزایش سطح زیرکشت داشته باشیم.

وی اظهار کرد: در دو سه سال اخیر علاوه بر کماین های مخصوص برنج و دستگاه‌های نشاکار، ورود پهپادهای چند منظوره است که در مزارع کشاورزی مورد فعالیت قرار می‌گیرد و به همین منظور برای بیماری‌های قارچی بلاست برنج این فناوری مورد استفاده قرار می گیرد.

شهیدی‌فر اضافه کرد: ۱۰۰ فروند پهباد در اختیار دانش‌آموختگان بخش کشاورزی قرار گرفت و با گسترش این فناوری می‌توان نسبت به جایگزین کردن سیستم‌های سمپاشی سنتی قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: با استفاده از فناوری2های نوین می‌توان برنج ارگانیک‌تر در اختیار مردم قرار داد.

این مسؤول بیان کرد: با حذف یارانه ترجیحی سبب تنظیم شدن عرضه و تقاضا شد و کشاورزان امسال با دلگرمی بیشتری اقدام به تولید می کنند.

وی اظهار کرد: مازندران با ۲۱۵ هزار هکتار اراضی شالیزاری که دارد و تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار شخم و شیار و خزانه گیری شد.

با قرار گرفتن ریشه‌های برنج  در دل خاک و چند ماه دیگر با طلایی شدن آن بارقه‌های امید در دل کشاورزان این استان رقم می‌خورد تاحاصل دسترنج خود را برداشت کنند و با فروش محصول خود با قیمت‌هایی به اندازه زحمات خود بتوانند خستگی چندماهه را از روی دوش خود برداند.

و امیدشان این است امروز که مسؤولین در چنین آییند‌هایی به دور هم جمع می‌شوند و کشاورزان را مورد تشویق قرار می‌دهند در زمان فروش محصول هم پشتوانه اصلی آنان باشند و به دور هم جمع شوند تا تلاش‌های بی‌وقفه برای زحمتکشان خستگی ناپذیر این استان داشته باشند