آمریکا بعد از افغانستان به اوکراین هم پشت کرد
آمریکا بعد از افغانستان به اوکراین هم پشت کرد
سکان نیوز؛آمریکا همانطور که بعد از ۲۰ سال اشغال گری افغانستان بطور کاملا بی مسئولیت از این کشور خارج شد، اکنون حاضر به پشتیبانی از نیروهای اوکراینی که سال ها برای ایالات متحده خدمت رسانی کردند نیست.

به گزارش سکان نیوز؛نشریه فارن پالیسی نامه ای از کارکنان محلی اوکراینی در سفارت ایالات متحده در کی یف منتشر کرد که آنان در این نامه عنوان کرده اند در حالی که ارتش روسیه به تهاجم خود به اوکراین ادامه می دهد، احساس می کنند توسط دولت آمریکا بدون هیچ گونه حمایت یا وسیله ای برای فرار رها شده اند.

در نامه ای که به مقام های وزارت امور خارجه ایالات متحده ارسال شد، کارکنان محلی اوکراین درخواست کمک از جمله تخلیه از مناطق جنگی، جابجایی، ویزای ایالات متحده و خطوط ارتباطی شفاف با وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن کردند.

در نامه کارکنان محلی اوکراین که توسط فارن پالیسی منتشر شده، آمده است که ما دو دهه در کنار شما کار کرده‌ایم و همیشه به کاری که دولت ایالات متحده انجام می‌داد ایمان قوی داشتیم. اکنون به کمک شما نیاز داریم و زمان انتظار و تحقیق نیست، این زمان برای عمل است، اقدامات شما می تواند زندگی ما را نجات دهد.

کارکنان محلی اوکراین تاکید کردند: پیشتر به ما گفته بودند که اوکراین افغانستان نیست، ما نمی‌خواهیم اینطور باشد، اما اگر تفاوت در اندازه بمب‌هایی است که بالای سرمان شلیک می شوند، منصفانه نیست.

نامه کارکنان محلی اوکراین در مورد رها شدن توسط دولت آمریکا بدون هرگونه پشتیبانی و حمایت کاملا نشان دهنده نمونه دیگری از بی مسئولیتی های ایالات متحده است که در تابستان امسال در افغانستان نیز به نمایش در آمد.

مقام های نظامی ایالات‌متحده در ماه آگوست به دستور جو بایدن رئیس‌جمهور و فرمانده نیروهای مسلح آمریکا به‌یک‌باره دست به خروج شتاب‌زده از افغانستان زدند و این‌گونه شد که کاخ سفید بدون ادامه مذاکرات صلح با طالبان یا حمایت از دولت کابل برای تسریع روند مذاکرات بین اافغانی همه افراد و جریان‌های حامی غرب در کابل را به حال خود رها کرد و از معرکه گریخت.

۲۰ سال پیش که آمریکا و متحدانش در ناتو به افغانستان حمله کردند، واشنگتن آن‌چنان شعارهای فریبنده‌ای سر می‌داد انگار که در یک دوره چندساله افغانستان به بهشت برین بدل خواهد شد؛ اما واشنگتن نتوانست هیچ‌کدام از وعده‌های خود را عملی کند و درنهایت همه آن‌ها را فراموش کرد.

هنری کیسینجر در مورد بی وفایی آمریکایی ها و پشت کردن به متحدانش گفت: آمریکا متحدان دائمی ندارد، بلکه فقط منافع دارد. یعنی اینکه آمریکا برای تأمین منافع خود نزدیک‌ترین هم‌پیمانان خود را نیز به‌راحتی زیر پا می‌گذارد.

یک نمونه تاریخی از خیانت واشنگتن به رژیم‌های وابسته به حدود ۴۶ سال پیش باز می‌گردد. در ۱۹۷۵ میلادی سقوط سایگون باعث شد ایالات‌ متحده که از یک رژیم فاسد دست‌ نشانده در ویتنام جنوبی حمایت کرده بود، دست به فراری مشابه فرار از افغانستان بزند و هم اکنون نیز نمونه دیگری آن را می توان در اوضاع کنونی اوکراین مشاهده کرد.

  • نویسنده : میلاد