آلمان: اختلاف در تحریم روسیه می تواند منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا شود
آلمان: اختلاف در تحریم روسیه می تواند منجر به فروپاشی اتحادیه اروپا شود
سکان نیوز؛وزیر اقتصاد آلمان هشدار داد اختلاف های موجود بین اعضای اتحادیه اروپا، نه تنها باعث اجرای تحریم های غلیه روسیه می شود، بلکه ممکن است منجر به فروپاشی این اتحادیه شود.

به گزارش سکان نیوز؛ از رویترز، رابرت هابک، روز یکشنبه ابراز نگرانی کرد که اتحاد اتحادیه اروپا در آستانه نشست سران آن برای بحث در مورد تحریم نفتی علیه روسیه و برنامه های کاهش وابستگی به انرژی روسیه “شروع به فروپاشی” کرده است.

رهبران اتحادیه اروپا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برای بررسی بسته تحریم‌های جدید علیه روسیه که می‌تواند شامل تحریم نفتی و برنامه‌ای با هدف تسریع پایان دادن به وابستگی به سوخت‌های فسیلی از جمله گاز روسیه باشد، دیدار خواهند کرد.

هابک در یک کنفرانس خبری گفت: “پس از حمله روسیه به اوکراین، ما دیدیم که وقتی اروپا متحد باشد چه اتفاقی می‌افتد. با توجه به نشست فردا، امیدواریم همین منوال ادامه یابد. اما اکنون نشانه های فروپاشی اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری بروز کرده است. ”

روز جمعه، کشورهای اروپایی تلاش کردند به توافق برسند تا تحویل نفت روسیه از طریق دریا و نفتکش را تحریم کنند، اما اجازه تحویل و فروش از طریق خط لوله را مانند سابق بدهند. اما این پیشنهاد با مخالفت شدید مجارستان مواجه شد.

بنا به گزارش رویترز، هابک از دولت خود خواست که اختلاف نظرهای داخلی را کنار بگذارد و به جای رفتار منفعل با قاطعیت بقیه اعضا را مجاب کند. او خواستار اتحاد همه کشورهای اتحادیه اروپا شد.

اعضای اتحادیه اروپا چندی است در حال بحث در خصوص ممنوعیت واردات نفت روسیه و کاهش دادن آن هستند. ویکتور اوربان، رئیس جمهور مجارستان، در حال حاضر مانع اصلی این اقدام شناخته می شود.

دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا در نشست ویژه‌ روز یکشنبه خود، بر سر طرح مصالحه‌ای که اتحادیه اروپا ورود نفت روسیه از طریق نفتکش‌ها را ممنوع می‌کند اما اجازه واردات از طریق خط لوله را می‌دهد، هم به بن‌بست رسیدند. پیشنهاد اخیر گزینه ای بود برای مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک که اجازه می‌دهد تا از طریق خط لوله دروژبا که در دوران حکومت شوروی کشیده شده و از اوکراین می گذرد، به خرید نفت روسیه ادامه دهند.

  • نویسنده : میلاد.طهماسب تبار