آخرین و مهم‌ترین روزهای مذاکرات / لزوم لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملیاتی
آخرین و مهم‌ترین روزهای مذاکرات / لزوم لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملیاتی
سکان نیوز؛مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی روزهای پایانی خو را طی می‌کند که گفت‌ وگوها به مراحل مهم و حساس خود رسیده است و همچنان همه طرف‌های حاضر در مذاکرات در انتظار تصمیم سیاسی طرف‌های غربی به ویژه واشنگتن هستند.

به گزارش سکان نیوز؛با وجود اینکه خبرهای ضد و نقیضی درباره نتیجه مذاکرات از وین به گوش می‌رسد اما یک چیز قطعی وجود دارد و آن هم اینکه مذاکرات به مرحله پایانی خود رسیده و آنچه که مسلم است، اینکه طرف‌های غربی مذاکرات باید برای به نتیجه رساندن آن، تصمیم سیاسی اتخاذ کنند. رمز پیشرفت گفت‌ وگوها و دستیابی به توافق، لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملیاتی است.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران که پس از یک سفر کوتاه دو روزه به تهران، بامداد روز گذشته وارد وین پایتخت اتریش شد و در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود با محوریت لغو تحریم‌ها با انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌ وگوها و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات دیدار کرد.

آخرین و مهم‌ترین روزهای مذاکرات / لزوم لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملیاتی

مذاکره‌کنندگان کشورمان در وین تلاش کرده‌اند تا خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات رعایت شود.

میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده روسیه می‌گوید که «همکاران ایرانی همچون شیر برای منافع ملی ایران می‌جنگند. واقعا این‌طور است و من کاملا جدی هستم. آنها برای هر ویرگول و هر کلمه‌ای می‌جنگند و به‌ عنوان یک قاعده کاملا موفق‌ هستند. من باید به این امر اذعان کنم.»

آخرین و مهم‌ترین روزهای مذاکرات / لزوم لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملیاتی

سرگئی لاوروف در نشست مطبوعاتی اظهار کرد که مذاکرات وین مسیری طولانی پیموده و تعداد موضوعات زیادی در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما با توجه به اینکه تحریم‌های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده و واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه آمریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی گفت‌ وگوها، حقوق ما در سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های اقتصادی با ایران ضایع نمی‌شود.

در همین راستا، لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران در یک نشست خبری درباره اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه تضامین کتبی آمریکا باید منافع روسیه و ایران را شامل شود، گفت: آمریکا باید تضمین بدهد که همکاری‌های روسیه و ایران در چارچوب برجام و خارج از آن با دشواری روبه رو نشود و همچنان برخلاف تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه ادامه پیدا کند.

سفیر روسیه در تهران افزود: این تضامین کتبی شامل طرح‌های ما با ایران، نه فقط در چارچوب برجام بلکه در خارج از برجام هم باید مطمئن باشیم که مشکلاتی وجود نخواهد داشت. آمریکا قابل اعتماد نیست لذا ما می‌خواهیم در این زمینه تضمین کتبی و رسانه‌ای داشته باشیم.

آخرین و مهم‌ترین روزهای مذاکرات / لزوم لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملیاتی

البته، خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش را بیان نکرد، افزود که تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله آن به اوکراین به برجام مرتبط نیست و نباید هیچ تاثیری بر احیای احتمالی این توافق داشته باشد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تحریم‌های جدید علیه روسیه، به برجام ربطی ندارند و نباید هیچ تاثیری بر اجرای احتمالی این توافق داشته باشند.حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز دوشنبه شب در گفت‌ وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، با تاکید بر این که ایران هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالف است، گفت: روشن است که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌ کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد.

لاوروف نیز با انتقاد از تحریم‌های اعمالی علیه روسیه بر اهمیت همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها تاکید کرد.

آخرین و مهم‌ترین روزهای مذاکرات / لزوم لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملیاتی

نماینده اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در جلسه شورای حکام با تاکید بر تعهد این نهاد اروپایی بر احیا و حفظ توافق هسته‌ای، درباره برخی اقدامات هسته‌ای ایران که در نتیجه خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق انجام شده‌اند، ابراز نگرانی کرد و گفت: لغو تحریم‌های هسته‌ای بخشی ضروری از توافق در وین است.

در این میان، خبرهای مختلفی توسط خبرنگاران از وین مخابره می‌شود و برخی ادعا می‌کنند که متن توافقات در وین نهایی شده است؛ اما به اذعان مذاکره‌کنندگان حاضر در وین هنوز بخش‌های مهمی از متون باقی‌مانده است که حل و فصل آنها نیازمند تصمیم سیاسی واشنگتن است. با وجود پیشرفت قابل توجه مذاکرات، هنوز موضوعات مهمی باقی مانده و توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد.

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند.

  • نویسنده : میلاد