آماده‌سازی نساجی برای ۹ فینال پیاپی
آماده‌سازی نساجی برای ۹ فینال پیاپی
سکان نیوز/ تیم فوتبال نساجی مازندران این روزها با هدایت «محمود فکری» سرمربی مازندرانی دو دیدار تدارکاتی را پشت سر گذاشته و کم‌ کم برای از سر گیری رقابت‌های لیگ نوزدهم پس از تعطیلات اجباری کرونایی و برگزاری ۹ دیدار حساس و سرنوشت‌ساز باقیمانده لیگ آماده می‌شود.

به گزارش سکان نیوز/ شیوع کرونا فوتبال را در تمام دنیا تعطیل کرد و لیگ ایران هم از این قاعده مستثنی نبود. نه تنها بازی‌ها، بلکه تمرینات تمام تیم‌ها نیز تعطیل شد و بازیکنان به صورت انفرادی در خانه‌های خود تمرینات روزانه را انجام می‌دادند. اما حالا مدتی است که بازی‌ها در برخی کشورها آغاز شده و بعضی لیگ‌ها نیز در حال برنامه‌ریزی برای ادامه مسابقات هستند. در ایران نیز ابتدا قرار بود از ۲۹ خرداد مسابقات لیگ نوزدهم از سر گرفته شود، اما سپس ۸ تیر برای آغاز مسابقات هفته بیست‌ودوم لیگ نوزدهم اعلام شد. البته پیش از آن یک بازی معوقه بین فولاد و استقلال تهران قرار است در روز ۴ تیر برگزار شود و روز یکشنبه ۸ تیر هم مسابقات با برگزاری پنج دیدار از سر گرفته شود.

نخستین دیدار هفته بیست‌ودوم لیگ نوزدهم رقابت حساس بین تراکتورسازی تبریز و نساجی مازندران است. دیداری که برای تبریزی‌ها به دلیل رقابت نزدیک با سپاهان، استقلال و شهر خودرو در رتبه‌های دوم تا پنجم جدول اهمیت زیادی دارد و برای نساجی‌چی‌ها نیز حکم فرار از همسایه‌های انتهای جدول را خواهد داشت.

نساجی مازندران پس از ۲۱ بازی در لیگ نوزدهم فقط ۲۳ امتیاز به دست آورده و در رتبه دهم جدول ۱۶ تیمی قرار دارد. جایگاهی که با توجه به فاصله امتیازی بسیار کم با تیم‌های ذوب‌آهن، پارس جنوبی جم، گل‌گهر سیرجان و سایپا و بازی‌های دشواری که نساجی در ۹ هفته باقیمانده پیش رو دارد، اصلا مطمئن نیست و کوچکترین لغزشی می‌تواند مسیر سقوط نساجی به لیگ دسته یک را فراهم کند.

افت و خیز نساجی در لیگ نوزدهم

نساجی در فصل نوزدهم عملکرد اجرایی خوبی در زمین داشت. این تیم با مهاجری فصلی تهاجمی را آغاز کرد و برای چند هفته نیز توانست بهترین خط حمله لیگ را در اختیار داشته باشد. اما حاشیه‌های همیشگی و بدشانسی‌ها و کم‌دقتی‌ها سبب شد که گلزنی از هفته پنجم رقابت‌ها از آمار و عملکرد این تیم فاصله بگیرد و نساجی چندین هفته بدون گل و حدود سه ماه بدون برد را در پاییز ۱۳۹۸ پشت سر بگذارد.

با این حال نساجی در آغاز نیم‌فصل دوم توانست با کسب دو پیروزی امیدها را به هواداران بازگرداند. اما در شرایطی که انتظار می‌رفت نساجی از بازی‌های چند هفته ابتدایی نیم‌فصل دوم که همگی با تیم‌های پایین‌تر از نساجی در جدول بودند امتیاز لازم را بگیرد، این تیم با ارائه بازی‌های پراشتباه و شکست مقابل تیم‌های پایین‌تر از خود فرصت تثبیت جایگاه خود در جدول را از دست داد تا اکنون در شرایطی که کرونا فرصت همراهی هواداران در بازی‌های خانگی را از نساجی گرفته، در بیم و امید کسب نتیجه از دیدارهای دشوار و حساس پیش رو باشد.

سد کرونا مقابل توفان فکری

پس از هفته بیستم «محمدرضا مهاجری» از سرمربیگری نساجی کناره‌گیری کرد و محمود فکری که پیشینه حضور روی نیمکت نساجی را داشت هدایت تنها نماینده فوتبال شمال کشور در لیگ برتر را به عهده گرفت. فکری سرمربیگری در نساجی را با کسب یک نتیجه فراتر از تصور آغاز کرد.

پنجشنبه ۸ اسفند آخرین دیدار نساجی در سال ۱۳۹۸ به میزبانی ماشین‌سازی تبریز در ورزشگاهی که به دلیل شیوع کرونا خالی از تماشاگر بود، توانست میزبان تبریزی خود را با نتیجه ۳ بر صفر شکست دهد. نتیجه‌ای که یک بار دیگر امیدواری را به اردوی هواداران نساجی تزریق کرد. قرار بود نساجی پس از بازی در تبریز بماند تا چند روز بعد مهمان تراکتورسازان شود. اما کرونا لیگ را به تعطیلی کشاند و نگذاشت که شوک مثبت ناشی از تغییر سرمربی در نساجی ادامه‌دار شود. حالا قرار است نساجی پس از حدود ۴ ماه تعطیلی لیگ و چند ماه تمرین انفرادی بازیکنان به تبریز برود تا برای بقا در لیگ مقابل تراکتورسازان قرار بگیرد.

▲ دیدار ماشین سازی تبریز-نساجی در هفته بیست و یکم لیگ نوزدهم

یک پیروزی و یک تساوی تدارکاتی

نساجی طی روزهای اخیر دو بازی تدارکاتی را برگزار کرد که نتیجه این دو دیدار کسب یک تساوی و یک پیروزی بود. ۱۵ خرداد نخستین دیدار سال ۱۳۹۹ نساجی در قالب یک بازی تدارکاتی مقابل گل‌گهر سیرجان تیم رده سیزدهمی جدول لیگ آزادگان برگزار کرد که در آن دیدار با گلزنی «حامد شیری» با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد.

دومین دیدار تدارکاتی نساجی هم امروز در ورزشگاه کارگران مقابل سایپا تیم رده چهاردهم جدول برگزار شد که دو تیم به تساوی یک بر یک رضایت دادند. در این دیدار هم «حامد شیری» برای نساجی گلزنی کرد تا هر سه گل نساجی در سال ۱۳۹۹ توسط این مدافع به ثمر برسد و خط و نشانی برای دروازه‌بانان تیم‌های رقیب نساجی در هفته‌های باقیمانده بکشد.

البته نخستین دیدار تدارکاتی نساجی در سال جاری قرار بود ۸ خرداد و مقابل پیکان برگزار شود که با نظر مسئولان پزشکی فدراسیون فوتبال این دیدار لغو شد.

▲ بازی تدارکاتی نساجی-گل گهر

۹ فینال پیاپی

محمود فکری که یکی از مربیان منتقد و مخالف ادامه لیگ در شرایط شیوع کرونا بود، این روزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمرین تیم استان خودش حاضر می‌شود و همراه با کادر فنی استقلالی‌اش یعنی صمد مرفاوی، سیروس دین‌محمدی و حنیف عمران‌زاده مشغول آماده‌سازی تیمی است که باید ۹ دیدار دشوار را مقابل تیم‌های بالاتر از خود و صدرنشینان لیگ برگزار کند.

نماینده مازندران در لیگ نوزدهم فصل هجدهم و در نخستین تجربه لیگ برتری‌اش توانست ۳۶ امتیاز کسب کند و در رتبه دهم جدول قرار بگیرد و اگر قرار باشد همان نتیجه سال گذشته را بگیرد و در پایان فصل به امتیاز ۳۶ برسد، از ۹ بازی باقیمانده باید ۱۳ امتیاز کسب کند. این در حالی است که ۷ تیم از رقبای نساجی در هفته‌های آتی بالاتر از این تیم قرار دارند و دو تیم هم برای فرار از سقوط در تعقیب نساجی هستند.

تراکتور، فولاد، نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان، استقلال، سپاهان، ذوب آهن، شهرخودرو و گل‌گهر تیم‌هایی هستند که نساجی باید طی هفته‌های پیش رو مقابل آن‌ها قرار بگیرد. ذوب‌آهن فقط یک امتیاز کمتر از نساجی دارد و یک پله پایین‌تر قرار گرفته و گل‌گهر نیز با ۴ امتیاز کمتر در پله سیزدهم جدول قرار دارد. به عبارتی دیگر هر دو تیم در تعقیب نساجی هستند و کوچکترین لغزش نساجی می‌تواند فرصت سبقت آن‌ها را فراهم کند.

نساجی با هفت تیمی باید رقابت کند که به ترتیب در رتبه‌های دوم تا هشتم جدول قرار دارند و طبیعتا امتیاز گرفتن از این تیم‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود.

مصدومیت بازیکنان، محرومیت هواداران

به این دشواری‌ها باید مصدومیت احتمالی بازیکنان در آغاز هفته ‌بیست‌ودوم را نیز افزود که ممکن است بر اثر فشار تمرین پس از مدتی تعطیلی لیگ رخ دهد. در حال حاضر نیز محمد عباس‌زاده، مهرداد کفشگری، حسین زامهران، مهدی رحیمی، محمدجواد جلالی و امیرمحمد شیرخانی در تمرینات این تیم مصدوم شدند.

محرومیت اجباری از حضور تماشاگران هم برای نساجی گران تمام می‌شود. اگر در بازی‌های خارج از خانه خالی بودن سکوها را امتیازی برای نساجی در نظر بگیریم، در بازی‌های خانگی خالی بودن سکوها برای تیمی مانند نساجی که فضای استادیوم خانگی‌اش به خاطر حضور هواداران کاملا متفاوت از سایر استادیوم‌های کشور است، یک خلاء بزرگ محسوب می‌شود. نساجی از ۹ بازی باقیمانده در سه بازی مقابل فولاد، نفت مسجدسلیمان و ذوب‌آهن میزبان است که با روند کنونی باید در سکوت ورزشگاه پذیرای این رقبا باشد.

در کنار همه این دشواری‌ها و قرعه سختی که نساجی در ادامه بازی‌ها با آن مواجه است، نقاط امیدوارکننده‌ای هم برای هواداران نساجی وجود دارد که در صورت برنامه‌ریزی کادر فنی و دقت بازیکنان می‌تواند برای این تیم نجات‌بخش باشد. نساجی در فصل نوزدهم تیمی متفاوت از دوره‌های قبل دیده شد. تیمی که روی زمین خوب بازی می‌کند و توان بالایی در مالکیت بازی دارد و خوب هم موقعیت گل می‌سازد.

عملکرد خوب نساجی در چهار آیتم

به استناد آمارهای منتشر شده توسط برخی مؤسسات آنالیز فوتبال در کشور، نساجی یکی از تیم‌های برتر لیگ نوزدهم در برخی معیارهای فنی و تاکتیکی است. این تیم در ۲۱ بازی برگزار شده لیگ نوزدهم از نظر دقت شوت دومین تیم لیگ است. در میانگین شوت در چارچوب نیز نساجی سومین تیم لیگ برتر تا پایان هفته بیست‌ویکم معرفی شد. این دو موقعیت توان نساجی در شوت‌زنی را نشان می‌دهد. در صورتی که کادر فنی نساجی برای استفاده از این توان در موقعیت‌های مناسب بازیکنان شوت‌زن تیم را به آمادگی ذهنی و فنی برسانند، نساجی می‌تواند خطرناک‌تر از هفته‌های پشت‌سر گذاشته شده و مانند چند هفته نخست لیگ ظاهر شود.

بازی روان و خوب بازیکنان نساجی روی زمین هم شکل و ساختار بازی‌های نساجی را در این فصل تغییر داده است. تقریبا همه هواداران این تیم قبول دارند که نساجی در این فصل تاکتیکی‌تر و زیباتر در زمین حاضر شد. این را از آمارهای آنالیز بازی‌های نساجی هم می‌توان دریافت. نساجی از نظر میانگین دریبل‌های موفق در بین ۱۶ تیم لیگ نوزدهم رتبه سوم را در اختیار دارد.

این تیم یک شاخصه مهم دیگر نیز در این فصل نشان داد. نبردهای موفق بازیکنان نساجی در بازی‌های مختلف بارها فرصت را از حریفان این تیم گرفت. در بررسی میانگین نبرد موفق تیم‌های لیگ نوزدهم تا پایان هفته بیست‌ویکم، نساجی در رتبه دوم قرار گرفته که نشان می‌دهد بازیکنان این تیم عملکرد خوبی در مقابل حریفان داشتند.

مجموع این فرصت‌های فنی و تاکتیکی نساجی نشان می‌دهد که این تیم شرایط لازم برای گذر از ۹ هفته دشوار پیش رو را دارد و در صورتی که از برخی اشتباه‌های عجیب و فاحش جلوگیری شود و کم‌دقتی‌های بازیکنان در تبدیل موقعیت‌های ایجاد شده به گل کاهش یابد، این تیم می‌تواند در پایان فصل رتبه‌ای بهتر از رتبه دهم را در اختیار داشته باشد.