آقای روحانی! گرانی مرغ و عدم ترخیص کالا در گمرک هم بخاطر تحریم‌هاست؟!
آقای روحانی! گرانی مرغ و عدم ترخیص کالا در گمرک هم بخاطر تحریم‌هاست؟!
سکان نیوز؛ نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دولت به خاطر ناکارآمدی و ضعف خودش و فساد بخشی از اجرایات کشور، مامورین دولتی، نهاده‌های دامی را وارد نکردند.

سیدمحمود نبویان در گفت و گویی به ارزیابی درصد ذکر شده از سوی روحانی در موضوع تحریم‌ها و مقصر بودن آنها در شرایط فعلی اقتصادی کشور می‌پردازد و معتقد است :«اگر بخواهیم دروغ بگوییم کمتر از 20 درصد مشکلات کشور زیر سر تحریم‌ها است، 80 درصد مشکلات کشور زیر سر مسئولین اجرایی، فساد مسئولین اجرایی، ناکارآمدی مسئولین اجرایی کشور است، چون دولت دست این تفکر است و کشور هم دست دولت است، تقریباً 90 درصد اختیارات و پول دست دولت است، حداقل 80 درصد مشکلات کشور زیر نظر ناکارآمدی و فساد مسئولین است و ربطی به تحریم ندارد».

اگر بخواهیم راست بگوییم کمتر از 20 درصد مشکلات کشور زیر سر تحریم‌ها است، 80 درصد مشکلات کشور زیر سر مسئولین اجرایی، فساد مسئولین اجرایی و ناکارآمدی مسئولین اجرایی کشور است، چون دولت دست این تفکر است و کشور هم دست دولت است، تقریباً 90 درصد اختیارات و پول دست دولت است، حداقل 80 درصد مشکلات کشور زیر نظر ناکارآمدی و فساد مسئولین است و ربطی به تحریم ندارد.

 

نماینده مردم تهران افزود؛ من مواردی از آنها را برمی‌شمارم: 1. اینکه ما کالاها را در اوج تحریم‌ها وارد کشور می‌کنیم نزدیک 8، 9 میلیون تن کالا در گمرک ترخیص نشود، به ویژه ترخیص کالاهای اساسی کشور، مرغ گران می‌شود، نهاده‌های دامی را با هر مشکلی می‌خریم و می‌آوریم، 6 ماه میانگین ترخیص آنها در گمرک است، اینها به خاطر تحریم است؟! 2. عدم وجود هماهنگی میان مسئولین کشور، وقتی من وارد مجلس یازدهم شدم همان ماه‌های اولیه، احساس کردیم دولت به خاطر ناکارآمدی و ضعف خودش و فساد بخشی از اجرایات کشور، مامورین دولتی، نهاده‌های دامی را وارد نکردند، نهاده‌های دامی که وارد نشود یعنی شما اگر فرض کنید 50 درصد نهاده‌های دامی وارد می‌شود، خوراک دام طیور را، وقتی 50 درصد به مرغداری‌ها، نهاده‌های دامی را بدهید، نتیجه این می‌شود که او 50 درصد جوجه‌ریزی می‌کند، نتیجه این می‌شود که 50 درصد مرغ در جامعه داریم، یعنی گرانی‌‌ها، یعنی نبود مرغ.

وی گفت:از همان ابتدا ده‌ها جلسه با بخش خصوصی و دولتی گذاشتیم، یک مورد را ذکر کنیم، در یک جلسه در کمیسیون اصل 90 مجلس، ما از وزارت جهاد، وزارت صمت، گمرک، بانک مرکزی، سازمان تجارت و بخش خصوصی، نفت و ابعاد دیگر دولت آمدند، از معاون وزیر جهاد، مسئول نهاده‌های دامی کشور سوال کردیم، چندصد هزار تن ثبت‌سفارش شده است؟ سه سوال کردیم سه کلمه شنیدیم! سریعاً گفت نمی‌دانم! مسئول نهاده‌های دامی کشور نمی‌داند چندصد هزارتن ثبت سفارش داریم! کسی که بخواهد واردات داشته باشد کارت بازرگانی می‌گیرد، اگر کارت بازرگانی هم اگر سامانه‌ای نباشد، امضای طلایی، رشوه می‌شود، مقام معظم رهبری از سال 92 به این دولت فشار آورده که سامانه، منتها دولت دنبال اینها نیست، بخشی از سامانه‌ها را به زور تشکیل دادند و الان اکثر سامانه‌ها خوابیده است، کارت بازرگانی باید بگیرید، بعد می‌روید ثبت سفارش می‌دهید در وزارت صمت، بعد این ثبت‌ سفارش شما مورد قبول واقع شد، نامه به بانک مرکزی می‌رود آنجا تخصیص ارز می‌شود، اگر پول کافی بود تامین ارز می‌َشود و شما می‌توانید واردات داشته باشید.

*معاون وزیر جهاد کشاورزی هیچ اطلاعی از ترخیص کالاها ندارد

 پیگیری از طریف وزارت جهاد کشاورزی هم داشتید؟

نبویان: بله؛ از معاون وزیر جهاد، مسئول نهاده‌های دامی کشور سوال کردیم، چند صدهزارتن از گمرک ترخیص شده است؟ گفت نمی‌دانم! سوال سوم چندصد هزارتن که ترخیص شده، 4200 که وارد کردید وارد سایت بازارگاه شده که تولیدکنندۀ مرغ برود از آنجا بردارد، مرغ گران نشود، چندصد هزارتن هم قاچاق بازار‌ آزاد رفته است، دوباره گفت نمی‌دانم! عجب! شما مملکت را اینطوری اداره می‌کنید؟ آقای روحانی کشور اینطوری اداره می‌شود؟! این دولت کشور را اینطور اداره می‌کند، اینها چه ربطی به تحریم دارد؟ نمی‌داند چندصدهزار تن ترخیص شده است؟ بخشی را حق داشت چون گفت، گمرک دسترسی به سایتش را به ما نمی‌دهد، گمرک چرا دسترسی سایتش را به مسئولین نهاده‌های کشور نمی‌دهد که بداند و اطلاعات داشته باشد که کشور چقدر نیاز دارد و چقدر کم دارد؟ چقدر باید وارد کنیم؟ سریع گفت این اطلاعات محرمانه است! گفتم شما ما را گیر آوردید، اطلاعات محرمانه برای خارجی‌ها است، من برای وزارت جهاد کشاورزی می‌گویم، باز بخش دوم را هم حق داشت، آقای روحانی نمی‌دانم با چه انگیزه‌هایی آمده در این فضای واقعاً فشار بر مملکت، دولت را بزرگتر کند، آمده وزارت بازرگانی را از وزارت صمت جدا کند و یک وزارتخانه جدا ایجاد کند، حالا آیا به کسی قول داده بود که وزارت را به یک نفر بدهد، کاری ندارم.

*دولت بعد از عدم تشکیل وزارت بازرگانی از مردم انتقام گرفت

پشت‌پرده فربه‌سازی دولت چیست؟

نبویان: پشت پرده‌اش را نمی‌دانم چه چیزی است کاری ندارم اما چون از پشت‌پرده خبر دقیق ندارم، انگیزه‌خوانی نمی‌کنم. دولت آمده وزارت بازرگانی را جدا کرده، مجلس دهمِ اصلاح‌طلبِ همراه روحانی این را درک کرد این به ضرر مملکت است، رای نداد، حالا که رای نداد آقای روحانی به تعبیر بنده انتقامش را از مردم گرفت آمده سه بخشی که باید دست وزارت جهاد در حوزه‌ نهاده‌های دامی باشد، یعنی ثبت سفارش و اطلاعات تخصیص ارز و تامین ارز از وزارت جهاد، از این بخشی که اینها باید پاسخگو باشند، گرفته و به وزارت صمت داده است، به وزارت صمت می‌گویید می‌گوید به من ربطی ندارد! این مربوط به آن بخش است، به جهاد کشاورزی می‌گوییم چرا جواب نمی‌دهید مردم در قضیه مرغ در بحران هستند؟ می‌گوید من خبر ندارم اینها دست وزارت صمت است! کشور را اینطور اداره می‌کنند.